Bedankt iedereen voor de aanbevelingen, erg fijn om te lezen!
De discussies in dit topic zijn typisch voor de Reduced. Ik vind ze zelf fantastisch staan op mijn 17.5cm pols en ben niet van de handwinders, dan is de keuze snel gemaakt. Zo lang de chronograaf goed werkt kan je het basisuurwerk ‘goedkoop’ laten servicen en is er niks aan de hand. De hoog oplopende servicekosten zijn meer uitzondering dan regel.
Je bent altijd welkom @Klokje1, ik heb je PB beantwoord!
Mooi rijtje hoor, die witte zou ik graag nog een keer aan de collectie toevoegen!
Wellicht een idee om eens een buying guide met je kennis op je website te zetten? Ik heb deze reduced discussie meerdere keren voorbij zien komen en een soort FAQ rond de reduced zou denk ik veel first time buyers helpen met de juiste beslissing. Ik zat zelf ook altijd in het “een reduced is ellende kamp” maar merk dat met de kennis van nu, dat wel wat draait.
Ik vind dat nog wel een interessante. Want met alle respect, hoe belangrijk is de chronograaf-functie? Het ziet er tof uit, maar wie gebruikt het nou echt dag-dagelijks? Een beetje accuraat de tijd bijhouden is voor mij voldoende.
Dit idem . Al vervangen ze bij Omega de 1140/1141 gewoon voor een nieuw 3220 uurwerk geloof ik. Kan je er wel weer even tegenaan… mijn reduced loopt nu circa -45 sec per dag, maar ik draag hem meestal maar een dag per week dus merk ik niets van. De chronograaf loopt perfect dus dat zou niet nodig zijn, een polijstbeurtje en nieuwe lunette misschien wel voor het “als nieuw”.
Hiervoor willen we binnenkort inderdaad een blog in het leven roepen!
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk heeft een slecht functionerende chronograaf vaak impact op de amplitude van het basisuurwerk. Het basisuurwerk wordt los geserviced, zodra deze dan weer op de kapotte module (vaak ligt het aan de overbrenging) wordt geplaatst zakt de amplitude in en laten de prestaties te wensen over.
Dit is inderdaad in lijn met mijn bovenstaande post. Zo lang de chronograaf goed werkt kan je het basisuurwerk servicen. Als de chronograaf niet goed functioneert werkt een basisservice ook niet.
Met name de laatste zin duidt erop dat er altijd een complete service, dus basis + chronomodule, gedaan zou moeten omdat “iedere wijzer die je ziet op het horloge wordt aangedreven door de (chrono)module” (eigen vertaling).
Dat alleen een service aan het “basis” uurwerk niet werkt, kan (lees: moet) ik uit eigen ervaring bevestigen!
Prachtig ! De witte heb ik jaren gehad en werkelijk een schitterend en uniek horloge…op een hand te tellen hoevaak ik een andere witte ben tegengekomen.
Mijn reduced heb ik twee maanden geleden terug gekregen na een revisie. Deze werd uitgevoerd door een horlogemaker die geschoold werd door Omega en enkele jaren terug nog een licentie had om Omega uurwerken te verkopen. Nu is het blijkbaar niet meer toegelaten om ook andere merken te verdelen dan Omega.
Het uurwerk werd eerst geïnspecteerd en daarbij werd er een bruto kostenraming opgemaakt, geheel vrijblijvend. Ter info, het horloge werd niet opgestuurd maar ter plaatse gereviseerd.
Zowel het uurwerk als de chronograaf kregen een onderhoud, het glaasje, de wijzers en de wijzerplaat zijn behouden. De pushers, de kroon en de main spring werden vervangen. Ook kreeg de kast een kleine polish zodat deze terug scherp is. Niet vergeten dat ik ook garantie heb gekregen. Kostprijs 450 euro.
De reduced is een prachtig horloge, door de kleinere diameter is deze erg stijlvol! Proportioneel vind ik deze heel erg geslaagd. Het is een echte Omega, vind ik toch, het kleine broertje van de pro…maar wel een heel leuk broertje!
Begrijpelijk! We zijn het natuurlijk eens dat een complete service altijd beter is dan ‘een halve’. Maar het is niet altijd nodig. Door enkele testen en nauwkeurig nalopen van de slijtage-gevoelige delen van de module zijn problemen achteraf praktisch altijd te voorkomen.