Waarom 12-uur per ronde?

Gisteren heb ik een nieuw horloge gekocht.
Een waar de kleine wijzer in 24 uur rond gaat.
Niet gebruikelijk, maar hoe langer ik er naar kijk en over nadenk, hoe logischer het is.

Waarom is het eigenlijk zo dat het gebruikelijk is dat 1 ronde van de uur-wijzer 12 uur is ?

Bedankt alvast voor het antwoord.

DIt is hem trouwens, de Breitling Cosmonaute.

Verkeerd begrepen bericht verwijderd…!

Nu is je vraag me pas duidelijk… Sorry voor het vage antwoord…(inmiddels verwijderd)
Ik denk dat het gewoonweg makkelijker af te lezen is bij een 24 uurs klok staat alles dichter op elkaar…
Op een 12 uurs klok heb je meer ruimte voor de indicides etc. Dus ook makkelijker af te lezen…

Zal dat de reden zijn ? Ruimtegebrek/afleesbaarheid ?

Ik denk niet dat het gedaan is met het oog op de leesbaarheid van de plaat. Een horloge is het gevolg van zakhorloges, zakhorloges weer op de klok en die hadden ruimte zat om goed leesbaar te zijn.

De romeinen noemden hun waterklok horolologium. Door de eeuwen heen noemde iedereen klokken “horloge”. De eerste klokken lieten de tijd niet zien doormiddel van een wijzer of plaat maar door middel van geluid. Een mechanisch horloge dat sloeg werd op een gegeven moment “clocca” genoemd naar het latijnse woord voor bel. De eerste referenties aan “clok” en in het engels “clocke” komen uit het eind van de 14e eeuw.

Maar dat was je vraag niet, dit kwam ik tegen in een boek toen ik op zoek was naar het antwoord en leek me wel interessant om te vermelden. Het antwoord heb ik niet, wel een vermoede.

Er is veel discussie over het waarom. 1 rede is dat het voor het volk te moeilijk was tot 24 “bellen” te tellen, een andere dat het minder kracht kostte om tot 12 te slaan, dat een 12 uurs klok minder snel zichtbaar achter of voor loopt, 24 uursaanduiding slechter leesbaar is enz enz.
En er waren wel landen in de middeleeuwen waar 24 uurs aanduiding standaard was (o.a. Italie). Echter in Duitsland en Frankrijk maakte men toen klokken met 12 uurs wijzerplaten, en omdat in de middeleeuwen Frankrijk en Duitsland machtiger waren (?) en hun klokken beter, zouden anderen zich hebben aangepast. Dat is echter geen reden voor de 12 uurs indeling.

De indeling van plaat van een klok in 12 uur hangt denk ik samen met de door de Romeinen gebruikte hemicycle als zonnewijzer die in de zomer in een periode van 12 uur van zonsopgang naar zonsondergang half rond ging. In de winter was het anders, daarvoor gebruikte ze een andere schaal waardoor toch dezelfde periode aangehouden kon worden. Maar of dit ook de echte reden is?

Als je er logisch over nadenkt zul je bij een 24uurs horloge de helft niet nodig hebben. Tussen 11 en 7 gem. slaap je. Maar aan de andere kant als ik er steeds langer over na ga denken, is het nog niet eens een gek idee. De klokken in de Romeinse tijd werden niet gebruikt om de tijd af te lezen want een uur verschilde qua duur per dag. Een Romein sprak dus nooit bijv. om 3 uur af. Want dat verschilde dagelijks.

Onze tijdindeling is nu éénmaal 24u per etmaal. Men baseerde zich vroeger op de sterrentijd en was redelijk precies. In de observatoire van Neuchatel staan nog altijd de camera’s waarmee men de sterren mee fotografeerd en chronometreerd telkens bepaalde grote sterren in het vizier komen.
Een dag is 12u, gelijk aan één nacht 12u. Heeft niets te maken met hoelang het donker is.
De afleesbaarheid is beter en nauwkeuriger bij 12u, grotere schaal.

Vroeger tot ong. 1850 gebruikten de chinezen een variabele tijdsduur van een etmaal.
Dit ging met de seizoenen, zo kon een etmaal in de winter uren verschillen met de lente of zomer.
Ook de klokken waren zo geconstrueerd dat de duur van een dag volgens het seizoen veranderde.
Daarom zijn er zo verschrikkelijk moeilijke constructies van die klokken en moet men eerst een goede kennis hebben van hun tijdsindeling.
In ken in een zwitsers musee 2 horlogemakers die al meer dan een jaar bezig zijn aan een chinese klok, is wel eentje met een soort orgelpijpjes en blaasbalgsysteem.

Leuke info ! Bedankt daarvoor.

Achteraf gezien best een grappige vraag.
Had het in de kroeg ook al gesteld, maar ben de eindconclusie vergeten.
De juwelier had er nog nooit over nagedacht, en wist het ook niet.
De meeste mensen hebben er nog nooit over nagedacht, zo vanzelfsprekend is het.

Heb nog een vraag over mijn andere horloge, maar anders kom ik zo vragerig over…

Nee hoor, ga je gang. Ik zou alleen even een nieuw draadje beginnen als het een ander onderwerp is.

Men kan daar nog veel verder over praten, astronomie en astrologie enz heeft er allemaal mee te maken.
Vroeger werkte men dus met sterrentijd, zonnetijd en nu zijn de atoomklokken zo precies dat men zelf de tijd kan controleren zodat we sterren noch zon nodig hebben om de tijd te bepalen.
Er wordt wel kontrole gedaan hoeveel afwijkingen de planeten en aarde hebben met de tijd, zodoende dat er na enige jaren toch een correctie van de werldtijd moet gebeuren, kan een paar seconden zijn.

Komt het niet gewoon domweg omdat men begonnen is met zonnenwijzers!!! Deze geven dus logisch 12 uurtjes aan en is zo overgenomen.

Dat dacht ik ook, Bidle.
12 uur van de zonnewijzer is logisch.
Maar toen ik er over doordacht, maakt dat het juist logischer om een 24-uurs klok te maken.
Immers, een zonnewijzer is zeg maar een halve circel.
Om een klok eenvoudiger te maken, maak je een hele circel, waardoor de circel dus 24-uur wordt.

ZIt wat in maar als je iets mechanisch gaat maken gaat de wijzer rond. Ik denk dat retrograde in de 13e eeuw nog wat moeilijk lag :smiley: