Waarschijnlijk is dit een n00b vraag, maar ik loop al een tijdje met het volgende rond (first world problems…) en kan via de zoekfunctie van HF hier niet direct iets over vinden.
Het valt mij op dat veel horloges met een zwarte wijzerplaat (of blauw of andere kleur) een witte datum display hebben met zwarte letters. Wat mij betreft klopt het hele horloge dan esthetisch niet meer. En dat is soms jammer, want daarmee vallen modellen voor mij af die voor de rest aan al mijn eisen voldoen.
Kan iemand me uitleggen waarom fabrikanten dit doen? Het kan toch niet veel kosten om een zwarte datum display met witte letters te gebruiken, op veel el cheapo quartz modellen lijkt dat ook geen probleem. Willen andere fabrikanten graag op Rolex lijken? Of vindt de meerderheid van de kopers juist een witte datum display bij een zwarte wijzerplaat mooier?
Via Google heb ik alleen een artikeltje van aBlogToWatch gevonden over dit onderwerp, maar veel verder dan ‘de date display beschouwen als een centraal en harmonieus element van het design van het horloge’ komen ze daar ook niet. Dit statement zegt mij eerlijk gezegd niet veel, ik vind een afwijkende kleur juist niet harmonieus.
Het is duurder. Je moet een bijpassende datumschijf laten maken en dat kost geld. Je moet dat bij de producent van het uurwerk doen. Of zelf laten drukken en vervangen.
Ik ben het met je eens. Sommigen suggereren een goede afleesbaarheid als reden, maar als je één keer gekeken hebt, weet je het wel die dag, dus zo belangrijk is het niet.
Het kan, maar de kosten zijn hoog en het bemoeilijkt ook de logistiek. Je heb extra voorraad. Ipv 1 datumschijf voor de gehele serie, heb je nu voor elke kleur wijzerplaat binnen de serie voorraad en reserve.
Daarnaast kan je twee verschillende materialen niet zo maar even met dezelfde verf verven en het zelfde resultaat krijgen (kleur, glans, enz). Voor de wijzerplaat heb je dus verf soort 1 nodig en voor de datum schijf verf soort 2. En als je de datumschijven uitbesteed aan een toeleverancier word het nog moeilijker om die gelijk op kleur te krijgen.
Kan dus wel. Bij auto’s doen ze het ook. De plastic onderdelen uit verschillende fabrieken matchen perfect met het metalen carrosserie uit de andere fabriek.
Maar volgens een verf producent die bij BNR news radio te gast was doen ze bij een nieuwe autolak er ongeveer 2 jaar over om het voor elkaar te hebben dat die goed is. Dat die op alle verschillende onderdelen matcht, dat die de zon overleeft en bij een auto natuurlijk ook dat de lak de snelweg overleeft.
Ik zie het kosten argument vaak terug komen, maar ik begrijp in dat geval nog niet waarom de date display bij goedkope quartz horloges wel vaak in dezelfde kleur als de dial kan. Is dat omdat daar de fabrikant bij quartz met andere toeleveranciers / supply chains te maken heeft dan bij automatische horloges?
Waardeloos is het en voor mij vaak een reden om een datumcomplicatie te laten schieten.
Heb bij de eerste keer dat ik een horloge ging modden het datewheel ook maar gelijk meegenomen
De Citizen Chronomasters hebben ook witte datum bij een zwarte plaat en dat zijn toch bepaald geen goedkope horloges, hier is denkwijze niet het kostenplaatje de afweging geweest. Voor mij een reden deze niet aan te schaffen.
Ik vind de datumschijf in de zelfde kleur als de plaat juist niet mooi.
Vooral bij kleuren als geel, oranje, groen, blauw ect. vind ik het vaak
niet mooi.
Het gaat voor het oog en beetje in elkaar ‘plakken’ en is vaak slecht
afleesbaar.
Dus dat bijvoorbeeld een merk als Patek een paar euro zou willen besparen vanwege de kleur van de datumschijf … hmmm. Denk zelf toch echt dat het een andere reden heeft. Vrees dat we er teveel achter zoeken, is gewoon een ontwerpkeuze denk ik. Donker op wit valt op en is goed leesbaar. Diegenen die er voor kiezen, kiezen bewust voor een datum.
Bij een hokje op de plek van een marker vind ik het voor de symmetrie mooier als dat matcht met de andere markers, en dat is vaak wit. Zodra het datumhokje tussen de markers in valt is een kleur als de wijzerplaat juist weer mooier, en dat laatste vind ik sowieso mooier, datum op half vijf bijvoorbeeld…