Waarom de Seiko skx007 een verschrikkelijk slecht horloge is

Net las ik in een ander topic dat een Seiko skx007 40x goedkoper is dan een Rolex Submariner, maar niet 40x minder. Niet 40x minder? Nou, ik dacht van wel! Als je hem naast die rolex ziet staan is het echt van kasteel naar sloppenwijk, zo niet camping. Dan de prestaties, tja. Ik heb al een paar jaar een F1 Tag Heuer en was er tevreden over. Toen ik de Seiko kocht vond ik die een stuk gaver omdat die secondewijzer zo mooi rolt. De Tag draag ik nu niet meer, vind het nu een saai horloge. Afgelopen week een Breitling Superocean Professional gekocht, en die is werkelijk al 4000 keer beter dan de Seiko. Gister en eergisteren had ik die Seiko om, de dag ervoor de Breitling. Toen wou ik toen ik vandaag om 13.00 uit bad kwam de seiko pakken, staat hij stil! Wat een vreselijk onding. Kijk ik vlak ernaast in de horlogekist, loopt de breitling na die twee dagen nog steeds. Nou, ik weet het wel, de Seiko pak ik alleen nog maar als de gele wijzerplaat van de Breitling niet bij mijn outfit past. Voor de rest voelt de Breitling veel beter aan.

Een paar weken geleden was ik in warenhuis Lafayette, en zag er voor het eerst een Hamilton in het echt. Die zwarte duiker met day-date vond ik errug mooi, dus heb hem gepast. Echt, minder mooi dan de Breitling, maar zĂłveeeel keer beter dan de Seiko. Het voelde gewoon alsof ik een stuk plastic Seiko-troep op die toonbank neerlegde en een stuk Zwitsers goud oppakte. De band voelt meer solide aan, het saffier laat hem er luxer uitzien en de wijzerplaat ook, het totaalplaatje dus. Je kan hem wel opwinden, in tegenstelling tot de Seiko. En ik weet zeker dat de Hamilton na die twee dagen in een horlogedoos ook nog zou lopen.



En toen kwam het dus: de hamilton was maar €500. Het liefst had ik het Japanse stuk schroot daar gelijk achtergelaten en de hamilton mee naar huis genomen, maar door de aanschaf van een Breitling kon dat helaas niet. Ik adviseer eenieder bij deze gewoon iets verder door te sparen en een stuk Zwitserse kwaliteit te kopen in plaats van de net-niet Jap.

Wat zijn jullie ervaringen met deze Seiko en met de Hamilton?

Grappig want behalve het uurwerk komt de Hamilton ook uit Azie…

1 like

Ow, zo ja…

Chips, check

Nootjes, check

Cola, check…

Overigens, genuanceerd verhaal, toch:}?

Grt. Marco

Ik ben anders nog steeds heel tevreden met deze klassieker, wel andere datumschijf erin en saffier erop.
En ja ook ik heb een Breitling, maar dat maakt de Seiko echt niet minder.

1 like

Ik voel me als fanatiek kampeerder gediscrimineerd.

3 likes

prijs kwaliteitsverhouding in combinatie met verwachtingspatroon(tu)

Leuk verhaal… Ik heb de afgebeelde hamilton maar ik vind hem niks minder dan een Seiko. Sterker nog, de hamilton stopt er na 1,5 dag ook mee terwijl het miyota uurwerk in m’n Invicta nog rustig een dag verder tikt. De Invicta is m’n “werkhorloge” en wordt niet ontzien en ziet er nog piekfijn uit. De Hamilton ben ik ontzettend zuinig mee draag ik alleen thuis en tijdens bv etentjes en toch zit er ongemerkt al een kras/drukplekje in de bezel. Ik kan dus niet zeggen dat ik de Hamilton beter vind. Hij is wat robuuster en zwaarder maar wat mij betreft was dat ook het enige verschil met een Seiko duiker.

Groet, jeffrey.

automaatje Schreef:

prijs kwaliteitsverhouding in combinatie met
verwachtingspatroon(tu)

+1

Zozo…poeh poeh het zit je wel erg hoog hé.
Verkoop dan je seiko of gooi hem weg, case closed!
Veel plezier met je hammy en breitling die 4000x beter is.

Wat een gedegen review zeg, geeft me echt nieuwe inzichten. Goed vergelijkend onderzoek. Ik verheug me al op je volgende artikel.

Ik denk dat ik mijn abonnement op de story ga opzeggen.
Met dit soort reviews het ik niks anders meer nodig.

1 like

Ik denk dat iedere serieuze reactie hierop eigenlijk een schoolvoorbeeld van tijdverspilling genoemd zou kunnen worden…

Ik ga er dus maar niet aan beginnen.

Dick

1 like

Geef die rotzooi maar aan mij…ik ben er blij mee!

3 likes

de Seiko pak ik alleen nog maar als de gele wijzerplaat van de Breitling niet bij > mijn outfit past

Laat me raden wie altijd een outfit draagt, waar een gele wijzrplaat bij past. Clown?

2 likes

Hoe was het gezegde ook al weer, “iets met appels en peren…”

hamiltonfan Schreef:

Hoe was het gezegde ook al weer, “iets met appels
en peren…”

Of het hoofdstukje over de eerste wet van Gossen (“wet van het afnemend grensnut”) opnieuw lezen.

Man man!

Undercovertroll of zo?

Cee loo ging gelijk flink van start deze wacht eventjes netjes!

On-Topic:

Ik vindt de SKX007 gewoon cool!

Heerlijk dat er eens lekker met het servies gegooid wordt.

Maar het is een feit dat die schelmen van Seiko
een hele goeie automatische duiker hebben neer gezet.

Een solide klok die gezien mag worden.

Mijn exemplaar loopt afgeregeld ±2 a3 sec dag.

40X duurder zoude een Rolex 4000% nauwkeuriger moeten zijn.

Ik had laatst even een GMT II om waar ik een vrij fragiele indruk van kreeg
vergeleken met het ( inderdaad ) wat bonkige staal van de 007.
Ik werd ineens heel vrolijk:D

Hm… komt wel wat ongenuanceerd over. De skx007 kostte me grijs in Azie iets van 100 euro. Maar ook bij Rob voor 160 vind ik het een goeie prijskwaliteit verhouding hebben.

En natuurlijk vind ik ook dat als ik em naast de Rolly of Hammy zou leggen dat er een verschil in kwaliteit is. Vooral omdat m’n (ongemodde) skx007 aan een rammelende jubilee band zit >X
De sluiting heeft van binnen ook gevouwen stukken metaal ipv een dikke solide brok staal. Het is echter geen blikkwaliteit van Seiko.
En de wijzerplaat is wat mat en vlak vergeleken met de opgelegde arabische cijfers van de Hammy en de chique opgelegde indexen bij de Rolly. En zo zijn er nog wel meer punten.

Maar om zo neerbuigend over een skx007 te hebben. Als de Hammy nu ook 100 of 160 euro kostte, maar hij kost een flinke duit meer, zelfs na korting…
In het Verre Oosten hebben ze een gezegde, die grof vertaald iets betekent als:
voor een bepaalde beurs/prijskaartje, krijg je de bijbehorende kwaliteit. Het is in mijn optiek daarom ook dat er hier appels met peren vergeleken worden.