Waarom en wanneer breekt een veer?

Ik vraag mij al een tijdje wanneer de veer van een handopwinder breekt.
Stel je hebt een niet geservicede horloge. Ze kan zonder problemen worden opgewonden, maar ze loopt niet. Kan dan, indien de horloge in de kast ligt, plotzeling de veer breken?

Breekt een veer van een polshorloge makkelijker dan van een zakhorloge?

Ik denk, dat in de meerderheid de veer alleen breekt als men tijdens het opwinden bij de weerstand niet stopt.

Weten jullie nog andere reden waarom een veer breekt?

Als het horloge gevallen is misschien ?!

Groet
Mark

Slijtage? Metaalmoeheid? Interessante vraag, mijn Zenith El Primero wordt momenteel geserviced, en de veer wordt op voorhand vervangen… Zal het een vragen aan de horlogemaker als ik het horloge weer op ga halen.

Ik heb in ieder geval gelezen dat je je geen zorgen hoeft te maken dat de veer breekt door het opwinden. Ik merk meestal wel vrij gemakkelijk dat de weerstand toeneemt en dan stop ik ook.

Ik heb weleens gelezen dat je het niet eens voor elkaar krijgt om de huidige veren te breken bij het opwinden. De huidige veren zijn van een andere materiaal dan vroeger. Ik zal het nog eens opzoeken, ik heb het boek nu niet bij de hand :).

Klopt volgens mij is het onmogelijk om een veer te breken van een modern horloge, ik draai ze altijd tot ik niet verder kan, en dat elke dag :wink:

Tja, wat moet ik zeggen? Metaal moeheid kan ik mij nog voorstellen, maar bij een horloge NOS van 2000?

Ik ben stout gewest en heb een NOS zakhorloge gekocht met garantie. Bij het eerste keer zelf opwinden is iets gebeurt, wat ik van buiten niet kan zien. Maar het voelt alsof de veer is gebroken.

Nu is de horloge terug bij de verkoper.

Bij mijn eigen horloges in de laatste 20 jaar geen problemen met de veren gehad.

Ik heb ook nog een grammofon met zo een slinger. Daar is de veer al over 100 jaar oud. (Alleen moet daar om de 10 jaar nieuw vet bij de veer, maar dat is een ander verhaal).

Ik citeer even het volgende:

"Het vervangen van veren die zonder zichtbare oorzaak konden breken, behoorde vroeger tot het alledaagse werk van de horlogemaker. In die tijd werden de veren uitsluitend van koudgewalst staal gemaakt. ‘Ik heb mijn horloge door gedraaid zou de schuldbewuste klant dan tegen de vakman zeggen’.
Met dit wijdverbreide misverstand kunnen we echter meteen afrekenen. Zelfds de draagster van een klein dameshorloge zou een tang moeten gebruiken om de veer in haar horloge door te kunnen draaien.

Bron: 1001 Polshorloges door Martin Hausserman.

Verder wordt er beschreven dat de veren van vroeg simpelweg plat gewalste strippen waren en gehard werden door of bij hoge of bij erg lage temperaturen te walsen.
De huidige veren zijn gemaakt van een legering van ijzer, nikkel, chroom, kobalt en beryllium. Deze veren zijn zo sterk dat ze niet aan kracht verliezen en geen metaalmoeheid kennen bij normaal gebruik. De huidige nivaflex veer werd door Max Straumann uitgevonden in de jaren vijftig.

EvolutioNL Schreef:

Ik citeer even het volgende:

"Het vervangen van veren die zonder zichtbare
oorzaak konden breken, behoorde vroeger tot het
alledaagse werk van de horlogemaker. In die tijd
werden de veren uitsluitend van koudgewalst staal
gemaakt. ‘Ik heb mijn horloge door gedraaid zou de
schuldbewuste klant dan tegen de vakman zeggen’.
Met dit wijdverbreide misverstand kunnen we echter
meteen afrekenen. Zelfds de draagster van een
klein dameshorloge zou een tang moeten gebruiken
om de veer in haar horloge door te kunnen draaien.

Bron: 1001 Polshorloges door Martin Hausserman.

Verder wordt er beschreven dat de veren van vroeg
simpelweg plat gewalste strippen waren en gehard
werden door of bij hoge of bij erg lage
temperaturen te walsen.
De huidige veren zijn gemaakt van een legering van
ijzer, nikkel, chroom, kobalt en beryllium. Deze
veren zijn zo sterk dat ze niet aan kracht
verliezen en geen metaalmoeheid kennen bij normaal
gebruik. De huidige nivaflex veer werd door Max
Straumann uitgevonden in de jaren vijftig.

Ik kan me voorstellen dat een merk als Seagull degelijke veren heeft.
Maar geldt dat ook voor de mega goedkope Chinese uurwerkjes van een een paar euro of minder?

EvolutioNL Schreef:

De huidige veren zijn gemaakt van een legering van
ijzer, nikkel, chroom, kobalt en beryllium. Deze
veren zijn zo sterk dat ze niet aan kracht
verliezen en geen metaalmoeheid kennen bij normaal
gebruik. De huidige nivaflex veer werd door Max
Straumann uitgevonden in de jaren vijftig.

Ik heb in de laatste 20 jaar, 2 kapotte opwindveren gehad. Eén in een JLC en één in een (manufactuur) IWC. Zonder ze met de tang op te winden! Reactie van mijn bekwame horlogemaker: kan gebeuren. QED

P.S. In beide gevallen was niet veer zelf defect, maar had het daarop gesoldeerde eindstukje (?) losgelaten. Maar dat maakt voor de rekening niet uit…