Waarom heb je iets met horloges?

Het kan maar ik heb er mijn twijfel over.
Ik ben een Nederlandse Oostenrijker of een Oostenrijkse nederlander, geboren in België.:wink:

2 likes

Ik merk dat je geen penankertje hebt wat bij volle maan met de wijzerplaat naar beneden -45 loopt op een goeie dag. :blush::+1::+1:

1 like

Wat me wel opvalt is dat bij horloge verzamelaars heel vaak de connectie zit met andere verzamelingen, heel vaak ook technisch of innovatieve dingen, cameras, stereo, pennen
Of penguins

5 likes

@Hansjepansje, ik kan je slechts zeggen dat mijn eigen ‘obsessie’ voor horloges begon als klein jochie, dat bij zijn opa was, wanneer deze hem vertelde over hoe een horloge (mechanisch) eigenlijk werkt. Ik was ‘verkocht’, zogezegd.

Later wekte mijn vader op zijn beurt weer mijn interesse in quartz horloges, ook toen was ik - ten tweeden male - ‘verkocht.’

Nog later blijkt dat mijn horloges, die ik altijd zelf verzorg op bijna alle gebied, mijn leven op orde houden. De planning van de dag gaat voor mij vanzelfsprekend gepaard met wel 30+ keer per etmaal kijken hoe laat we nú weer leven.

2 likes

bij mij is het ook op vroege leeftijd begonnen,
niet de verzamelwoede maar het horloge op zichzelf,
mijn eerste horloge kwam zoals bij velen hier van vader en had op mijn leeftijd toen weinig kans op overleven, ik was eigenlijk nog te jong maar wilde steevast een horloge en vader gaf toen het horloge dat hij zelf droeg.
maar het horloge dragen heeft mij nooit verveelt en ik kon dan ook op jonge leeftijd met het zelf gespaarde geld door klussen een horloge kopen.
dat is toen de aanstoot geweest om heel mijn leven een horloge te dragen,
ik kan me zelfs niet meer herinneren of ik ooit geen horloge heb gedragen.

1 like

Een van de weinige sieraden die een man kan hebben.

2 likes

Al op de basisschool was ik al gefascineerd door mechanische horloges. Zo’n prachtig stukje techniek dat je altijd vergezelde. De rust van het tikkende geluid. Nu, ruim 50 jaar later, is dat nog steeds zo. Het hoeft ook helemaal niet het duurste horloge te zijn. Het is het verhaal dat het horloge je vertelt. De historie van het merk of van het model of de avonturen die je er mee hebt beleefd. Ik wissel vaak af en zo lang het klokje van die dag me een big smile geeft blijft deze passie wel voortduren.

1 like

Goede vraag! Ik denk dat het primair natuurlijk een gevoel is maar wat ik rationeel zou zeggen is dat het een herinnering is aan een tijd waarin vakmanschap en ambacht bij elkaar kwamen om iets te maken wat natuurlijk toen der tijd primair een soort gereedschap was. Tegenwoordig zie ik het eerder als een stuk kunst waarin je altijd iets moois om je pols hebt om naar te kijken.

2 likes

Ik vind horloges leuk omdat het een van de enige vormen van mannensieraden is die nog algemeen geaccepteerd is (een horloge is een armband met een tijd-complicatie zeg maar :wink:) en ik vind het idee dat het iets is wat je altijd en overal mee naartoe neemt ook heel interessant.

1 like

Voor mij zijn horloges iets speciaals maar ook iets simpels. Het is gewoon een soort sieraad en het houd de tijd bij. Daarnaast vind ik het een heel rustgevend idee dat het horloge los van alles zijn taak blijft doen. Ik kan het niet zo goed uitleggen maar dat vind ik toch iets bijzonders.

1 like

Wat een heerlijk draadje is dit. Het geeft inzicht in de achtergrond en motivatie van de persoon die een horloge draagt en dat bewust doet. En daarom lid is geworden van deze HF community. Dat schept een band. Een virtueel horlogebandje dus eigenlijk.

2 likes

Al dat melig gedoe. Ben ik dan de enige die zijn horloges gebruikt om de vrouwtjes in no time eens goed te kunnen vertellen hoe laat het is?

5 likes

Ik ben een rapper met een klein postuur. Om te compenseren koop ik dure horloges zodat ik kan doen alsof ik wat voorstel, maar diep vanbinnen ben ik heel verdrietig en onzeker.

5 likes

Ja ja… jij bent er zeker zo eentje die zn ‘vrouwtjes’ alle hoeken van de kamer laat zien…IMG-20181231-WA0010

6 likes