Waarom horlogeliefhebber geworden?

Ik ben benieuwd naar een ieders verhaal hoe hij/zij verslaafd is geworden aan horloges.

Zelf begon het bij mij rond 12 jaar met Casio horloges met veel deuntjes en knoppen. Toen lange tijd niets met horloges gedaan totdat ik een hele mooie Camel kreeg van mijn vriendin en daardoor weer de interesse voor horloges heb opgepikt en ook meer ben gaan verdiepen in het inhoudelijke verhaal zoals uurwerk etc. Nu heb ik ook het punt bereikt dat ik van mijn hobby mijn werk wil maken en per september ga werken bij een juwelier.

Ik hoop in ieder geval wat leuke verhalen en reacties te krijgen op deze post :slight_smile:

Vroeger op de kermis! Ik heb tientallen van die kermishorloges uit die apparaten met die “grijpers” gehaald. Daarna natuurlijk uit elkaar halen om te kijken hoe ze werkten. Een aantal jaren later werden het horloges van de kijkshop.

Daarna is het een paar jaar stil geweest, ook geen horloges gedragen. Tot ik in Kenia was om ontwikkelingswerk te doen. Daar liepen zoveel horlogeverkopers rond met neppers. Voor de lol van het afdingen heb ik toen een nep-Yachtmaster gekocht. Daarna ben ik wat op internet gaan kijken en ben ik me weer meer met horloges gaan bezighouden. Nu weer een jaar of twee. In die tijd al 12 draagbare horloges bij elkaar verzameld en nog een aantal projectjes…

De nepperd is nu trouwens uit elkaar gehaald en de onderdelen heb ik weggegeven.

Al heel lang ben ik gek op horloges. Vroeger op de lagere school (jaren 70) liep ik al rond met de oude automaat van mijn opa. Eind jaren 70 een quartz Texas Instruments horloge vanuit Amerika gekregen van m’n pa met een rekenmachine erop. Wat was ik een coole gast in de vijde klas…heel de pauze moest ik op het schoolplein rekensommetjes uitvoeren die mensen me vroegen.

Verder inderdaad net als Quinny de kermishorloges uit elkaar gehaald. Toen ik voor het eerst serieus ging verdienen heb ik een Breitling Crosswind gekocht. Dat was nog voor het XXL horloge tijdperk en dat horloge was in de ogen van iedereen een gigantisch groot (en naar hun mening duur) horloge.

Op dit moment heb ik van alles wat en de automatische horloges uit de jaren 70 vind ik weer helemaal prachtig.

Mijn interesse is als tiener gewekt.
Ik vond kleding en uiterlijk belangrijk en daar hoorde ook accesoires zoals riem schoenen sieraden bij. Dus had ik op een gegeven moment een storm horloge een tweetal dress-horloges (lorus quartz en een claudio calli nu weet ik dat het een plakmerk met een design afgekeken van breitling). Deze horloges liggen nog in een doos op zolder.
Daarna heb ik lange tijd een horologe gedragen nml deze citizen.

nog steeds een fijn klokkie voor vakanties
Toen kwamen daar weer wat horloges bij (fossil) en toen kwam ik in aanraking met imitaties op vakantie en via internet. Via de neppers begon ik me te interesseren voor de real deal. Zo ben ik oa op dit forum tercht gekomen.
Toen kwam het eerste XL horloge

Daarna kwam de eerste automaat

de eerste rus

de eerste kinetic

en als laatste de eerste omega

Van heel jongs af aan al besmet met het virus geraakt.
Ook door kermishorloges (heb nu nog wel een zwak voor digitale G-Shocks)
voor mn zwemdiploma ook een flikflak gekregen, die ik nog steeds heb.
Toen wat Pulsars gehad. Waren vooral oude horloges van mn vader.
in 2003 heb ik toen een Swatch Oscillation gekocht. Toen ben ik ook gaan kijken op het prikbord van horlogeforum.nl
Nu is het 2007 en heb ik een hoop horloges gehad.
Tag Heuers, Rolex, Omega’s, Sinns (3), Seiko, Citizen, Doxa, Chronographe Suisse, Lemania, Tissot (zowel vintage als een Seastar 1000, Marathon, Vostok, Poljot,
En nu dan een Panerai en een hoop Swatches en een mooie Citizen duiker.

Wat de toekomst brengt weet ik niet maar de Panerai blijft iig.
Niet slecht voor een student :wink:

Bij mij was het door de film “Broken Arrow” gekomen, zo’n 10 jaar geleden, met John Travolta.
Hij droeg hierin een Aerospace en ik was gelijk verkocht, die combinatie van Digitaal en Analoog was voor mij gewoon het toppunt.
Helaas moest ik nog jaren wachten tot ik er eentje kon aanschaffen, ik was toen net begonnen met werken en ging graag stappen.
Toen ik gestopt ben met roken heb ik al mijn geld wat normaal aan sigaretten opging heel netjes opgespaard en later toen ik het bedrag bij elkaar had, ben ik zo trots als wat naar de dealer gegaan en een Aerospace besteld.
En nee, nog steeds niet begonnen met roken, tel uit je winst, ik zat op een pakje Lucky Strike per dag dus na bijna 2 jaar gestopt te zijn had ik eindelijk het beoogde resultaat!

Bij mij is het begonnen dat mijn vader een zakhorloge kreeg als erfenis.(was toen 10 jaar ofzo)
Vond dat zo leuk en interesant dat ik elk "oud"horloge wat ik vond of kreeg open haalde.Toen kwamen de digitale quartz horloges,die wilde ik dus ook,kreeg er ook een van de kermis met z’on telmachien meer horloge als pols ha ha.Daarna een quarts met onder digitaal en boven wijzers.Dit horloge heb ik lang gehad,en verder kon ik toen geen geld uitgeven aan horloges,het geld ging op aan opstap gaan en alles wat daarbij hoort.Tot 15 jaar geleden ik weer langs wat winkels struinde en een fossil kocht,daarna nog 1.Toen een seiko als jubileum kado op het werk.Heb ik nu 5 jaar. Zocht op internet naar spulletjes van het motormerk moto guzzi,stuite op een horloge met als wijzerplaat het embleem van moto guzzi.Horloge gekocht voor 12,50 en thuis gekregen bleek het een auto maat te zijn,merk was mij onbekend.Ben toen gaan zoeken en op dit forum tercht gekomen.Mijn vraag geplaatst bleek het een vostok te zijn.Wat verder gelezen elke dag op het forum.Boek bij de bieb gehaald.En het virus had me te pakken had een bepaald buget en daar heb ik nu een poljot strela wit/zilver voor gekocht.Krijg ik maandag als het goed is binnen,en zal dan een foto proberen te plaatsen op het forum.Verder heb ik op zolder nog een pontiac handopwind gevonden en een zeer verwaarloosd/gebruikt horloge merk onbekend,zie het forum haha.

Da’s een hele goeie Tom. Zeg ik daarom ook vaak tegen mijn vriendin: “Wat jij verstookt, daar koop ik horloges van”. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ze mij qua kosten niet echt meer bijhoudt met stoken ;).

Enfin, had ik ook gerookt, had ik al die klokjes ook vast niet zomaar kunnen kopen!

Maar om op de vraag in te gaan:
Mijn vader heeft mij uiteindelijk aangestoken. Zo’n 35 jaar geleden is hij begonnen, toen vooral met zakhorloges aangezien je hele mooie interessante horloges voor een appel en een ei kon kopen (niemand wilde ze toen…) en vervolgens ook met polshorloges. Hij is ze toen ook zelf gaan repararen (autodidactische cursus :wink: ), wel puur voor de hobby en niet om zijn brood mee te verdienen.

Bij mij kwam het ‘los’ toen ik in 1996 voor mijn afstudeeropdracht in Letland verbleef en daar een viertal Poljots kocht (in allen een mooi doosje en best zwaar) en fikse korting kreeg. De Letten willde weinig tot niets van hun ‘ex-bezetter’ weten, lieten de Poljots dus liggen en kochten liever Casio en Seiko (meer status ook). Des te leuker voor mij! Daarna heeft het nog even geduurd voor er weer wat bijkwam en sinds ca. 2001 gingen de remmen er echt af… En vandaag de lijst met gereedschap ontvangen voor de Zadkine cursus in oktober.
En steeds als je denkt, “nu maar even rustig aan”, lijkt er toch meteen weer een buitenkansje voorbij te komen waardoor… enfin, klinkt vast bekend. :smiley:

Niels

Waarom, is een goeie vraag, maar op mijn 18e een certina, daarna bij elke juwelier voor de etalage blijven staan, toen al vond ik omega en rolex top, maar volledig onbetaalbaar, jaren later en hard sparen, een tag heur,toen was het hek van de dam,nu dus rolex,omega tag,oris,epos,enz.
Mijn vrouw zegt weleens met dit virus wordt je geboren;) :wink:

Waarom, is een goeie vraag, maar op mijn 18e een certina, daarna bij elke juwelier voor de etalage blijven staan, toen al vond ik omega en rolex top, maar volledig onbetaalbaar, jaren later en hard sparen, een tag heur,toen was het hek van de dam,nu dus rolex,omega tag,oris,epos,enz.
Mijn vrouw zegt weleens met dit virus wordt je geboren;) :wink:

Best een leuke vraag eigenlijk… :slight_smile:
Vroeger had ik niets buitengewoons met horloges. Tot ik op mijn 16e begon met hardlopen en een Lorus-sporthorloge kocht, naast mijn dagelijkse Citizen-quartz. Dan heb je opeens twee horloges en merk je dat het ook leuk is om af te wisselen als je naar school gaat.
Later, na mijn studententijd, veranderde er ook niet veel. Totdat ik een artikel las over de Speedmaster Professional. Boeiend! Maar ook duur…
Maar mijn interesse was toen wel gewekt. Ergens rond mijn 27 kocht ik een Fortis-chronograaf. Tijdje later een Speedmaster Day-Date. Beide ook weer verkocht. Nog twee (of drie?) Speedmaster Professional gehad en ook weer verkocht (en later weer opnieuw gekocht, want oude liefde roest niet).
Ook wat vintages in huis gehad, waarvan ik sommige weer verkocht heb. Sommige koester ik, en eentje draagt mijn vrouw met veel plezier.
Eigenlijk hou ik nog het meest van eenvoudige horloges. En bij voorkeur met een donkere wijzerplaat. Mijn Fortis Flieger Day-Date is bijna vergroeid met mijn pols, net als mijn Speedy Professional.
En ja, niet te vergeten een good old Seiko SKX007. Die hóórt gewoon in je collectie als je dol bent op horloges!
Het is gewoon leuk om horloges af te wisselen. Maar dan wel graag mechanische horloges (dat tikken, héérlijk!!); quartz-horloges raken me niet zo. Alleen voor hardlopen een Timex.

Ik heb al bijna 22 jaar een quarz Lasalle, mijn vrouw heeft er een sinds een jaar of 10 en ik heb andere familieleden aangestoken voor de platte Lasalle horloges. Mijn oude directeur had een Patek Philippe en ik ben steeds meer gaan kijken bij elke juwelier die ik tegen kwam naar “mooie” horloges. Toen ik onlangs eens wat anders wilde kopen bleek Lasalle al lang niet meer te bestaan, idus ging ik eens wat googlen. Zo kwam ik op dit forum terecht en ik neem nu alle informatie van alle kenners in me op om binnenkort eens een mooi mechanisch horloge te kopen. De horlogemarkt is dus voor mij een initiatief om binnenkort “te scoren”

Horloges is iets van de laatste tijd voor mij. Tijdens mijn schooltijd en de periode daarna droeg ik weliswaar een horloge maar dat was meer omdat het erbij hoorde. Dat vertaalde zich in het soort, voornamelijk Lorus quartz ed. Tot een jaar of acht geleden ik mijn horloge tijdens de zomervakantie aflegde om daarna nooit meer om te doen.
Afgelopen winter liep in langs een juwelier en heb in een opwelling een Pulsar (quartz) gekocht. Daarna voor de aardigheid wat gaan surfen op het net naar aanleiding van mijn aankoop en tot de conclusie gekomen dat een mechanisch horloge ook zo z’n charme heeft. Van het één kwam het ander, een Stowa via de inkoopaktie van Misha, een Tissot Le Locle, een Seiko Monster bij Robbie op de Rikketik, meedoen aan de Limited enz enz.
Inmiddels na een aantal impulsaankopen wat tot “rust” gekomen en probeer nu gericht een mooie verzameling op te bouwen waarbij ik via de verzamelde kennis op dit forus zeker m’n voordeel kan doen.

het is bij mij ooit begonnen met een citizen automaat.

Daarna zijn er een hoop horloges bijgekomen :smiley:

nu omvat mijn collectie; IWC, Jaeger-LeCoultre, Cartier, Louis Erard, Edox, Seiko, Citizen, Orfina en nog meer,…

in navolging van Tom, niet slecht voor een student :smiley:

ow ja dit soort aanwinsten houden mijn hobby in stand :

En om ook maar met wat merken te strooien waar ik ‘wat’ van heb: o.a. Tissot, Omega, Rolex, Oris, Poljot, Mido, Hamilton, Seiko, Olympic, Citizen, Alpha, Glycine, Zeno, Movado, Festina, Vanceur, Davis. Van het ene merk een aantal horloges, van het andere merk slechts eentje. Wat dat betreft heb ik niet per se een voorkeur voor een bepaald merk, maar vooral om het model en uurwerk. Voorkeur gaat wel sterk uit naar mechanisch, maar ik heb toch ook enkele hele mooie quartzjes. Ik kan er dan ook niet zomaar wat van weg doen.

Niels

Mijn beste,

‘Tijd’ is een van de magische aspecten van ons bestaan.
We weten allen wat tijd is en toch verzet het begrip tijd zich tegen een volledige beschrijving van zijn wezen. Tijd kunnen we niet terughalen, niet omkeren, niet stil zetten, hoogstens …. er achteraan holen om haar te meten.
Maar enfin,

Mijn interesse in horloges is ontstaan doordat ik mij voordien al geruime tijd interesseerde in tijdmeting gebaseerd op de zonnewijzer. En dan met name de ‘muurzonnewijzer‘, zoals men deze heden ten dagen nog wel eens ziet aan de muur van bv een kerk (de kerkklok kon men zodoende gelijk zetten met de zonnetijd) en de ’hoepelzonnewijzer’, zoals men deze nog kan aantreffen in parken en tuinen.

Als ik op mijn horloge kijk en ik lees daar “5 augustus, 10 over 10” dan wil dat eigenlijk niets anders zeggen dan een nauwkeurige opgave van de plaats van de zon aan de hemel op dat moment op die plaats. De plaats van de zon bepaalt dus zowel de datum als het uur. De uurbanen van links naar rechts en de datumbanen van hoog naar laag.
Door mijn interesse in deze oervorm der tijdmeting en de zoektocht naar de essentie daar van bracht mij gaande weg richting mechanische uurwerken. Immers talrijke historische zonnewijzers, waarvan we er nu in Nederland en België nog vele aan openbare gebouwen vinden, waren bedoeld om mechanische uurwerken gelijk te zetten.
Vanuit deze link is mijn fascinatie voor het mechanische uurwerk eigenlijk echt ontstaan.

Mijn eerste serieuze horloge aankoop betrof een zakhorloge van het merk ’Kanadu’. Ik kocht dit horloge destijds puur voor het mechanisme. Lekker groot, de kast makkelijk te openen zodat ik al die radertjes, wieltjes en moertjes duidelijk kon zien. De juiste tijd aflezen was echter bijzaak. Dat veranderde toen ik mijn ‘Seiko’ quarts horloge van een nieuwe band moest voorzien. Ik maakte een praatje met de juwelier en van het een kwam het ander.
Dat ander is uiteindelijk geworden een bescheiden doch fraaie verzameling van met namen vintage horloges te weten: enkele Omega’s, een paar Longines, Tissot, allen mechanisch en een Tissot prc 200 met een quarts uurwerk. Dit alles samen met mijn andere passies: de ‘Fiat 500’ en het genot om te mogen luisteren naar ‘klassieke muziek’ maken van mij een ‘gelukkig mens’ :slight_smile:

Orologio Signaturis Temporis

Tissot, ben je soms Belg ?
Heb destijds een vriend gehad die ook met een Fiat 500 bolde, Germanist was en ook van klassieke muziek hield. ( Maar ook van een stevig “blues”-nummer )
Zou moeten lukken hoor, maar one never knows…

Marc-B1 Schreef:

Tissot, ben je soms Belg ?
Heb destijds een vriend gehad die ook met een Fiat
500 bolde, Germanist was en ook van klassieke
muziek hield. ( Maar ook van een stevig
"blues"-nummer )
Zou moeten lukken hoor, maar one never knows…

Mijn beste,

Voor een echte ‘Belg’ kom ik niet meer door de keuring. Dus laten we het houden op ‘NederBelg’.
Let wel: dit is geen nederige Belg hoor :smiley: maar een rasechte ‘Hollander’ welke wel vele jaren in de ‘Westhoek’ heeft gewoond.
Om precies te zijn in De Panne. Door omstandigheden ben ik weer naar het noorden teruggekeerd. Doch mijn huis te De Panne heb ik gelukkig behouden zodat het nu een ‘tweede verblijf’ van mij is geworden, waar ik zeer regelmatig naar terug keer.

En zoals ik in het vroeger al beaamde: is nog ten delen waar, let wel, ten delen!!! “Werken doet men in Nederland, Sparen doet men in Luxemburg en Leven doet men als een God in Belgie”

PS Beste Mark, dit blijft toch wel onder ons he, anders kan ik mijn horloges niet meer betalen!! :wink:

Met vriendelijke groet,

Coenraad, alias ‘Tissot62’

Orologio Signaturis Temporis

Tissot62 Schreef:

Marc-B1 Schreef:


Tissot, ben je soms Belg ?
Heb destijds een vriend gehad die ook met een
Fiat
500 bolde, Germanist was en ook van
klassieke
muziek hield. ( Maar ook van een stevig
"blues"-nummer )
Zou moeten lukken hoor, maar one never
knows…

Mijn beste,

Voor een echte ‘Belg’ kom ik niet meer door de
keuring. Dus laten we het houden op ‘NederBelg’.

Let wel: dit is geen nederige Belg hoor maar een
rasechte ‘Hollander’ welke wel vele jaren in de
’Westhoek’ heeft gewoond.
Om precies te zijn in De Panne. Door
omstandigheden ben ik weer naar het noorden
teruggekeerd. Doch mijn huis te De Panne heb ik
gelukkig behouden zodat het nu een ‘tweede
verblijf’ van mij is geworden, waar ik zeer
regelmatig naar terug keer.

En zoals ik in het vroeger al beaamde: is nog ten
delen waar, let wel, ten delen!!! “Werken doet
men in Nederland, Sparen doet men in Luxemburg en
Leven doet men als een God in Belgie”

PS Beste Mark, dit blijft toch wel onder ons he,
anders kan ik mijn horloges niet meer betalen!!

Met vriendelijke groet,

Coenraad, alias ‘Tissot62’

Orologio Signaturis Temporis

Slotsom: een rasechte Nederlander ! :smiley: :smiley: :smiley: :wink:

Als klein jongetje van 6 jaar oud vond ik duikers heel erg mooi waaronder een Rolex sub (wist ik veel wat Rolex was en een prijs stond daar toendertijd niet bij), mijn eerste horloge was een duikertje a’la een SKX007 (hij ligt nog ergens op zolder), met m’n 24ste werd de Rolex werkelijkheid, daarna volgde een Omega Speedmaster, maar vooral de laatste 3 jaar gaat het hard, omdat ik goed weet wat ik mooi vind en wat waar te vinden word het steeds leuker. De horlogehobby spitst zich met name toe op een mooie prijs kwaliteit verhouding, denk aan Seiko, Oris, Hamilton en Poljot en Revue Thommen (heb ik nog niet). Zoals de keuze al laat zien alle automaten.

De hobby word doorgegeven aan de volgende generatie (mijn zoon), want de latente interesse heeft geresulteerd in zijn eerste aanschaf en de volgende is in voorbereiding.

Genesis

Genesis