Waarom horloges?

Allen,

Mede door Paddy’s vraag in Klik
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,241166
zette het mij weer even aan het denken en daar volgde dit topic uit.

Weinig mensen in mijn omgeving weten dat ik een horloge-tik heb. Echter steeds vaker wordt er aan mij gevraagd wat me in godsnaam bezielt met mijn horloge hobby. Mensen kunnen er niet bij…

Waarom ik sommige horloges enkel heb en niet eens draag? Waarom iemand zoveel geld voor een horloge over kan hebben? Waarom ik er meerdere heb? Waarom je het belangrijk vindt dat er een manifactuur onder de kap ligt, terwijl je deze niet ziet? etc.

Mijn antwoord is altijd vrij simpel, want ik begin uit te leggen dat er, wat mij betreft, 5 categorien zijn voor een horloge liefhebber. Dat deze verschillen per persoon is logisch. Na een kort gesprek beseffen mensen meestal wel dat het idd een aparte wereld is met een hoop informatie/kennis waarin je je kunt verdiepen. Net zoals muziek, kunst, auto’s, etc.

De categorien die ik altijd aanhaal zijn:

1. Uiterlijk van een horloge (design)
  2. Afwerking van het horloge (denk aan gepolijste schroefjes ed.
  3. Uurwerk en complicaties (manifactuur, chronograaf, minute repeater, etc.)
  4. Historie; verhaal achter een horloge of merk. (bijv. Comex etc.)
  5. Het nut van een horloge (degelijke duiker etc.)

Deze categorien daar zou je, als je niet naar een specifiek horloge kijkt, maar naar je gehele collectie punten aan kunnen geven van 1 tot 5. De omschrijving heb ik bewust gekozen ipv de standaard 5 punten schaal. Dit aangezien we praten over onderwerpen waarbij zeer onbelangrijk en onbelangrijk geen verschil maken ten aanzien van een keuze.

1 onbelangrijk
2 mooi meegenomen
3 leuk
4 belangrijk
5 essentieel

Wellicht leuk om jullie ervaringen te delen van reacties uit je omgeving en hoe je daar mee omgaat. Eventueel kun je ook jouw score mee aangeven en wellicht zelfs motiveren.

Voor mij:

1. Uiterlijk: 5
  2. Afwerking: 4
  3. Uurwerk: 3
  4. Historie: 3
  5. Het nut: 2

Ik krijg bijzonder weinig reacties uit mijn omgeving. Daar gaat 't me ook niet om. Wat mij aanspreekt is de combinatie tussen kunst & techniek…

Groet
Mark

Hoe ik het altijd probeer te zien is als volgt:

Als een vrouw (veel) geld uit geeft aan een nieuwe ring, ketting, armband, of andere sierraden, dan wordt dit als ‘normaal’ gezien. Vrouwen kopen nou eenmaal sierraden.

De enige sierraden die je als man kan kopen zijn horloges en manchetknopen. Natuurlijk ook wel kettingen, armbanden en ringen, maar wel een heel stuk beperkter. Waarom is het dan opeens raar als een man geld uit geeft aan een sierraad?

Ik vind niet dat ik mezelf hoef te verantwoorden voor mijn hobby!

Als ik de personen in kwestie wat beter ken, weet ik vast wel een hobby waar zij veel geld/tijd aan uitgeven. Een wedervraag doet dan soms wonderen :wink:

Traveller69 Schreef:

Ik vind niet dat ik mezelf hoef te verantwoorden
voor mijn hobby!

Als ik de personen in kwestie wat beter ken, weet
ik vast wel een hobby waar zij veel geld/tijd aan
uitgeven. Een wedervraag doet dan soms wonderen :wink:

De vragen die ik krijg uit mijn omgeving hebben gelukkig niks met verantwoording te maken. Men vraagt het uit belangstelling en interesse. “Wat vind je daar nu zo leuk aan dat …”

Ik moest even goed lezen , hoe jij je beoordeling nu wenste te zien “ingevuld”.

Maar denk dat jouw laatste rijtje voor iedereen gelijk is.
Die klopt wel.:wink:

Verder , ach…Soms kom je op punten in je leven dat dat alles zeer relatief word.Pure luxe. Het “verdedigen” van zoiets evenals “uitleggen” waarom horloges je zo aantrekken is bijna onbegonnen werk.

Een postzegelverzameling “snap” ik ook niet…
Al prefereer ik geen verzameling. Maar 2 a 3 mooie horloges.

Bidle Schreef:

De vragen die ik krijg uit mijn omgeving hebben
gelukkig niks met verantwoording te maken. Men
vraagt het uit belangstelling en interesse. “Wat
vind je daar nu zo leuk aan dat …”

Oh, ok. Ik heb die vraag een aantal keer gesteld gekregen uit onbegrip. Zelfs na uitleg snapten ze het nog niet. Nou maakt het mij niet uit dat ze het niet snapten, maar ze hadden er ook geen begrip voor.

Gelukkig ken ik ook genoeg mensen die wel begrijpen waarom ik horloges zo leuk vind, maar het geld er niet voor (over) hebben.

Het lijstje wat jij hebt opgesteld kan ik trouwens niet goed invullen. Sommige horloges wil ik gewoon hebben omdat ik ze mooi vind, andere moeten juist hun nut bewijzen.

Waarom horloges? Omdat het kan :smiley:

Er zijn wel eens vrienden die het opvalt dat mijn secondewijzer zweeft, natuurlijk leg ik dan het hele verhaal even uit.

zweeft ?? :S

Ja “zweeft”, oftewel: vloeiend voortbewegen.
Heeft een Meistersinger Einzeiger niet hè? :stuck_out_tongue:

ticothijs82 Schreef:

Ja “zweeft”, oftewel: vloeiend voortbewegen.
Heeft een Meistersinger Einzeiger niet hè? :stuck_out_tongue:

Scherp! :smiley:

Ik heb het gevoel dat ik met horloges mijn smaak en persoonlijkheid het beste uit kan dragen; helaas kom ik nooit iemand tegen die dit überhaupt opvalt. Maar dat is wel mijn gevoel, ik voel me echt cool als ik mijn vintage 300 of Bund draag… B)-

@ticothijs82 Dacht dat men sprak van een kruipende wijzer. Maar ik snap hem.

@EddyC

Als je zelf het gevoel hebt dat je smaak hebt is het toch goed ?

Maar als niemand het opvalt… ;);););):wink:

Wat is een Bund ?

sorry…een bandje uit 2e w.o ?? i.i.g Duits:D
Maar ik geef toe , ik moest em googlen!:wink:

MeistersingerFan Schreef:

@ticothijs82 Dacht dat men sprak van een kruipende
wijzer. Maar ik snap hem.

@EddyC

Als je zelf het gevoel hebt dat je smaak hebt is
het toch goed ?

Maar als niemand het opvalt… ;);););):wink:

Wat is een Bund ?

Tja, is toch een teken aan de wand hè… :smiley:

Met Bund bedoel ik mijn Heuer Bundeswehr Chrono, zo’n gaaf horloge…

Dus Duitser dan Duits ! :wink:

We houden em zo ! :)-D :wink:

Hebben ze deze nog steeds ? Of is hij van jaren negentig ?

http://brown-snout.com/horology/collection/_archive/heuer_bundeswehr-issue_chrono/img_5391.jpg

Zoiets ? 1970/80 ?

Heeft wel iets inderdaad.(tu)

Maar kreeg al beetje “kriebels”… Bond / Bund… verstond ik het niet goed.:wink:

In de meeste gevallen fascineerd het me dat een klokje ‘tikt’. Vind het ook erg leuk om ze uit elkaar te halen.

MeistersingerFan Schreef:

http://brown-snout.com/horology/collection/_archiv
e/heuer_bundeswehr-issue_chrono/img_5391.jpg

Zoiets ? 1970/80 ?

Heeft wel iets inderdaad.(tu)

Maar kreeg al beetje “kriebels”… Bond /
Bund… verstond ik het niet goed.:wink:

Niet zoeiets, maar die! Wel een mooiere natuurlijk hè :wink: Maar met Johannes Bund heeft deze weinig van van doen idd, dus geen wannabe! :slight_smile: