Waarom houden jullie (en ik) van vintage horloges?

Mijn liefde voor vintage beperkt zich niet alleen tot horloges, sterker nog de (vintage ) horloges heb ik pas recent ontdekt…een paar jaar geleden droeg ik nooit horloges, maar heb ik wel heel wat oude meuk het huis in gesleept :grin:

Ik merk nu dat ik steeds meer met horloges bezig ben(ook dankzij dit forum)…maar vraag mij toch af waar deze fascinatie voor oude en met geschiedenis omhulde horloges vandaan komt.

Kortom de vraag: waarom houd jij van vintage horloges?

Ik ben benieuwd!

Groet erik

De gedachte dat ik een horloge om mijn pols heb die ouder is dan ik zelf ben vind ik een gave gedachte. Verder vind ik de eenvoud van het uiterlijk vaak een groot pluspunt.

Ik zal me proberen voorzichtig te blijven, maar vintage heeft denk ik ook met leeftijd te maken, als je op AOW leeftijd komt ga je denk ik terug kijken hoe het vroeger was en hoe het er toen allemaal uitzag, dan oppassen dat de tijd niet stil staat en aanpassen
een pre is

Ik kreeg van mijn vader 2 omega’'s die hij droeg, eentje uit de jaren 60 en eentje uit de jaren 80. Het verbaasde mij dat deze nog zo goed te restaureren vielen, en sinds dien was ik verkocht.

Helaas draag ik mijn vintages erg zelden, ik heb hele dikke polsen en de vintages zijn meestal klein.

Draag sinds mijn 20e bijna uitsluitend vintage, m.n. 50’s en 60’s horloges.

Vind ze gewoon de mooiste.

Het is pas sinds kort dat ik ook naar 70’s en 80’s toolwatches kijk.

Op twee horloges na zijn al mijn klokjes ouder dan ik (<1980), het feit dat je een werkende machine om je pols kunt binden van soms 70+ jaar oud die de tijd laat zien is een bijzondere ervaring…

2 likes

Het verhaal om het horloge en wat een vintage horloge ‘uitstraalt’, de geschiedenis en de leeftijd, het zoeken naar een vintage (veeeel leuker dan met moderne klokken) en af en toe het in een goede originele staat kunnen terugbrengen. Daarnaast trekt de stijl en de looks mij gewoon heel veel meer dan veel ‘moderne’ klokken.

1 like

omdat je voor de prijs van 1 nieuwe wel 3 of meer vintage chrono’s kon kopen van hetzelfde merk :wink:

2 likes
  • stukje geschiedenis

  • vintage is waardevast

  • voor een schappelijke prijs is een top kwaliteit uurwerk te vinden

  • ik vind het leuk om zelf horloges op te knappen dan is nieuw niet interessant

  • vintage horloges hebben vaker een eigen uurwerk, tegenwoordig vind je dat zelden

  • een beetje patina kan erg fraai zijn

  • een kleine beschadiging is niet storend, op een nieuw horloge wel

  • ik heb liever een kleiner horloge

  • uit bewondering voor wat lang gleden met beperkte middelen in elkaar is gezet

6 likes

You couldn’t be more wrong.

Eddy, 35 jaar. 1e vintage in 2008.

2 likes

-Stukje geschiedenis
-Een horloge om hebben wat ouder is dan ikzelf. Heb er een van 63 jaar oud
-Noodzaak. Heb maar kinderpolsjes en boven de 41mm ziet eigenlijk niet uit

Inderdaad. Jelle, 18 jaar. Eerste vintage twee jaar geleden.

1 like

Ik vind vintage eigenlijk altijd leuker dan nieuw, vooral omdat er een verhaal aan vast zit. Je kan voor een relatief klein bedrag oude horloges vinden welke nog steeds meer hoogstaand zijn dan horloges onder de duizend euro. Enneuh, patina is ook mooi, hoort er bij! Beetje draagsporen ook zeker niet erg. Wat nog mooi meegenomen is, is dat vintage vrijwel waardevast is.

Wat ik er ook leuk aan vind is dat een oud horloge aangeeft dat het kwaliteit is en na vele tientallen jaren nog steeds perfect werkt.
Het belangrijkste is dat het horloge een verhaal heeft. Uit de geschiedenis en door de jaren heen tijdens het dagen.
Leuke bijkomstigheid is de lage afschrijving of zelfs waardevermeerdering.

bewondering voor kwaliteit, en gewoon een dikke value for money en wat een designs!

1 like

100% eens met wat @vouwfietser zegt.
Voorts ben ik 37 en dus net als velen hier nog lang niet AOW gerechtigd.Eerste vintage in 2009.

Buiten dat alles vind ik het een leuke ‘sport’ om hier of daar een mooie vintage van goede kwaliteit te vinden op MP of aanverwanten. Je hebt altijd nog mensen die een ‘oud’ horloge verkopen, zodat je nog wel eens fantastische pareltjes kunt tegenkomen op een rommelmarkt ofzo voor een zeer schappelijk prijsje.

Ha, inderdaad. 37 jaar, eerste in 2011 aangeschaft.

Meerdere redenen:

  • De eenvoud, de elegantie: vaak gewoonweg mooier dan veel moderne dameshorloges. Ben sowieso liefhebber van vintage design.
  • Het formaat: staat beter om een smalle pols.
  • De historie van het merk en het uurwerk.
  • De draaggeschiedenis (ben een romantica)
  • De aanschafkosten. Er ligt gewoonweg meer binnen mijn bereik.
2 likes

Bij mij begon het toen ik 15 was.
Ik had hard gespaard en was al lid van het forum en wilde graag een Omega Speedmaster. Nieuw lagen die ver boven mijn gespaarde bedrag, dus tweedehands gaan kijken.
Vervolgens vintage steeds meer gaan waarderen. Draaggeschiedenis, patina, mooie ontwerpen etc. etc… :wink:

Ik vind de oude modellen vaak gewoon mooier vwb ontwerp, uitvoering en materialen. Heb ik trouwens ook bij auto’s, scooters, gebouwen etc.