Waarom is een uurwerk voor jullie geweldig?

Hallo allemaal,

Ik ben nog een volledige leek op het gebied van horloges, al lees ik het forum wel regelmatig.
Opvallend hoeveel sympathieke posters ik dan langs zie komen; als dat inherent is aan horlogeverzamelaars, wil ik het ook worden :wink:
Anyway, ik lees regelmatig dat iemand van een horloge zegt dat hij het een geweldig uurwerk vindt; daarmee bedoelende het binnenwerk.
Maar wat ik (nog) niet begrijp is waarom iemand helemaal warm loopt voor het binnenwerk? Wat is het dan precies wat het uurwerk zo geweldig maakt?
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Even over wat ik mooi vindt:
Ik bezit sinds kort een Omega Pro. uit 69/70 (niet het 123 uurwerk) maar wel dus pre-moon en ik ben bezig te onderhandelen over een Heuer Montreal 1972/74 en een zwarte Heuer Regatta uit 84. Dan maar een poos flink in de schulden maar zo vaak zie ik ze niet en zeker niet in de nieuwstaat waarin ze verkeren! :-)))
Ik mag aannemen dat velen van jullie ook bij het zien van bepaalde horloges, ze soms kopen terwijl het eigenlijk niet kan? Verslavend…
Groetjes,
Eric

Het fascinerende aan het uurwerk is bij mij gewoon de klik die je met uurwerken hebt, van tandwieltjes tot rotor. Het is een soort magische gevoel met een knipoog naar oude tijden.

Kan er echt uren naar blijven kijken, van omega handopwinder tot ¨simpele¨ eta uurwerken, het boeit me enorm.

Daarom vind ik het van een sommige fabrikanten zo hatelijk dat ze er een dichte deksel op zetten.

Ok, dat kan ik enigzins begrijpen.
Maar ik wordt juist een beetje nerveus als ik zo’n klein teer binnenwerk zie.
Zo van ‘als ik er naar wijs vliegen de miniscule onderdelen al in het rond en als kind kreeg ik ook alles uit elkaar maar nooit meer in elkaar’… ::o

Voor mij zijn er twee mogelijkheden waarom ik enthousiast kan raken over een uurwerk.