Waarom is een uurwerk voor jullie geweldig?

Hallo allemaal,

Ik ben nog een volledige leek op het gebied van horloges, al lees ik het forum wel regelmatig.
Opvallend hoeveel sympathieke posters ik dan langs zie komen; als dat inherent is aan horlogeverzamelaars, wil ik het ook worden :wink:
Anyway, ik lees regelmatig dat iemand van een horloge zegt dat hij het een geweldig uurwerk vindt; daarmee bedoelende het binnenwerk.
Maar wat ik (nog) niet begrijp is waarom iemand helemaal warm loopt voor het binnenwerk? Wat is het dan precies wat het uurwerk zo geweldig maakt?
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Even over wat ik mooi vindt:
Ik bezit sinds kort een Omega Pro. uit 69/70 (niet het 123 uurwerk) maar wel dus pre-moon en ik ben bezig te onderhandelen over een Heuer Montreal 1972/74 en een zwarte Heuer Regatta uit 84. Dan maar een poos flink in de schulden maar zo vaak zie ik ze niet en zeker niet in de nieuwstaat waarin ze verkeren! :-)))
Ik mag aannemen dat velen van jullie ook bij het zien van bepaalde horloges, ze soms kopen terwijl het eigenlijk niet kan? Verslavend…
Groetjes,
Eric

Het fascinerende aan het uurwerk is bij mij gewoon de klik die je met uurwerken hebt, van tandwieltjes tot rotor. Het is een soort magische gevoel met een knipoog naar oude tijden.

Kan er echt uren naar blijven kijken, van omega handopwinder tot ¨simpele¨ eta uurwerken, het boeit me enorm.

Daarom vind ik het van een sommige fabrikanten zo hatelijk dat ze er een dichte deksel op zetten.

Ok, dat kan ik enigzins begrijpen.
Maar ik wordt juist een beetje nerveus als ik zo’n klein teer binnenwerk zie.
Zo van ‘als ik er naar wijs vliegen de miniscule onderdelen al in het rond en als kind kreeg ik ook alles uit elkaar maar nooit meer in elkaar’… ::o

Voor mij zijn er twee mogelijkheden waarom ik enthousiast kan raken over een uurwerk.

Het kan een klassiek uurwerk zijn met historie en/of bijzondere eigenschappen. De 321 in mijn Speedmaster en mijn Seamaster is daar een voorbeeld van wat mij betreft.

De andere optie is doordat het gewoon mooi afgewerkt is en zichtbaar. Ik heb twee horloges met een zichtbodem waardoor je schitterend ziet hoe het horloge werkt. Zeker bij de GO kan ik daar echt van genieten. Het benadrukt nog eens extra het vakmanschap wat in een dergelijk horloge zit. Wie kan dit nu weerstaan :slight_smile: ?

http://www.flickr.com/photos/co-axial/8386942496/

Co-Axial
http://www.flickr.com/photos/co-axial/8386942496/]PHG_6985
by [url=http://www.flickr.com/people/co-axial/[/url], on Flickr

De geschiedenis erachter kan ik wel inkomen ja; ik wil toch eigenlijk ook vooral spullen met een geschiedenis, een verhaal; het maakt het levend inderdaad.

En die foto: Wow, ja, dat ziet er inderdaad errrrg mooi uit!
Dat heeft meer van kunst weg als techniek (of misschien kunst en techniek hand in hand) Sorry, maar wat is een GO?

Ik heb nog niet zo veel aan de binnenkant van horloges gekeken, misschien eens meer doen (jaja, ik laat eerst even een goede vriend van mij eens goed voordoen hoe je een horloge open kan maken eventueel zonder meteen de kast onder te krassen :wink:

Ericdeperic Schreef:

Sorry,
maar wat is een GO?

Ik heb nog niet zo veel aan de binnenkant van
horloges gekeken, misschien eens meer doen (jaja,
ik laat eerst even een goede vriend van mij eens
goed voordoen hoe je een horloge open kan maken
eventueel zonder meteen de kast onder te krassen
:wink:

Natuurlijk, ik gebruik die afkorting te makkelijk soms. GO in plaats van Glashütte Original (http://www.glashuette-original.com/start/). Geweldig merk horloges, ik heb zelf een Panomatic Lunar. Kijk vooral eens op hun site, erg mooie filmpjes en foto’s over het maken van de uurwerken.

Het openen van een horloge zal ik zelf niet snel aan beginnen maar dat is natuurlijk je eigen risico.

Bestel ook eens de (gratis!) catalogus van A. Lange & Sohne: http://www.alange-soehne.com/news-and-more/a-lange-and-soehne-order-our-catalogue-edition-20132014/

Waanzinnige close-ups van uurwerken. Pas bij deze foto’s had ik iets van: ‘Ja, ik snap het ergens wel…’.

Voorbeeldje (sorry voor het formaat):

IAMsterdam en Ferdinand,
Ga ik zeker doen (de site en de catalogus)
Dank voor de reactie :slight_smile:

Mooie vraag… “Waarom is een uurwerk voor jullie geweldig?”

Ik heb zelf een werktuigbouwkundige achtergrond, en… van kinds af aan ben ik al gefascineerd door miniatuur mechaniekjes…ik behoorde dus tot het soort kinderen die 't speelgoed uit elkaar haalde, en WEL weer werkend in elkaar wist te zetten… 'k was 11 jaar, en ik deed zelf het onderhoud aan mijn modelspoorlocomotieven… oliën, lampjes vervangen, antislipbandjes vervangen… en als het nodig was, relais afstellen ( Märklin H0 )

in mijn werk ben ik begonnen met het grove werk… Lasser, machinebankwerker… groot werk allemaal… toen ben ik gereedschapmaker geworden… en de stempels die ik bouwde, werden ook steeds fijner… kleine mechaniekjes erin. dat werk…

Modelspoor bleef een hobby, maar ik ben overgestapt naar Z-spoor. 3 keer zo klein als H0… onderhoud?. Leuk!.. even een locje servicen… demonteren, schoonmaken, oliën…

zo ben ik uiteindelijk bij horloges terecht gekomen… en… als ik naar een Uurwerkje kijk… dan zie ik het vakmanschap van de ontwerper, en de maker…
Ik heb onlangs ( zie hier: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1935982 ) een aantal FE 68 Kalibertjes een beurtje gegeven…voor mij pure ontspanning…

en onlangs een Stiftanker uurwerkje geserviced…

Lang zo mooi niet als de hier boven getoonde kalibers… maar ze loopt, en nog behoorlijk zuiver ook… ik heb dus iets wat door een ander verzonnen en gebouwd is, weer aan het lopen gekregen… dat wil zeggen dat ik dus begrepen heb hoe die ander het bedoelt heeft…

Automaten, en het horloge uurwerk is daar zeker geen uitzondering op, hebben de mens altijd gefascineerd… zeker het miniscule van een uurwerk is moeilijk te bevatten voor iemand die het vak niet beheerst…

Het is voor mij de fascinatie van de techniek en de historie. Het kloppend mechanische hart heeft iets magisch.

Ook de uurwerken die je normaal nooit ziet zoals dit werkpaard van een Rolex 3135 heeft dat. Niet voor de mooi, wel voor de mooie historie, de gebruikte technieken en de betrouwbaarheid.

Oooh… mooi… graag afgedrukt 50 x 70 cm voor aan de muur!..

Fascinerend om te izien hoe bij mensen het hart sneller gaat kloppen door de techniek. Ik had ook treintjes vroeger (Marklin en later Minitrix) maar de techniek was aan mij niet besteed (wel het laten ontsporen lol)

Maar ik begin iets te begrijpen van de beweegredenen waarom jullie een uurwerk mooi vinden (afgezien van de buitenkant)

Leuk om dat inzicht te hebben/krijgen. Ik ben benieuwd of ik ooit zo warm loop voor die mechaniekjes, maar ik kan wel zeggen dat ik het ronduit verbazingwekkend vindt dat de mens zoiets kleins kan maken en dat het dan werkt! (laat staan dat een ander zoals Arie het vervolgens begrijpt hoe het werkt en het kan repareren :slight_smile:

En natuurlijk is het verhaal/geschiedenis achter eender welk bonkje techniek interessant; bedenk hoe veel jaren het heeft gekost om tot zo’n ontwikkeling te komen!

Ik ben me momenteel ook aan het inlezen in de techniek achter de techniek… en wel in dit boek…

Als je dan leest hoe kritisch het allemaal komt… hoe je een astapje zuiver op maat maakt… 0.1 mm dik… en dan een lagersteentje van 0.11 zodat je maar 0.01 mm speling hebt… en dat dus… in 17-24 stenen in het uurwerk… dan realiseer je je meteen hoe vreselijk nauwkeurig dat allemaal gemaakt moet worden… zeker bij de Balans… het bovenste lager moet zuiver recht boven de onderste staan… en dan zit daar ook nog je schok-beveiliging in… dat maakt dat de balans een beetje kan bewegen… maar dan zo dat het ankertje wel elke keer ingrijpt…

Kun je nagaan; de eerste zakhorloges werden met de hand gemaakt; hoe precies konden die vaklui al werken met hand en oog!

Daar zijn wel trucjes voor… wil je 2 gaten in verschillende platen recht tegenover elkaar hebben?.. dan leg je de 2 delen op elkaar… en dan boor je door en door… maar dan nog… moet je wel de vaardigheid hebben om zuiver recht te boren… maarja… daar is ook zo een standaardje voor gemaakt… of een boorkolommetje… met een trapmechaniek… want dan heb je 2 handen vrij… :slight_smile:

't is ook leuk om eens te kijken naar een Roskopf uurwerk… alles behalve verfijnd, maar juist spotgoedkoop, zodat ook een gewone arbeider zich een horloge kon veroorloven… ik heb een werktuigbouwkundige opleiding genoten… en daardoor snap ik waarom het uurwerk zo gemaakt is… maar dan nog heb ik respect voor de manier van ontwerpen en bouwen…

ik vind horliges op verschillende fronten leuk, v de history tot geeky smartwatches aan toe.

zo ook de uurwerkjes. enerzijds kan ik sommige prachtig vinden door de mooie bewerkingen en anderzijds is t soms met verbijstering kijken hoe (soms meerdere complicaties) in n klokje verwerkt zijn.

maar soms vind ik t simpele ook wel fijn. in de praktijk heb ik gemerkt dat vd vele verschillende functies ik eigenlijk t meeste heb aan simpelweg de secondes, minuten, uren (klinkt vanzelfsprekend maar…), dag en datum. en dan kan ook zo n uurwerkje waarderen wat precies heeft wat nodig is. of t op n wijze weergeeft die ik persoonlijk prettig vind.
op die manier kan ik n uurwerkje ook geweldig vinden.

Ik moet wel zeggen dat sommige horloges zo veel functies hebben dat ik de tijd niet goed snel meer kan zien. Dan schiet je je doel toch ook wel voorbij als horlogefabrikant vindt ik :wink:

Vernieuwende techniek en een stukje geschiedenis:

Harwood: eerste automatische polshorloge 1926-1928,
Bijzonder: zonder kroon en met bumpertjes die van een modelspoorlijn af lijken te komen. De hamer is tweezijdig opgehangen.

Hi Vouwfietser,
Het lijken inderdaad wel de bumpertjes van mijn oude Marklintrein toen ik nog 8 was! (ofwel 42 jaar geleden…)
Grappig.
Vfrgr
Eric

Ik denk dat ze eerder van 41 jaar geleden zijn… MiniClub…

Ik maak zelf wel eens rollend materieel, en dan gebruik ik Kopspelden om buffers te maken…maar de vorm is wel ongeveer hetzelfde…

Kleine mechaniekjes zijn gewoon gaaf… dat is het hele eieren eten… :slight_smile: