Waarom kan ik de veer niet winden

Het was nooit een probleem om een veer handmatig (met handschoenen) in een veerton te krijgen.
Zo gebeurd en meestal niet moeilijk. Maar om het mijzelf makkelijker te maken heb ik een verenwinderset aangeschaft.
Dat werkt voor mij dus helemaal niet!

Bij de veren is de binnenste winding veel ruimer dan het asje van de winder. Dat is eigenlijk bij alle veren zo. Daarom krijg ik geen grip om het op te winden.
De binnenste winding kleiner maken is ook niet handig, want dan is het weer erg lastig om de tonas er weer in te krijgen.

Voorlopig houd ik de handmatige werkwijze nog maar aan. Maar wie heeft de oplossing om het haakje in het oogje te houden en te kunnen winden met het slingertje van de winder. Het zou jammer zijn als ik de winders voor niets heb aangeschaft.

Dan ben ik wel nieuwsgierig welke set je hebt aangeschaft, je kan soms ook wel eens een kleinere “pikkie” gebruiken en dan 1 ruimere maat opwind trommel gebruiken.

Hoe doe je dat handmatig dan? Ik had dit vandeweek maar wat een gekloot.

Heb je op youtube gekeken ? Er zijn filmpje over gebruik van hand opwinder :wink:
Mvg,
BD

Ik weet hoe het werkt alleen pakt de winder veel veren niet.

1 like

Is het nokje van de verenwinder, waarmee deze in de uitsparing van de veer valt, niet te ver afgesleten? Bij veelvuldig gebruik slijt dit nokje en is het een ramp om een veer op te winden. Ik heb een tijdje een winder gebruikt, maar het gaat handmatig even goed en vaak zelfs beter.

Ik weet niet welke winder je hebt maar je kunt de deksel(met dikker as) van een maat groter gebruiken. Andersom werkt ook. Als de opening voor de veerton veel kleiner is kun je ook de deksel van een maat kleiner pakken dan overrek je hem niet. Daarnaast heb je nog een linkse en rechtse winder maar dat had je vermoedelijk al gezien.

Succes

1 like

Vooral het van de winder-as loskrijgen van de eindhaak-krul, zonder dat de boel explodeert, is voor mij altijd de grootste uitdaging. :sweat_smile: In principe vervang ik een veer altijd door een nieuwe, maar een doodenkele keer zijn die niet meer te vinden - dan dus weer even wat acrobatiek met de winder…

@Vouwfietser, gebruikte winder vermoed ik - of een nieuwe…? Ik heb een gebruikte Bergeon-set, zeker een halve eeuw oud, maar vertroeteld door de vorige eigenaar. Alle haakjes zijn nog perfect intact.

Peter, de haakjes zijn nog prima. Het grootste probleem lijkt de binnenste winding die meestal ruimer is dan de as van de winder.
Zoals het er nu voorstaat vind ik handmatig terugplaatsen met handschoenen makkelijker

Bij mij juist meestal te krap… Anyway…

1 like

Ik vervang weinig veren, alleen als het nog een blauwe is. Gebruik dus eigenlijk bij elke service m’n winder. Bij mijn winder zijn ook vrijwel altijd de asjes te dik, maar dan pak ik gewoon het asje van een maat kleiner. :sunglasses:

Een nieuwe veer resulteert bij mij vaak in een hoop gevloek. Dat stomme alu ringetje is veel te glad waardoor de boel vaak gaat vliegen. Meestal druk ik hem eerst uit het ringetje in de winder, en van daaruit weer in de veerton. Het zou fijn zijn als ze bij een nieuwe veer een rond plaatje mee zouden leveren met precies dezelfde diameter als het gat in het ringetje. Dan kun je hem tenminste fatsoenlijk in de ton drukken. :face_with_raised_eyebrow:

Zoals ik het geleerd heb is dat je dit bij een handopwinder wel kunt doen maar bij een automaat het beste eerst kunt ontwinden en dan met een winder moet plaatsen . Dit om te voorkomen dat het eindstuk beschadigd raakt en dat je het vet - dat tegen de wand geplaatst is - niet naar de bodem duwt.

1 like