Waarom liever voorlopen dan achterlopen?

Bij een automaat < 1k€ zit je meestal +/- max. 10 seconden per dag. Anders quartz kopen, loopt nog nauwkeuriger dan een Chronometer meestal. Of radiogestuurd, nog nauwkeuriger. Maar of je dat wil? Ik ben dol op een mechanisch horloge met zoveel mogelijk sweeping second. Mijn grail watch is dan ook een Seiko SpringDrive…

2 likes

De horloges die ik draag worden niet dagelijks gedragen. Ik moet ze dan toch goed zetten. Er zit ook een dagelijkse afwijking in maar voor de dag van gebruik is dit geen probleem. Als je het horloge meerdere dagen draagt wordt de afwijking natuurlijk groter. Dan is het simpel…of je accepteert het verschil of je corrigeert het als het stoort. Dit is ook de charme van mechanische horloges. Anders de telefoon geeft correcter weer dan menig horloge.

2 likes

Nee dank je :rofl:

Deze marge herken ik niet bij irl tot het bedrag.
Mijn ervaring is dat Zwitsers gelijk- of voorlopen, de één wat minder dan de ander. Seiko loopt achter en als je mazzel hebt gelijk.

1 like

Ik kom uit de antieke klokkenwereld. Die lopen nog onnauwkeuriger dan vintage horloges. Daar stel ik de slingerlengte bij voorkeur zo af dat de klok een beetje achter loopt. Eens in de paar dagen of weken bij het optrekken van de gewichten de minutenwijzer een stukje naar voren zetten (aan de hand van mijn horloge!) is geen probleem. Terugdraaien zou dan de bediening van het slagwerk kunnen beschadigen.
Bij horloges heb ik me er op ingesteld dat ze niet zo nauwkeurig lopen. Of ze voor of achter lopen boeit me niet zoveel, zolang het maar niet meer dan enkele minuten is. Ergens een paar minuten te vroeg zijn vind ik nooit erg en om niet te laat te komen staat mijn horloge altijd 2-3 minuten vóór.

4 likes

Mijn Zwitsers lopen inderdaad allemaal voor. Seiko heb ik nog niet. Één AliExpress (Miyota) loopt voor. Vostoks lopen… :thinking: voor of achter, is maar net in welke stand ze gedraaid zijn :grin: maar gemiddeld lopen ze ook iets voor.

1 like

Exact dit dus! :point_up:

1 like

Enkele filosofische overwegingen.

Als alle posts over voorlopen en achterlopen op HF worden weggehaald …

We maken ons druk over enkele seconden per dag. Eigenlijk banaal. Maar ook ik erger mij aan horloges die achterlopen of teveel voorlopen.

De meeste quartz horloges lopen accurater. Maar we vinden die saai. Smart horloges zijn nog accurater, nog saaier.

Ja, een vreemd volkje die horlogeliefhebbers. :nerd_face:

2 likes

Het hoort bij de charme van een automatisch uurwerk. Dat leeft om de pols. Afhankelijk van je bewegingen. Leg je het horloge ‘s nachts plat, zal hij anders reageren dan als je het op de zijkant laat rusten. Windt de veer verder en verder af, zal hij niet beter gaan lopen.

Ik heb persoonlijk 10x liever een licht afwijkende automaat dan een precieze Quartz. Een Casio loopt meer secuur dan een Rolex. Maar toch.

De juiste tijd staat op je smartphone. Als ik naar mijn horloge kijk is dat zelden om de tijd af te lezen. Maar gewoon omdat ik het mooi vind. :slight_smile:

1 like

De mijne loopt 1 á 2 seconden per dag achter ( Miyota uurwerk ) dus ongeveer 1x in de maand moet ik m bijstellen. :man_shrugging:t3:

Ik ben niet zo afhankelijk dat mijn horloge zo precies op tijd moet lopen. Ik kom altijd minimaal een kwartier te vroeg op een afspraak aan. En dus altijd totaal ontspannen. :wink:

2 likes

Ik had ook eens begrepen dat een nieuw en goed gereguleerd uurwerk, vaak bewust iets te snel loopt. De olie wordt na jaren iets stroperiger, waardoor het horloge nog iets nauwkeuriger gaat lopen (i.p.v. achter).

Voor de praktische kant is het uurwerk even stoppen, om het weer op tijd te zetten, makkelijker dan ook de wijzer instellen.

Mij maakt het niet zoveel uit, gezien ik veel afwissel (en ze dan meestal al stil staan). Al lopen alle ETA-achtige-uurwerken voor mij 2-10 sec. voor, zonder uitzondering.
Voor langere vakanties met 1 of 2 horloges vind ik het irritant als een horloge onregelmatig loopt (soms ver achter, soms ver voor, soms goed). Dan moet ik er op gaan letten bij het om doen, terwijl het nog loopt. Mijn Seiko met 6R-uurwerk is daar een voorbeeld van.

1 like

Heerlijk​:stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile::rofl::rofl::rofl:

Niet alleen bij klanten natuurlijk.
Als mijn visite komt kan ik ook altijd nog wel 5 minuten extra gebruiken…

Dus toch een post met interessante invalshoeken :pray:

1 like

Haha, ja ook herkenbaar :rofl:

Misschien met vintage uurwerken maar in praktijk heb ik nog nooit problemen ondervonden in het alle kanten opdraaien van de wijzers.
Juist bij non-hacking uurwerken is het de kunst om de poor man’s hack toe te passen door net genoeg “tegengas” te geven in de terugdraairichting. Soms zie je dan de secondenwijzer zelfs achteruit hobbelen.
Bij horloges zonder datum-snelverzet kan je of eindeloos vooruit zwengelen (slijtage?) of na het verspringen zover terugdraaien dat je het verzet mechanisme weer activeert, bij sommigen 1 uur terug, bij de meesten terug tot de 8. Scheelt kramp in je vingers en kan dus geen kwaad.

On topic, ik wil dat mijn horloges niet meer dan 15 seconden afwijken dus als ik ze instel is dat 15 seconden achter bij voorlopers en vice versa. Bij quartz hou ik 3 seconden afwijking aan.

1 like

En dat is makkelijker als de gangreserve laag is.

1 like

Dat was ik idd vergeten toe te voegen. Op volle veerspanning lukt het meestal niet.

1 like

Koop dan een Bulova 262 kHz quartz! Daar zwiepen de seconden pas echt gladjes voorbij :rofl:
En stùkken goedkopen dan een Seiko Springdrive :wink:.

Ik denk dat het idee dat je een uurwerk niet terug moet draaien van de mechanische wandklokken met slagwerk komt. Daar kan de bediening van het slagwerk beschadigd raken wanneer je de klok terugdraait. Bij horloges, die geen slagwerk hebben (op hoge uitzondering na) speelt dit niet en moet je daar alleen mee uitkijken in de verboden zone van de datumverzet.

Hiervan vraag ik mij af of dit niet slecht voor het uurwerk is, maar ik ben geen horlogemaker. Kan iemand met voldoende deskundigheid daar iets over zeggen?

Screenshot_20231231-142935~2

1 like

Hmm, deze is echt wel heel gaaf!

2 likes