Toen mijn zoon zijn certina voor zijn verjaardag kreeg vanmiddag vroeg hij waarom dragen we het altijd links? ja geen idee zei ik gewoon daarom… weet iemand hoe dat zo gekomen is :-), ik zei ik vraag het op het forum voor je… ben bang dat hij nu ook besmet is geraakt…(12 jr he) …Overigens vanmiddag bezoek gebracht in ijmuiden …leuk geholpen en prima man om van te kopen met korting natuurlijk …ja wat wil je met 4 klokken
pr dagen verder ik ga genieten…
Het is gewoon ongemakkelijk aan de hand waarmee je alles doet …
Linkshandige dragen rechts … (niet altijd)
- de kroon staat aan de rechterkant (het ‘goed’ hand)
Met je rechterhand zal je dus je horloge goed zetten …
Mijn visie, waarom het echt is … weet ik niet
Deze vraag is hier al eens eerder aan de orde geweest.
Maar goed:
Ik heb in mijn jonge jaren geleerd dat je je horloge links draagt omdat anders de kroon vervelend langs het manchet van je overhemd heen schuurt, die daardoor dan wordt beschadigd.
Waarom men in het algemeen links draagt?
Het meerendeel van de mensen is rechtshandig en mensen gebruiken de rechterarm- en hand dus ook meer. Een horloge zit dan bij veel dingen wellicht in de weg.
Wel grappig, probeer eens je horloge om je rechterpols te krijgen. Ik heb 't met al mijn horloges eens geprobeerd, maar geen enkele paste goed.
Ik draag mijn horloge’s al sinds jongsaf aan om de rechterpols, terwijl ik zelf ook rechtshandig ben. Dit vind ikzelf prettiger dragen en leest ook makkelijker de tijd af (vind ik).
Zou dan ook niet weten waarom men de horloge’s links draagt. Heb hier zelf dus geen ervaring mee. 
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,97473,97473#msg-97473
hier wordt er ook al over gesproken, misschien vind je er iets bij
Effe off-topic.
Linkshandig-rechtshandig…heeft niet altijd bestaan hoor 
In de middeleeuwen ( gelukkig waren er toen nog geen polshorloges
) BESTONDEN er gewoonweg geen “linkshandige” mensen.
Als je iets errnstig mispeuterd had en je moet onder de guillotine, ging éérst je linkerhandje er af …
Waarom ?
Wist je dat de “linkerhand”, toen de hand van de duivel werd genoemd ?
Het was de “sinistere” kant van ons menselijk lichaam. ( Nu nog in het Italiaans: links = sinistra )
Misschien daarom dat we nu met z’n allen hier nu zo “duivels-verslaafd” aan horloges zijn ???

Heel simpel: omdat de kroon rechts zit draag je het horloge links, zodat je hem lekker aan de pols kunt opwinden.
Dat is namelijk zeer goed voor werkgelegenheid van de horlogeherstellers:D