ik vraag mij al een hele tijd af waarom ze in de jaren ‘40 en 50’ - voor hun tijd - zeer grote horloges hebben gemaakt . 38mm en groter tov de toen gangbare 30 à 33mm
Vroeger dacht ik dat sommige horloges zo groot zijn, omdat het uurwerk dat erin zit groot is. Vorm van de kast volgt het uurwerk. Zoals chronografen ook groter zijn gezien de diameter van de gemiddelde chronograaf uurwerk.
Beide horloges lijken mij uit dezelfde tijd te stammen, maar wie zou toen zo’n joekel hebben gedragen als 30mm gangbaar was. Voor de rechtse Election gok ik op een operazanger - qua stijl is die er zo over
Heb ook nog een jaren '40 Jupiter liggen om te herstellen en daar is het ook van dat: 38mm case met een 10.5 lignes uurwerkje in (Damas cal. 51)
Misschien gewoon een gevalletje van “in de mode”?
Dit zijn wel de jaren dat de zakhorloges zo’n beetje uitgestorven zijn, mogelijk dat de jumbomodellen de behoefte naar beter afleesbare horloges moesten invullen?
misschien zoek ik er teveel achter
gezien het beperkte aantal oversized horloges tov de gigantische hoop kleintjes die we nu tegenkomen, ga ik er een beetje van uit dat ze een specifiek doel of doelgroep hadden.
Overgangsmodel van zakhorloge naar polshorloge is een heel plausiebele, maar zou dat in de jaren '50 nog hebben meegespeeld?
Als je een catalogus uit de jaren veertig bekijkt dan zie je dat ze gewoon van alles te koop hadden, voor ieder wat wils. Veel van die producten waren “made to order”, dus er waren gewoon minder grote modellen omdat er niet veel om werd gevraagd en dus minder geproduceerd.
Zeker! in de jaren '50 waren er nog heel veel zakhorloges uit de jaren 1920 en '30 in gebruik, net als dat er heden te dage nog heel veel jaren '60-'70-'80 horloges van ca. 32, tot 34 mm in gebruik zijn.
En heden ten dage: veel polshamburgers van 42mm en groter, maar, zeker bij de vintage liefhebbers ook nog steeds kleintjes van 30mm. Daarnaast zie je ook moderne mannen die, omdat ze dat mooier, eleganter of gewoon practischer vinden liever de kleinere dames uitvoering van, zeg eens 34 mm dragen i.p.v. de bijbehorende heren hockypuck van 40 mm of meer.
Aardig is ook wel dat best een flink aantal hedendaagse grote horloges uitgerust zijn met uurwerken die gebaseerd zijn op het beroemde Unitas (later ETA) 6497/98 uurwerk, ook bekend in de Chinese varianten zoals de Seagull ST 36. De basis voor dit uurwerk is al ontwikeld vanaf medio jaren '30 voor het gebruik in zakhorloges, en werd al vanaf de jaren 40 ook gebruikt in de militaire ‘flieger/pilot’ polshorloges die soms buitengewoon groot waren (tot wel meer dan 50 mm kastgrootte, omdat ze met een lange polsband óver de mouw van het leren vliegersjack werden gedragen. Die enorme horloges zijn bij een bepaalde categorie horlogeliefhebbers nog steeds geliefd, hoewel ik die maten, groter dan 43 mm wèl meer dan ‘oversized’ vind en wat mij betreft vallen in de afdeling polshamburgers.
Ik denk ook mode. En ook regionale verschillen. Als ik het aanbod van 40’s vintage horloges zie heb ik de indruk dat in Scandinavië de kleine maatjes van rond de 30 mm erg populair waren, maar in Italië zie je relatief veel 37 en 38 mm modellen. Midden Europa zat daar qua maten ook een beetje tussenin.
Verder heb je inderdaad ook exemplaren met zeer grote uurwerken (zoals bijvoorbeeld de originele IWC Portugeser, maar er zijn veel meer merken die zulke horloges maakten). Ik denk dat die wel mede voor de hogere nauwkeurigheid gekocht werden. Groter is nou eenmaal nauwkeuriger, en zeker toen.
Weet je dat zeker, Wilko? De beroemde Engelse militaire ‘dirty dozen’ horloges, bijvoorbeeld, liepen volgens mij akelig nauwkeurig en die waren helemaal niet zo groot. De meesten waren zo’n 35mm. Niet echt klein, maar zeker ook niet oversized.
Dat lijkt mij een eenvoudig gevolg van de fysica; als je onderdelen tot op pakweg 1/100ste mm nauwkeurig kan maken, dan is dat voor een groter onderdeel procentueel minder afwijking dan voor een kleiner. Maar of dat ook effectief meegespeeld bij die jumbo horloges - geen idee.
@Wbcoupe Ik denk ook mode. En ook regionale verschillen.
Dank voor al jullie reacties, we houden het op mode en dat die eventueel regionaal gebonden is.
De 2 grote Cyma’s komen uit Spanje, waar dat merk duidelijk populair is geweest