Waarom oversize horloges in de jaren '40 en '50

ik vraag mij al een hele tijd af waarom ze in de jaren ‘40 en 50’ - voor hun tijd - zeer grote horloges hebben gemaakt . 38mm en groter tov de toen gangbare 30 à 33mm

respectievelijk 30mm, 33mm, 38mm, 38mm en 36mm

Vroeger dacht ik dat sommige horloges zo groot zijn, omdat het uurwerk dat erin zit groot is. Vorm van de kast volgt het uurwerk. Zoals chronografen ook groter zijn gezien de diameter van de gemiddelde chronograaf uurwerk.

Dat lijkt zo voor de tweede Cyma

Cyma cal. 586k = 15 lignes (= 33.4mm)

maar dat lijkt al een stuk minder te kloppen voor de 1e Cyma

Cyma cal. 234 = 12 lignes

En al helemaal niet voor de Election
Zowel de 30mm (donor) als de 36mm hebben net hetzelfde uurwerk

Election cal. 625 = 10.5 lignes

Beide horloges lijken mij uit dezelfde tijd te stammen, maar wie zou toen zo’n joekel hebben gedragen als 30mm gangbaar was. Voor de rechtse Election gok ik op een operazanger - qua stijl is die er zo over :slight_smile:

Heb ook nog een jaren '40 Jupiter liggen om te herstellen en daar is het ook van dat: 38mm case met een 10.5 lignes uurwerkje in (Damas cal. 51)

Alle info en ideeën voor wie die oversized horloges toen zijn gemaakt zijn welkom - daar kunnen we samen eens over nadenken

Merci voor het lezen

16 likes

Misschien gewoon een gevalletje van “in de mode”?
Dit zijn wel de jaren dat de zakhorloges zo’n beetje uitgestorven zijn, mogelijk dat de jumbomodellen de behoefte naar beter afleesbare horloges moesten invullen?

3 likes

Merci voor de snelle reactie
dat zou zeker kunnen, dat wil zeggen dat de jumbo modellen waar wij nu naar zoeken, toen
voor slechtzienden zijn gemaakt :wink:

1 like

Hahaha nee niet direct, maar misschien wel gemaakt voor mensen die een zakhorloge gewend zijn?

1 like

Of mensen met grote klauwen, behoefte aan afleesbaarheid of gewoon omdat ze t mooi vonden.

Mensen in de 40s en 50s waren net mensen.

4 likes

Mensen in de 40s en 50s waren net mensen
:laughing:

misschien zoek ik er teveel achter
gezien het beperkte aantal oversized horloges tov de gigantische hoop kleintjes die we nu tegenkomen, ga ik er een beetje van uit dat ze een specifiek doel of doelgroep hadden.

Overgangsmodel van zakhorloge naar polshorloge is een heel plausiebele, maar zou dat in de jaren '50 nog hebben meegespeeld?

3 likes

Als je een catalogus uit de jaren veertig bekijkt dan zie je dat ze gewoon van alles te koop hadden, voor ieder wat wils. Veel van die producten waren “made to order”, dus er waren gewoon minder grote modellen omdat er niet veel om werd gevraagd en dus minder geproduceerd.

3 likes

Lijkt me te laat. Maar er waren nog wel genoeg mensen die wellicht gewend waren aan zakhorloges. Die stonden ook in de 60s in de catalogi.

1 like

Als je een linkje hebt naar die jaren 40 catalogi, zou super tof zijn👍

1 like

Ik denk (ook):

:rofl: :rofl: :rofl:

Zeker! in de jaren '50 waren er nog heel veel zakhorloges uit de jaren 1920 en '30 in gebruik, net als dat er heden te dage nog heel veel jaren '60-'70-'80 horloges van ca. 32, tot 34 mm in gebruik zijn.

En heden ten dage: veel polshamburgers van 42mm en groter, maar, zeker bij de vintage liefhebbers ook nog steeds kleintjes van 30mm. Daarnaast zie je ook moderne mannen die, omdat ze dat mooier, eleganter of gewoon practischer vinden liever de kleinere dames uitvoering van, zeg eens 34 mm dragen i.p.v. de bijbehorende heren hockypuck van 40 mm of meer.

Aardig is ook wel dat best een flink aantal hedendaagse grote horloges uitgerust zijn met uurwerken die gebaseerd zijn op het beroemde Unitas (later ETA) 6497/98 uurwerk, ook bekend in de Chinese varianten zoals de Seagull ST 36. De basis voor dit uurwerk is al ontwikeld vanaf medio jaren '30 voor het gebruik in zakhorloges, en werd al vanaf de jaren 40 ook gebruikt in de militaire ‘flieger/pilot’ polshorloges die soms buitengewoon groot waren (tot wel meer dan 50 mm kastgrootte, omdat ze met een lange polsband óver de mouw van het leren vliegersjack werden gedragen. Die enorme horloges zijn bij een bepaalde categorie horlogeliefhebbers nog steeds geliefd, hoewel ik die maten, groter dan 43 mm wèl meer dan ‘oversized’ vind en wat mij betreft vallen in de afdeling polshamburgers.

Mijn ‘guily pleasure’ : Een 43 mm grote Chinese Parnis flieger met Seagull ST36 uurwerk, afgeleid / gekloond van het beroemde Unitas 6497 caliber.

Voor Elck wat wils dus…! Nu en ook toen!

4 likes

Ik denk ook mode. En ook regionale verschillen. Als ik het aanbod van 40’s vintage horloges zie heb ik de indruk dat in Scandinavië de kleine maatjes van rond de 30 mm erg populair waren, maar in Italië zie je relatief veel 37 en 38 mm modellen. Midden Europa zat daar qua maten ook een beetje tussenin.

Verder heb je inderdaad ook exemplaren met zeer grote uurwerken (zoals bijvoorbeeld de originele IWC Portugeser, maar er zijn veel meer merken die zulke horloges maakten). Ik denk dat die wel mede voor de hogere nauwkeurigheid gekocht werden. Groter is nou eenmaal nauwkeuriger, en zeker toen.

5 likes

Weet je dat zeker, Wilko? De beroemde Engelse militaire ‘dirty dozen’ horloges, bijvoorbeeld, liepen volgens mij akelig nauwkeurig en die waren helemaal niet zo groot. De meesten waren zo’n 35mm. Niet echt klein, maar zeker ook niet oversized.

1 like

Dat lijkt mij een eenvoudig gevolg van de fysica; als je onderdelen tot op pakweg 1/100ste mm nauwkeurig kan maken, dan is dat voor een groter onderdeel procentueel minder afwijking dan voor een kleiner. Maar of dat ook effectief meegespeeld bij die jumbo horloges - geen idee. :smile:

3 likes

@Wbcoupe Ik denk ook mode. En ook regionale verschillen.

Dank voor al jullie reacties, we houden het op mode en dat die eventueel regionaal gebonden is.
De 2 grote Cyma’s komen uit Spanje, waar dat merk duidelijk populair is geweest

Maar ik heb toen wel specifiek gezocht naar grote horloges, er komen veel meer 32mm’s voorbij op ebay Spanje

Ik zal eens moeten beginnen aan zeer modebewuste Election :-), komt van een horlogemaker die gestopt was gewoon hier in de buurt

@Lexaf De beroemde Engelse militaire ‘dirty dozen’ horloges

die zijn voor hun tijd ook echt niet klein.
In de 37mm Cyma zit hetzelfde uurwerk als in mijn Cyma met de geblauwde wijzers (cal. 234 = 12 lignes).

toch vooral een dikke spacer om tot die grootte te geraken.
Formaat zal dan voor de dirty dozen toch vooral met afleesbaarheid te maken hebben gehad

3 likes

Ik denk toch dat het een beetje mode ding is.
Ik hou van grote modellen.
Maar je ziet nu weer dat kleine in de mode zijn.

2 likes

Ja dat weet ik zeker, precies wat @LVA zegt:

Verder zie je af en toe van die chronometer-competitie horloges opduiken en dat waren stuk voor stuk grote uurwerken.

2 likes

Dat gaat als argument voor de grotere maatvoerimg door t gebruik van die grote spacers natuurlijk niet op.

3 likes

Dat geldt inderdaad alleen voor de exemplaren die ook grote uurwerken hebben.
Maar daar had ik het in m’n oorspronkelijke post ook over :sunglasses:

2 likes

Klopt. Maar in de draad weer niet.

3 likes

Heerlijk topic, dit! :kissing_heart: :hugs: :+1:

image

Wow! Ondanks de aangetaste wijzerplaat, wat een prachtig en bijzonder cijferfont!

2 likes