Waarom SARB?

De 6r uurwerkjes waar ik ervaring mee heb/had liepen doorgaans een -10/+10, net als de 4r en NH uurwerkjes die ik heb/had. De toleranties van de 4r en de NH liggen inderdaad wel wat ruimer.
V.w.b. power reserve: ik heb nog nooit ondervonden dat deze tekort schiet bij de 4r en NH.

Dus ga je verschil merken? Ik in ieder geval niet.

1 like

Verlicht me!

Zou niet meer willen uitgeven dan wat ik voor een degelijke SARB zou betalen, dus zo rond de 500.

Volgens mij staan we er hetzelfde in. Klinkt allemaal reuze belangrijk, die verschillen tussen uurwerken. Maar het belangrijkste is uiteindelijk of je het in dagelijks gebruik merkt, en dat lijkt mee te vallen.

1 like

Die SZSB011 voelt voor mij als een overpriced pastiche van de Sarb. Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten met mijn 3 aangeschafte SARB’s voor minder dan 800 Euro in totaal. Momenteel is mijn 033 wat uit de gratie en is de 035 favoriet. Dat Sunburst crème is toch wel heel fijn. En wat lume is toch handig af en toe.

1 like

Het zou mij wel storen dat je weet dat je iets minders krijgt voor het zelfde geld al merk je het verschil niet super erg. De afwezigheid van saffier en de gevouwen band ga je wel merken met dragen :grimacing:

1 like

Iedereen “moet” een 033/035 keer hebben gehad. Ook de Alpinisten. Niet te lang twijfelen want dat is alleen maar kostbare flippertijd :smiley:

Kijk eens naar een Orient Star.

Beter afgewerkt dan een sarb en kost nieuw evenveel als een, over het algemeen overprijsde, tweedehands sarb

2 likes

Heb een tijdje een sarb035 gehad - prachtige afwerking en heel solide, ook de stalen band. Zeker de 400 euro waar die in er voor betaald had. Maar saai. SAAI! Kraak noch smaak.

2 likes

Het zit hem in de eenvoud.
Ik pak hem ook te weinig uit de doos maar als ik hem draag ben ik altijd weer blij.
Ik snap dan ineens waarom mensen voor Grand Seiko kunnen gaan.
Normaal heb ik dat niet zo…

1 like

vintage grand seiko is alles behalve saai :grimacing:

2 likes

Het alle oude HF gezegde: gewoon even door sparen en een GS kopen :smile:

3 likes

Ik wou onlangs mijn Sarb verkopen, maar krijg het toch niet over mijn hart. Ik wissel graag lederen bandjes, en de Sarb kan echt heel veel aan.

Ik merk wel een duidelijk verschil tussen mijn 6r en 4r uurwerkjes. Niet zozeer de afwijking, maar ik heb geen enkele Seiko die zo boterzacht draait als de Sarb.

4 likes

Wat bedoel je hiermee?

1 like

Zo zacht als boter :sweat_smile:
Ik heb het dus over de kroon, en het opwinden, gelijkzetten e.d.
Het geeft een zodanig tactiel gevoel dat ik ook het idee heb dat hij enorm soepel ronddraait.

2 likes

Dus voor jou de beleving als de kroon is losgedraaid.

Ik ga daar eens op letten bij mijn 6r’s :wink:

1 like

Bij mijn Sarb moet ik de kroon niet eerst losdraaien :sweat_smile:
Maar ik moet toegeven dat mijn andere 6r net iets minder soepel lijkt te draaien (een 62MAS).

2 likes

Juist, saffier voegt echt wel wat toe. Gezien mijn hoererij met bandjes weet ik niet of een sluiting de doorslag geeft, maar wellicht dat ik de echt karige sluitingen nog niet tegen ben gekomen.

Dat lees ik overal, maar waarom dan?

Niet alleen de sluiting, maar ook de endlinks. En ik denk ook de schakels.

Er is niks bijzonder aan de stalen band van de 035 kan ik je uit ervaring vertellen.