N.a.v. een reactie van mij op de aanschaf van een Rolex door een medeformumlid, stel ik deze vraag. Je kunt horoges aanschaffen omdat:
je ze optisch heel mooi vindt;
je de techniek bijzonder vindt,
het qua horlogegeschiedenis een bekend / belangrijk horloge is;
het een statussymbool is;
het een horloge is wat geschikt is voor een specifiek doel;
het een aanvulling is op je collectie (het maakt je collectie completer)
…
Soms doe je denk ik ook wel consessies. Zo zijn er volgens mij hier meer liefhebbers van mechanische horloges, maar wat doe je nu als je een prachtig horloge ziet, maar het een quarts is? Ik heb horloges om tal van verschillende redenen aangeschaft. Bijvoorbeeld omdat ik dan een mooi setje had (Breitling SuperOcean met gele en met zwarte wijzerplaat), omdat ik het optisch een mooi horloge vond (o.a. Breitling navitimer airborne), omdat het qua geschiedenis bijzonder is (Omega 125), omdat ik - met name vanwege herinneringen uit mijn jeugd - het een bijzonder merk vind (Breitling), etc. Soms zijn het dilemma’s voor me. Zo zou ik enerzijds de Speedmaster graag willen toevoegen aan de collectie, omdat ik met 5 vintage Omega’s reeds in het bezit - waaronder 2 andere Speedmasters (125 en mark II) - eigenlijk vind dat deze niet mag ontbreken, maar optisch heb ik er minder mee.
Ik ben benieuwd naar jullie overwegingen. Voor mij is iedere reden even legitiem, als het je maar een goed gevoel geeft en ertoe leidt dat je blij (trots) bent op je horloge. Ik hoop dan ook dat we deze discussie eerlijk en met respect voor elkaar kunnen voeren.
Ik denk dat je zelf nog een hele belangrijke reden aanvoert om een horloge te kopen: het bijbehorende gevoel. Ik heb een aantal horloges gekregen, en wanneer ik deze draag heb ik het gevoel die persoon, of het moment waarop het horloge is gekregen/gekocht, met me ‘mee draag’.
Als ik zelf een nieuw horloge koop is het vaak een combinatie van optisch, technisch en in mijn geval het verbreden collectie. Het liefst van elk merk een (of meer ;))!
In het begin kocht ik vooral wat ik op het oog mooi vond en betaalbaar. Nu merk ik steeds meer dat ik ook naar de geschiedenis van het merk kijk.
Mechanisch of quartz let ik wel op. Het liefst mechanisch, maar dat komt meer door het tikken van de secondewijzer. Als die niet heel strak tikt stoor ik me eraan.
Ik heb bijvoorbeeld een timex perpetual calendar (vanwege de techniek0 Maar omdat de secondewijzer “wobbelt” draag ik hem niet zo vaak.
Verder moet ik het mooi vinden, maar ik neig heel erg naar de duikers. Gewoon het robuuste spreekt me erg aan.
Maar als ik een quartz echt mooi zou vinden zou ik hem toch weer kopen, alhoewel ik nu veel langer nadenk om iets te kopen dan in het begin. Juist omdat er een aantal zijn die ik nog echt wil hebben, heb ik meer geduld nu.
je ze optisch heel mooi vindt; Tudor Heritage Chrono, Eterna KonTiki GMT, Meistersinger No.1
je de techniek bijzonder vindt: Dit geldt voor allen, ook al weet ik dat de uurwerken in geen van deze horloges echt heel erg bijzonder/zeldzaam/complex zijn
het een statussymbool is; NOOIT, ik koop horloges voor mezelf, niet voor anderen
het een horloge is wat geschikt is voor een specifiek doel; tweeledig: Eterna en Tudor voor hun complicaties (GMT & Chronograaf). Stealth Swatch, Seiko5, Seiko 007 voor activiteiten waarvoor ik de anderen te duur vind
edit, typo en ik was niet zo snel als dat ik dacht
Ik denk dat je zelf nog een hele belangrijke reden
aanvoert om een horloge te kopen: het bijbehorende
gevoel. Ik heb een aantal horloges gekregen, en
wanneer ik deze draag heb ik het gevoel die
persoon, of het moment waarop het horloge is
gekregen/gekocht, met me ‘mee draag’.
Als ik zelf een nieuw horloge koop is het vaak een
combinatie van optisch, technisch en in mijn geval
het verbreden collectie. Het liefst van elk merk
een (of meer ;))!
Ja, dat is inderdaad ook een goede reden! Het horloge dat ik van mijn vader gekregen heb, past qua merk totaal niet in mijn collectie, maar is me bijzonder dierbaar.
Als ik een mooi horloge te koop zie staan, bedenk ik mij eerst of het horloge wel draagtijd krijgt.
Ik zou mij bijv. Nooit een tag heuer carrera kopen.
Niet dat ik het geen mooi horloge vind, maar omdat hij vrij weinig polstijd zou krijgen daar hij moet strijden met mijn speedy.bij een speedy heb ik een goed gevoel: mooie geschiedenis en een echte “kultwatch”
Voor de rest kijk ik natuurlijk naar betaalbaarheid en de kwaliteit, duurzaamheid en bijzonderheden van het uurwerk.
Deze vraag stel ik me de afgelopen maanden dagelijks. Ik kom met de meest idiote redenen om er weer één te kopen. Gelukkig leer ik steeds beter om mijn hand bij de “buy now” knop stil te houden.
De volgende dag voel ik me dan beter en weet ik dat ik er goed aan heb gedaan om het niet te doen. Ik heb er echt genoeg nu… Ik was echt een watchjunkie.
optisch vooral en wanneer er dan een leuk uurwerk inzit is het mooi meegenomen.
jaren geleden in de kroeg wilde ik mijn biertje soms wel ineens met links gaan drinken zodat horloge tevoorschijn kwam maar die tijd is wel een beetje over …
Je biertje links drinken? Jezus, dan ben je ver heen!
Kun je beter je horloge rechts gaan dragen:)-D
Rick Schreef:
optisch vooral en wanneer er dan een leuk uurwerk
inzit is het mooi meegenomen.
jaren geleden in de kroeg wilde ik mijn biertje
soms wel ineens met links gaan drinken zodat
horloge tevoorschijn kwam maar die tijd is wel een
beetje over …
Je biertje links drinken? Jezus, dan ben je ver
heen!
Rick Schreef:
optisch vooral en wanneer er dan een leuk
uurwerk
horloge tevoorschijn kwam maar die tijd is wel
een
beetje over …
dan ben je 20 ofzo en heb je je 1e cartier … is niet zo heel gek toch?
Voor mij zijn de door DMC genoemde punten 3 en 4 niet van belang. Het totaal plaatje moet me aanstaan, de afgelopen tijd neig ik naar vintage duiker en chrono’s. Het prijskaartje moet natuurlijk ook kloppen, ik heb nog meer dure hobby’s.
Je biertje links drinken? Jezus, dan ben je ver
heen!
Rick Schreef:
optisch vooral en wanneer er dan een leuk
uurwerk
horloge tevoorschijn kwam maar die tijd is wel
een
beetje over …
Ik heb zolang ik me kan heugen een horloge gedragen, bij de zoektocht naar een nieuwe is de klik ermee het allerbelangrijkst ( uiterlijk ) , dan komt ( sinds kort pas ) de techniek om de hoek kijken ( mechanisch ) , kan me daar uren mee bezig houden op i-net , vind de techniek van radartjes , veertjes , olie , lipjes , balans , anker enz… erg interesant , ingewikkelt en toch ook weer simpel en onveranderd oud.
Degelijkheid is ook een belangrijk iets , het horloge moet tegen een stootje kunnen , en niet bij het minste of geringste stuk gaan of beschadigen.
Omdat ik ook echt gehecht raak aan een horloge , hou ik het bij 1 , en als ik de juiste keuze gemaakt heb , waardeer ik het elk jaar meer en meer, totdat het stuk gaat of verliefd wordt op een ander klokje.
Ook de prijs / kwaliteit verhouding vind ik belangrijk , wil best wat betalen voor een mooi/ goed horloge , maar ga geen vermogen neertellen voor de naam en status van een klokje.::o