Er is een vraag die herhaaldelijk bij me opkomt.
Waarom zijn vrouwenhorloges niet interessant? Zelfs niet voor de leden van het Horlogeforum. En dan bedoel ik niet omdat dit een forum is met voornamelijk mannen. Ik heb hier al een paar keer gelezen dat een dameshorloge niet meer waard is dan het gebruikte (kostbare) materiaal, als je het geluk hebt dat dat er in zit. Dat horloge is dus alleen zijn of haar gewicht in goud en diamanten waard. Kennelijk is een dameshorloge dan ook niet interessant als belegging omdat het weinig waarde heeft en nooit mƩƩr waard zal worden, in tegenstelling tot sommige mannenhorloges. Ofwel het ontwerp/design telt in de beoordeling amper mee terwijl dat bij de herenhorloges altijd een belangrijke rol speelt, dacht ik. Dus: waarom worden mannen- en vrouwenhorloges zo verschillend beoordeeld en gewaardeerd? Of (voor de technische knutselaars onder ons) worden er voor dameshorloges misschien minder interessante uurwerken gebruikt? Zou dat het zijn?
Hoi Marjolijn welkom,
Het is eigenlijk heel simpel een kwestie van vraag en aanbod meer niet.
Interessante vraag. Ik heb ook geen idee, al gok ik dat het er ook mee heeft te maken dat misschien vanaf oudsher horloges al voor mannen waren, zoals de zakhorloges?
Als ik naar mijn vriendin kijkt, zij geeft niks om horloges. Terwijl ze wel veel om sieraden en kettingen geeft. Mannen kunnen over het algemeen maar 1 soort sieraad dragen, zoals het horloge.Vrouwen kunnen zich op vele manieren onderscheiden, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft?
Een horloge blijft een emotieproduct, wellicht hebben vrouwen geen echte emotionele binding met horloges dus levert het 2e hands ook niks op?
Nou moet ik toegeven dat ik in mijn directe omgeving ook voldoende vrouwen ken die gewoon een "mannen"horloge dragen, zoals een Breitling Aerospace en recentelijk heb ik mijn Tissot T Touch verkocht aan een vrouw.
Het antwoord is doodsimpel: onder vrouwen zitten geen (naja) verzamelaars.
Als er geen markt voor is dan weet je het wel.
Je ziet het bv aan postzegels, muntenverzamelingen, vanuit de jeugd totaal geen animo meer voor.
Laatst ook nog een artikel in de krant over modelspoorwegen. De een na de andere fabrikant gaat failliet, ook geen animo meer voor.
Jij kunt je voordeel ermee doen en voor weinig een leuke collectie aanleggen trouwens!
Een ander aspect is dat mannen minder moeite hebben met een gebruikt horloge.
Precies, vrouwen zullen weinig moeite hebben met een gebruikt horloge van hun moeder of oma, maar een 2e of 3e handsje van de rommelmarkt of Rikketik daar lopen ze waarschijnlijk omheen
omdat ze daar geen band mee hebben.
Ik denk ook dat mannenhorloges een wat andere geschiedenis hebben zoals de ruimtevaart / diepzeeduiken / vliegen / autosport en dat vinden wij volwassen jongetjes best leuk.
Zou een vrouw eenzelfde horloge kopen als Eva Jinek puur omdat ze zich met Jinek vergelijkt ?
( een horloge van Gerard Joling zou mij nou weer niks doen maar Juri Gagarin nu juist weer wel )
En vrouwen dragen ( in mijn omgeving dan) graag ook grote horloges !
Voor veel vrouwen is een horloge een mode-accessoire. Voor mannen is het vaak het enige/meest opvallende mode-accessoire. Althans van oudsher. Mannen dragen natuurlijk wel ring(en), of een oorbel. Maar een horloge valt meer op en is daarmee iets om je mee te onderscheiden.
Ik denk omdat een vrouw als ze een accessoire wil kan kiezen uit vele soorten terwijl het bij mannen vrij snel ophoud.
Tuurlijk, er zijn tegenwoordig armbanden en ringen voor mannen, maar de keuze is veel beperkter dan voor vrouwen.
Een vrouw koopt 1 horloge maar heeft wel 30 armbanden. Waar een man misschien 1 armband heeft maar wel meerdere horloges. Deze regel gaat in ieder geval wel op bij mijn voorafgaande relaties.
Verder is het inderdaad een kwestie van vraag en aanbod, en is een tweedehands horloge uit het hogere segment wel degelijk nog steeds zeer waardevol, meer in ieder geval dan de goud- en diamantprijs.
Boeing767
Het klopt wel - als ik het goed begrepen heb - dat mannen vooral vanuit militaire motieven polshorloges zijn gaan dragen. Vandaar dat er in de 2ehands verkoopkanalen nog steeds veel horloges uit de militaire hoek te vinden zijn. Horloges met (een mannan-) geschiedenis. Ik begrijp dat dat aanspreekt. Dameshorloges delen die geschiedenis niet.
En ik weet niet of vrouwen geen emotionele binding hebben met hun horloge. Sommigen zeker wel, denk ik. En soms zijn dameshorloges ook echt wel mooi qua design. Ik begrijp dus niet dat dat niet meegewogen wordt bij de waardering.
M-Singer
Dat vrouwen geen verzamelaars zouden zijn klopt echt niet. Ik ken veel fanatieke vrouwelijke verzamelaars en mijn eigen man wenst ook al een tijdje dat ik wat minder verzamel (je hebt toch al een horloge?). Het klopt waarschijnlijk wel dat er weinig vrouwen zijn die horloges verzamelen. Behalve mijzelf ken ik er geen en ik zie ze ook ontbreken op dit forum.
Verder heb ik een tijdje van die kleine, fijne art deco-dameshorloges verzameld en gedragen maar daar ben ik nu mee klaar. Daar ben ik nu niet meer in geĆÆnteresseerd dus helaas geen leuke en goedkope collectie dameshorloges voor mij.
Boetje
Hebben vrouwen meer moeite met gebruikte horloges? Ik heb altijd al gedacht dat ik geen echte vrouw was . Voor mij geldt dat in elk geval niet. Ik draag alleen maar vintage en ben een echte second hand girl. Maar ik hoor het al, ik schijn de uitzondering te zijn die de regel bevestigt.
Carpe tempus
De āstoereā geschiedenis die ontbreekt bij dameshorloges vind ik wel een goed argument, daar zit wat in. Het gaat een beetje over de helden uit het verleden en dat doet het altijd goed. Maar een horloge kopen/dragen omdat een van mijn helden dat draagt of gedragen heeft??? Ik denk het niet want die persoon heeft gegarandeerd een heel andere smaak dan ik. Voor mij staat de vormgeving altijd op de eerste plaats.
Dat bedoelde ik dus.
Dag Marjolijn,
Het is al eerder genoemd: vraag en aanbod.
Mijn schoonmoeder heeft een prachtige gouden Longines van 2cm hoog maar als horloge is het wel piepklein (en verder āsaaiā), mijn echtgenote draagt dit eerder als een armband dan als een horloge. āMannenā horloge hebben vaak complicaties waardoor ze veel interessanter zijn. De typische vintage ādamesā horloges geven over het algemeen āalleenā de tijd weer en zijn eerder als sieraad te bewonderen dan als horloge. Er is daarnaast ook een goot verschil in āmannenā uurwerken.
De markt vraagt om de grotere horloges, je geeft zelf al aan dat je klaar bent met de kleine fijne art deco horloges, hoewel dat hele mooie objecten zijnā¦
Kortom we hebben vrouwen met ballen nodig
om dit segment van de markt/hobby open te breken.
en vrouwen die 2e handsjes durven te dragen en dat ook durven te zeggen.
Ha!
Ach als je een vintage draagt doe je dat dus alā¦
Leuke topic dit.
Jouw eerste vraag was "waarom zijn vrouwenhorloges niet interessant?"
Met die stelling ben ik ik het zelf niet eens. Zeker de luxe merken in het duurdere segment hebben prachtige dameshorloges qua techniek, complicaties en vormgeving. Maar als man zal ik ze nooit dragen omdat ik ze toch vaak te vrouwelijk vindt qua uiterlijk en praktisch gezien zijn ze ook bijna altijd te klein voor mijn pols.
Wat betreft de lage prijzen voor gebruikte dameshorloges sta ik ook voor een raadsel. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het een kwestie van vraag en aanbod is wat de marktprijs bepaald. Lage prijzen kunnen duiden op een aanbod overschot, maar zoals al door anderen geconstateerd is het gebruikte aanbod op internet vrij karig. Zou de vraag naar gebruikte dameshorloges dan nog lager liggen dan het aanbod? Geen idee.
Als ik naar mijn eigen partner kijk (niet dat ik overigens pretendeer dat zij representatief is voor de damesbevolking) constateer ik dat zij
-veel meer horloges heeft verzameld in de loop der tijd dan ikzelf
-op een of andere manier geen afstand kan doen van modellen die zij nooit meer draagt
-uitsluitend nieuwe horloges wil, en nooit een gebruikte zal aanschaffen
-vooral een praktisch horloge wil (handopwinder is uitgesloten)
-een horloge vooral als modeaccesoire gebruikt (het moet qua kleur en dergelijke bij haar outfit van die dag passen)
Zoals alle mannen wel zullen beamen zijn geen 2 vrouwen hetzelfde, dat geldt waarschijnlijk ook voor de horlogevoorkeur van dames.
Groet
Ook is het niet altijd duidelijk wanneer āietsā dames horloge genoemd wordt ā¦
( ssssst⦠ik draag zelf 2 āvageā dameshorloges,
waar ik dan wel die Miep Kraak bandjes van heb veranderd of de wijzers heb aangepast )
dus er is ook een segment āunisexā dat misschien wel aanslaat.
i.i.g. is het niet altijd duidelijk wat nu ādames horlogesā zijn.
b.t.w. kinderhorloges is ook nog wel eens een groep waar wat aan te verzamelen is, ander bandje erop en klaar ben je
Er is totaal geen vraag naar. Vintage dameshorloges zijn piepklein en daardoor compleet uit de mode. In technisch opzicht zijn ze wel interessant, omdat er ook piepkleine uurwerkjes inzitten. Een ontzettende uitdaging om dezelfde betrouwbaarheid en nauwkeurigheid op die schaal te kunnen evenaren. Er is ook een tijd geweest dat klein liet zien hoeveel vakmanschap de fabrikant in huis had, die tijden zijn voorbij.
Verreweg de meeste vrouwen zijn ook niet geĆÆnteresseerd in het technische aspect. Mechanisch wordt niet prettig gevonden, omdat je die eerst moet opwinden of moet wakker schudden (automaat). Ze willen liever een paar goedkope quartz horloges die altijd op tijd lopen in een verschillende stijl of kleur om bij de outfit te kunnen matchen. Geldt natuurlijk niet voor alle vrouwen, maar voor verreweg de meeste wel.
Grappig, aan dat mode-aspect had ik niet eens zo gedacht maar dat speelt bij mij zeker een rol. ās Morgens niet alleen kijken in welk horloge ik zin hebt maar ook welk bij mijn outfit van die dag past. En dat gaat meestal op kleur van wijzerplaat en/of band.
De inderdaad piepkleine dameshorloges die ik jaren geleden droeg waren allemaal quartz. Ik stond er destijds niet bij stil dat er ook nog opwind-horloges bestonden en automaten, daar had ik nog nooit van gehoord. Op dit moment zitten er voornamelijk mechanische horloges in de verzameling. Dat is nog wel wel wennen. Soms loop ik een halve dag met een niet-lopend horloge rond, of ik wind het ās morgens wel op maar vergeet het gelijk te zetten. Gelukkig hoef ik niet zo vaak met de trein
Even een paar generaliserende constateringen (uitzonderingen daargelaten)
Mannen zijn gevoelig voor hebbedingetjes, die status en techniek combineren met functionaliteit:
Autoās, pennen, horlogeās, messen, audio-/visuele, camera. Dit zijn allemaal attributen die voldoen als gereedschap voor ons aangeboren jachtinstinct.
Vrouwen hebben, dan meer aan die objecten, die hen onderscheiden in de sociale setting. Kleding, schoenen, etc.
Psychologie van de kouwe grond!