Ik vroeg het mij ineens af net, ik hoorde mijn horloge tikken en wilde weten wat dit precies veroorzaakt en ofdat het echt moet?
Waarom tikt het ene horloge harder dan het andere?
Kan een horloge tikvrij gefabriceerd worden?
De tik snelheid is dat ergens aan gekoppeld?
Eigenlijk wil ik alles weten over het getik.
Ik kan op sommige vragen wel een antwoord bedenken maar heb liever complete antwoorden,plaatjes en filmpjes die het tot in detail uitleggen.
Nu ik ben uitgelachen, dit filmpje legt de werking van een mechanisch uurwerk wel goed uit.
Volgens mij wordt het tikkende geluid veroorzaakt door wanneer de vork inhaakt in het escape wiel.
Puur mechanisch niet, maar technieken als Spring Drive of iets als Accutron van Bulova wel.
Ja, dat is de ziel van het horloge en feitelijk één van de redenen dat liefhebbers hier het liefst een mechanisch horloge willen. Zodat je de ziel van het horloge kan horen.
Ik meen dat jij ook mechanische horloges prefereert. Waarom is dat dan?
En ja, ik geef toe. Ik leg mijn oor wel eens te luisteren en kan dan genieten van het geluid.
Ik vind het trouwens wel een goede vraag hoor, technisch gezien.
Absoluut een stukje van het karakter en de ziel.
Ik luister er ook graag naar en soms merk ik het ineens op bij tv kijken bijvoorbeeld. Heerlijk.
Mijn gehoor is boven gemiddeld waardoor ik het tussen de bedrijven door toch geregeld op doe merken en dat laat me dan serieus even extra genieten van mijn horloge.
Ik heb 99% voorkeur aan mechanische horloges idd.
Ehm…
Juist.
Zoals ik al zei, ik kan zelf een behoorlijke invulling geven maar ik wil 100% dmv de kennis hier en dmv plaatjes en filmpjes.
Het korte antwoord: De balans, het anker en het ankerrad veroorzaken het tikken.
De veer wil zich in één ruk afwinden, en daar zit een echappement tussen als rem. Die rem bestaat uit het anker wat heen en weer tikt tegen het roterende ankerrad, wat de afwikkeling van de veer doseert over een bepaalde tijdsspanne.
Een timegrapher gebruikt deze geluiden. Hier zijn verklaringen van de Witschi user guide.
Er is geen tic-tac, een enige tic bevat 3 geluiden :
Vork tegen ellipse steen,
palette valt van anker wiel rust plaats op de impuls vlakte,
tweede palette bots tegen de anker wiel.
Voor wat betreft een accutron, is er geen anker geluid, maar de stem vork aan 300 Hz doet een Bzzzz die nog meer geluid maakt
En een roskopf zou je bijna horen als je doof bent, met een penanker, een beetje als een wekker.
Bedenk goed dat als niemand lui is, je geen bronnen hebt op internet. Juist antwoorden als die van @Fate_Amenable_To_Change en @brunod maken dat je de volgende keer heel lui naar deze antwoorden kan linken…
Beste Mozaiek,
Hierbij de levens les over jouw vraag, het is in feite vrij simpel.
Als het horloge niet meer tikt, wel, dan is het overleden.
Het zijn net mensen, als die ook niet meer tikken, wel, dat kan je zelf invullen.
Een kastvorm functioneert als klankkast, misschien dat je handwinders een grotere kastvorm hebben? Een hogere veerspanning resulteert ook in een luidere tik, omdat er meer kracht op staat.
Klankkast is het eerste te benoemen uiteraard.
Per toeval zijn mijn handwinders meteen mij 2 kleinste horloges…
De veerspanning klinkt als een goede oorzaak van een luidere tik tak.
Zijn er buiten deze twee benoemde opties nog andere vooral mechanische oorzaken die een luide tik tak teweeg brengen?
Hoe het getik nu onstaat is duidelijk, daarvoor alvast dank.
Ik heb ook de indruk dat mijn horloges met lager tikgetal meer tikgeluid maken, maar of daar echt een causaal verband bestaat - of een gezamenlijke oorzaak (bijv. lagere prijs -> goedkope uitvoering van kast e.d.) - wie zal het zeggen…