Waarom toch die Horloges?

Prachtig beschreven

2 likes

Ik zou niet weten wat me dag en nacht sneller en beter de tijd kan aangeven dan een horloge…
Sterren en paarden zijn op bepaalde plekken overigens ook de beste optie, maar goed de vergelijking stond al als een tang op een varken.

Welkom!

Voor mij is het de fascinatie met tijd.
En ik hou van mooie dingen.

1+1= mooie horloges

2 likes

Ik vind het gewoon leuk voor er bij, zeker het leeswerk en het zoeken naar leuke horloges, is niet dat ik niet zonder deze hobby zou kunnen, maar vind het gewoon mooi.

Dat het enige sieraad voor een man is vind ik dan weer niet, toevallig vandaag een lint om mijn pols want mijn zoon vind dat ik een armband nodig had.

3 likes

Allereerst, welkom Joey! Erg leuk verhaal om te lezen en een interessante vraag die je stelt. Voor mij is een horloge een stukje techniek waar ik fascinatie voor kan hebben. Het is moeilijk met woorden te vangen maar ik kan gewoon erg blij worden van het aanzicht van een mooie wekker om de pols.

1 like

Het is zeker moeilijk met woorden te vangen, daarom had ik zo’n lap tekst nodig hahahaha :sweat_smile:

1 like

Haha Dankje! Het voordeel is dat als ik in een hyperfocus kom, ik me juist heel goed kan concentreren. Voorwaarde is wel; stille ruimte en telefoon uit :rofl:

Ohh ja dat kan natuurlijk ook! Fijn dat je je ding daarin hebt gevonden. De telefoon soms buiten de kamer laten is in het algemeen geen slecht idee zo nu en dan!

1 like

Mooi filosofisch verhaal. Met belangstelling gelezen. Fijn dat iemand zoals jij af en toe de moeite wil nemen om ons de diepere roerselen van de horloge gekte te verklaren.

4 likes

Welkom, Joey! Je stelt een heel goeie vraag vind ik waar ik eens verder over na ga denken.

Ik hou vooral van vintage klokjes hoewel ik zeker ook vol bewondering kan staan voor hedendaagse horloges. Mijn persoonlijke fascinatie heeft denk ik iets te maken met de ‘heritage’ van horloges als object en het samengaan van esthetiek en technisch vernuft.

Maar ook met een schijnbare onverenigbaarheid de Frans-Bulgaarse kunstenaar Christo (van de ingepakte Reichstag en dito Arc de Triomphe) op wees: “Kunst is nutteloos. Maar zeer belangrijk”. Hij had het weliswaar over kunst, maar voor mij is dit in zekere zin ook van toepassing op mechanische horloges.

Strikt om de tijd te kunnen lezen hebben we ze immers al lang niet meer nodig, in die zin dat je ze kan vervangen door veel goedkopere, makkelijker produceerbare en accuratere kwartsuurwerken, of tegenwoordig de smartphone die we allemaal op zak hebben.

Maar de traditie die er achter schuilt, de eeuwenlange technologische verfijning, de evolutie van het design, het feit dat soms generaties zo’n object aan elkaar doorgegeven en gekoesterd hebben, de relatie met bepaalde mijlpalen in een mensenleven, … dit alles doet stilstaan bij en anders kijken naar de tijd: die fundamentele natuurkundige grootheid waar geen van ons aan ontsnapt.

5 likes

Hi Joey, Leuke coverstatie starter. . Naast veel van hierboven benoemde argumenten, krijg ik een kick van de “jacht” op mijn volgende… Dan wachtte tot het juiste moment en koppel ik de “kill” aan een mijlpaal (sommige significanter dan andere, e.g. de zon schijnt vandaag) :wink:. Mijn gezin (3 kids) zien mijn passie en wat ik vooral in mijn hoofd heb is dat ze straks iets hebben om mij te herinneren, als ik er niet meer ben. If that makes sense… Zeker niet de hoofdzaak, maar mooie bijkomstigheid.

2 likes

Mooi geschreven Joey, welkom! :+1:

1 like

Zoals ik al hoopte komt die liefde voor horloges toch bij iedereen weer net uit een andere hoek. Mooi om te lezen wat het voor jullie is dat het zo speciaal maakt. Dank voor alle antwoorden en verhalen! :pray:t3:

(by all means, keep them coming haha!)

Niets van aantrekken. Als het bij jou in de smaak valt is het goed, het boeit niet hoe iemand anders daarover denkt.

Welkom aan boord!

Voor mij is het eigenlijk een kwestie van “terug naar simpeler tijden” of zo. Iedereen is tegenwoordig 25 uur per dag, 8 dagen per week online. Iedereen is zo verschrikkelijk in de weer met allemaal schermen… Het beheerst voor veel mensen hun leven. Ik vind het een leuk idee dat aan mijn pols en wondertje van fijne mechaniek hangt dat, onafhankelijk van verbinding met het internet, zijn ding doet en de tijd bijhoudt.

En het is gewoon leuk om, low key, iets moois te dragen. Niet voor iemand anders (want mensen die niet geïnteresseerd zijn in horloges, aka 99% van de bevolking, boeit het niet wat je om je pols hebt, of zelfs dát je iets om je pols hebt) maar voor jezelf. Ik geef niet om kleding of schoenen anders dan dat het past, schoon en heel is. Ik geef niet om sieraden of tatoeages. Ik geef niet om uiterlijke verzorging… Maar horloges zijn tof.

3 likes

Hahaha dat heb ik ook zeker niet gedaan. Weet dat er op elk forum en in elke niche een aantal typische gatekeeper karakters rondlopen die alles wat niet puur is willen neerslaan als troep. Ik zit er totaal niet mee en zal daar dan ook nooit aandacht aan schenken. Ik ben hier om m’n hobby te delen, niet om m’n gelijk te krijgen.

En dank voor het warme welkom :blush:

3 likes

Mooi horloge geeft je gewoon een goed gevoel.
Dat merk je nog het meest als je geen horloge om hebt.

2 likes

Jawel dat tijd inhalen kan volgens mijn baas wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar ook ik heb dezelfde fascinatie met tijd. En ook het mechaniek, dat enkel een paar tandwielen en wat veren er voor zorgen dat urenlang de juiste tijd wordt aangegeven.

Ben zo gefascineerd dat ik mijzelf vaak er op betrap als een film bv saai is dat ik maar naar mijn horloge ben aan het staren :sunglasses:

3 likes

Omdat het het enige voorwerp is dat ik voor mij acceptabel vind als sieraad.
Ik houd niet van armbanden, halskettingen, ringen, piercings en tatoeages.

3 likes

Welkom! Hele leuke conversatie hier op je voorstelronde :slightly_smiling_face:.
Ik stelde mezelf de vraag: « ja waarom eigenlijk? ». Wat mij betreft is het enerzijds de onmogelijke taak van tijd te willen vatten in iets mechanisch en langs de andere kant is dat voor mij, oh jawel, een sieraad die je als man kan dragen die mogelijk een verhaal over je vertelt.
Wat betreft je verhaal over je Sugess: ik heb t met veel interesse gelezen want in mijn opinie heb ik interesse in elk horloge vooral die, die ik niet ken :blush:.

Bedankt al om dit topic op te starten!

2 likes

Het is net maar wat je smaak is. Die norm bepaal je zelf.
Of het nou om horloges gaat of andere (luxe) dingen. Je vindt het mooi of niet, je vind die wijn (of whisky) lekker, of niet te zuipen (ongeacht de prijs). Duur hoeft niet beter te zijn.
Gelukkig dat er zoveel merken en soorten zijn.
Anders was het behoorlijk saai.
Status neigt snel naar arrogantie. Vaak hebben de echte “rijken” geen status nodig. Status, maakt je eerder arm dan rijk.

1 like