Waarom toch die Horloges?

“Wat is dat toch met jou en horloges?”.

Wellicht een vraag die niet alleen mij gesteld word maar velen van ons op dit forum. Toch ben ik benieuwd of het antwoord op deze vraag voor jullie het zelfde is als het mijne, of dat jullie interesse voor de horlogerie wellicht uit een andere hoek komt.

Dus bij deze voordat ik antwoord geef de vraag aan iedereen op dit forum:

" Wat is het aan horloges dat ervoor zorgt dat je er zo veel interesse in hebt, zo veel tijd mee spendeert (letterlijk) en ook zo bereid maakt hier geld voor neer te leggen ? "


Laat ik dit moment voor mijzelf gebruiken om me maar meteen formeel voor te stellen aan jullie op dit forum. Gezien de vele “even voorstellen” topic vind ik het wel leuk om het net even anders te doen.
Mij naam is Joey. Ik ben 27 jaar en al zo’n jaar of 5 geïnteresseerd en gefascineerd door horloges. De laatste maanden is deze hobby voor mij wel in een stroomversnelling gekomen. Hoe dieper ik in de wereld van horloges dook hoe meer interessante dingen ik vond, welke mij weer leidde naar nog meer bronnen van fascinatie. Recentelijk ben ik ook geswitcht van baan en ben ik op een afdeling terecht gekomen waar zeker 5 horlogeliefhebbers rondlopen, 1 daarvan net zo gepassioneerd erover als ik. Deze omgeving van liefhebberij hebben de obsessie (wat ik het nu ondertussen wel mag noemen) echt in beton gegoten voor mij. Dus besloot ik een kleine maand geleden mij in te schrijven op dit forum. Ik ben normaliter niet zo actief op fora dus het was even aftasten, na een ruwe start (mijn eerste topic over mijn Chineese Sugess horloges viel bij een aantal leden echt niet in de smaak) heb ik toch mijn plekje hier wel gevonden. Dagelijks lees ik met plezier over alle dingen die ik dus nog niet wist over de vele merken, complicaties en andere horlogepraat.

Om nu dan toch terug te komen op het topic… Waarom toch die horloges?

De interesse in horloges komt bij mij vanuit een levenslange interesse in de kunst van het maken. Het maakt niet zo zeer uit wat het is. Ik vind uitermate interessant om te leren, niet alleen hoe iets word gemaakt, maar vooral wat een bepaald product goed maakt, of zelfs onbetwist het beste.
De kunst van het maken van het beste product, wat daar allemaal in gaat, wat daarbij komt kijken en de ongelimiteerde aandacht op niks anders dan ‘wat maakt dit product het beste wat het kan zijn’.
Dit heeft zich al in talloze interesses gemanifesteerd: Whiskies, hifi audio, computers, zaklampen, zakmessen, telescopen, kleding, instrumenten en nog vele andere uiteenlopende onderwerpen. Daarmee was het dan ook onvermijdelijk dat ik ooit uit zou komen bij Horloges. Toch wel een van de producten die het meest gaat om het maken van het beste product wat mogelijk is vanuit de liefde ervoor. Mechanische horloges hebben in de jaren 80, met de komst van Quartz hun functionaliteit verloren als de beste oplossing. Sinds de komst van de mobiele telefoon en zeker de smartphone heeft ook iedereen altijd de tijd in alle mogelijke tijdzones, met timers wekkers en alle functies die je zou willen aan boord, op zak.

Toch is de horloge markt nu meer booming dan ooit. Niet omdat het nodig is, maar omdat het gewoon mooi is, mooi dat het puur en alleen gaat om de beleving. En dat maakt horloges voor mij echt iets speciaals.

Het is dan ook om deze reden dat jullie mij vaak zullen horen over merken als A Lange & Sohne (in mijn ogen de absolute top), Jaeger LeCoultre, Grand Seiko, Glashutte Original, Zenith en Nomos, welke toch veelal bekend staan om hun skills, prijs qualitieit verhouding en pure liefhebberij en minder om de merknaam, status en diamantjes op goud.

Hoewel ik zeker de waarde, heritage en belang van merken als Rolex, Patek Phillipe en Audemars Piguet erken en waardeer, vind ik dat het bij deze merken in de huidige tijd toch vooral gaat over de status die het geniet en het feit dat het vrijwel onmogelijk is er 1 te kopen. Ze maken uiteraard prachtige dingen en ik zal nooit zeggen dat patek geen goede horloges maakt, want dat doen ze uiteraard wel, maar toch heb ik ook bij hun minder het gevoel dat het alleen gaat om de kunst van de horlogetechniek.

Dit meer om een beeld te schetsen van het soort liefhebber dat ik ben, maar ik heb ook gewoon een rolex datejust op m’n verlanglijstje staan want ik vind dat gewoon een gaaf en tijdloos model. Minder houden van is nogsteeds houden van hahaha

Goed erg lang verhaal, als je dit alles hebt gelezen, dankjewel voor je tijd. Ik ben uitermate benieuwd naar jullie verhalen en waarom jullie die horloges dan zo gaaf vinden.

56 likes

Wat was de vraag ook alweer?

Edit: omdat het enige echte juweel voor mannen is

28 likes

:point_up_2:

3 likes

Ik schrok even :hushed:

2 likes

Ben ik nu de enige die dit een vreselijke opmerking vind? Een juweel is er voor de sier, een horloge heeft een functie. Als ik dit in een winkel hoor moet ik zodanig kotsen dat ik wil buiten lopen. Een juweel is een juweel, een horloge een horloge.

edit het enige echte mannenjuweel is een Albert

19 likes

Hahahahah :joy:
Niet zo’n afdeling :wink:

1 like

Mee eens, een horloge is een lichaamsornament.:wink:

3 likes

Ik speculeerde eerst op uranium en cacao die door kinderen is geoogst, maar sinds ik mijn leven heb gebeterd investeer ik alleen nog in Rolex. Want dat is een stichting.

Ook: ik vind het mechanische interessant; plus het vakmanschap. Het blijft ook een speeltje voor pseudo-volwassenen en een needful thing. Je gaat geloven dat je iets in handen hebt dat “kostbaar” is om zijn intrinsieke waarde en dat je je daardoor een zeker charisma aanmeet. Heel filosofisch gezien zou je ook kunnen stellen dat ik altijd al gefascineerd ben door tijd of het nijpende gebrek daaraan.

Dat is het zo wat.

9 likes

Inderdaad een sieraad, maar dat is voor mij secundair. Het is het mechanische, het geluid, de gedachte aan de veren en tandwielen. De nauwkeurigheid van het geheel, lopend op mijn energie, zij het door handmatig op te winden, of “automatisch”: ik stop er energie in en die energie drijft het mechanisme nog dagen aan. Waar vind je dat elders? Het is iets wat ik puur voor mezelf heb om van te genieten, in een leven wat verder altijd wel bestaat uit rekening houden met anderen. Niet mijn horloge, dat is een investering in mezelf van mij, voor mij. Niet omdat het moet (de auto die me naar het werk brengt en vrouw en kinderen moet kunnen vervoeren) maar puur omdat het kan. Kortom: hobby.

25 likes

Welkom bij de club.

1 like

Prachtig verwoord Felix, hier sluit ik mij volledig bij aan. Had nog niet zo stil gestaan bij het energie gedeelte en het puur en alleen voor mezelf gedeelte maar dat is inderdaad wel een groot deel van wat horloges zo mooi en persoonlijk maakt!

3 likes

Dankjewel! :grin:

we hebben allemaal een donker plekje, of zelfs een plek, op onze ziel die we proberen te verlichten met horloges. true story.

Bij mij ging het vanuit noodzaak. Met mijn adhd is tijdsbesef nogal een probleem.

Een telefoon om de tijd bij te houden geeft veel te veel afleiding. Allemaal notificaties, eindeloze sites met boeiende info, social media etc.

Snel op mijn pols kijken leek me ideaal. Gshock gekocht en de piepjes om het uur hebben mijn tijdsbesef “getraind”.

Hierna ging het hard.
Hoe werkt een horloge eigenlijk? , was de eerste vraag. Vanaf daar ontdekte ik mechanische horloges, HF en verder down the rabit hole.

Nu, enorm veel impulsive -maar geweldige- beslissingen later ben ik zo’n 10k lichter en bezig met de opleiding tot gecertificeerd uurwerk hersteller.

Je moet wat :sweat_smile::rofl:

19 likes

Mijn beste,

Mijn fascinatie voor horloges komt voort uit mijn interesse voor het begrip “Tijd”!!
Tijd is een van de magische aspecten van ons bestaan.
We weten allen wat tijd is en toch verzet het begrip tijd zich tegen een volledige beschrijving van zijn wezen.
Tijd kunnen we niet terughalen, niet omkeren, niet stilzetten, hoogstens… er achteraan hollen om haar te meten en haar te aanschouwen op mijn Horloge. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

27 likes

Oh wat gaaf man!
Bijzonder ook hoe je vanuit noodzaak omtrent ADHD naar gecertificeerd uurwerk hersteller gaat, een vak wat toch het nodige aan concentratie en geduld vereist. Succes met je opleiding!

1 like

Precies!!
Om te sieren dus!

2 likes

Net als dat een paard nog als vervoersmiddel kan dienen en de sterren je navigatie systeem.

2 likes

En een stichting kan niet investeren in bedrijven die gebruik maken van kinderarbeid?

2 likes

Tjonge mooi en uitgebreid verhaal hoor.

Ik denk je insteek op de merken die je aanspreken wel te begrijpen.

Maar goed. Juweel horloge of hoe we het ook noemen, magisch zijn ze wel.

Hoe dat komt? Geen idee. :laughing:

1 like