Ik heb een zwak voor automatische duikers. Enerzijds idd door de techniek van een klein mechanisch wondertje waar je geen batterijtje voor nodig hebt. Ik was namelijk opgegroeid in de tijd dat ‘alles’ een batterij had (zelfs in m’n ouwe mobieltje en buzzer). Tegenwoordig heeft alles steeds meer een herlaadbare accu.

Deze had ik niet, maar is dit de eerste smartwatch :+

Maar voor heeft 't iets van een eeuwigheidsgevoel zo een horloge dat al vele generaties oud is en het ‘voor altijd’ doet, en zonder ergens afhankelijk van is. (OK, weet nu dat onderhoud wel nodig is, maar toch…)
En vooral als er Perpetual op staat, zoals bij een Rolex
En dan dat automatische… ik vond het fascinerend dat een horloge alleen door beweging van de pols al kon werken. Magie was dat gewoon. En je kon het horen en zien draaien. Tegenwoordig vind ik handopwinders ook wel leuk. Enerzijds, omdat je vaak meer van het uurwerk kan zien, vooral bij chrono’s. Anderzijds ook praktisch van m’n Pellikaan ‘slaaphorloge’ die ik gewoon even een paar slagen geef en ie weer een dag vooruit kan. Een automaatje met de hand opwinden vind ik toch niet zo… ‘goed’ aanvoelen. Het draait allemaal niet zo soepel voor mijn gevoel.
En duikers… tja ik ben door 007 beetje aangestoken. Het zijn over het algemeen toch best stoere horloges, zonder dat ze zo grof zijn als een military watch (a la G-Shock, MTM, Luminox, etc). Daar lag ook lange tijd mijn voorkeur: een combi van een elegance & sportive. Mijn favoriet is de ‘SMPd’. De Seamaster Pro 300 die Daniel Craig droeg. Stoere duidelijke wijzerplaat door de stippen, strepen en krachtige plongeur wijzers, sportief en vlot door de mooi geronde band en de discrete golfjes op de wijzerplaat, en toch iets elegants door de horned lugs met de afwisseling in gepolijste en geborstelde delen, het skeletteren van de gepolijste wijzers (ipv de bekende wit oranje combi), de opgelegde indexen en logo, de glimmende tussen schakels… ik vind em perfect.

Sinds ik meer ben gaan diversificeren, is mijn smaak wat meer gaan schuiven naar een casual all-rounder voor een daily beater. Nog steeds vind ik duikers leuk hoor, en draag met plezier m’n Seiko Monster als daily beater. Maar ik denk dat een all round look wel meer… all round is
zoals een Sinn 556
Of Railmaster
Of Explorer

Dit komt mede doordat ik sinds een poosje een variant van het horlogevirus te pakken heb: bandenswapperitus. En dan vooral aangestoken door de ziekteverwerkers als Ko, D-straps, etc. 
Metalen banden hebben nog steeds mijn voorkeur, vooral door hun duurzaamheid en dat eeuwigheidsgevoel. Maar leren bandjes kunnen een klokje telkens een andere look geven.
Rubber staat het laagst in 't rijtje. Alleen op reis heeft het mijn voorkeur, omdat het zo makkelijk droog te wrijven is.
Een heel relaas, maar waar het op neer komt denk ik is dat ik een stoer horloge… wel tja, stoer vind :+
Ik zou dus niet zo snel een hele verzameling dresswatches bijvoorbeeld opbouwen.