Waarom trekt een bepaald soort horloge harder aan je dan anderen?

Hoi allen,

Ik vraag me wel eens af, waarom ik zo van horloges houd en in het bijzonder van automatische duikershorloges.
Elke dag komen er hier op het forum jullie prachtige verhalen voorbij, vaak voorzien van mooie plaatjes maar met een bijzonder gevarieerd aanbod wat betreft stijlen en technologie van de horloges. De één een klassieke dresser, de andere een geavanceerde quartz chronograaf, een solar duiker, ingetogen dresser, stalen banden of juist liever rubber, of leer, enzovoorts… Ik kijk mijn ogen uit en lees alles graag, maar wat me ook interesseert is waarom je van een bepaald soort horloge houdt.

Zelf vind ik de techniek achter een mechanisch automatisch horloge prachtig. Een verzameling piepkleine onderdeeltjes die nauwkeurig samenwerken om de tijd bij te houden en aan te geven, daarbij van energie voorzien door de bewegingen van de drager. Dit alles verpakt in de stoere, liefst metalen kast van een kloeke duiker en met een metalen band.

Wat geniet jullie voorkeur en waarom juist dat type horloge en/of die techniek? Heb je een voorkeur voor bijvoorbeeld alleen automaten, of moet het per se een chronograaf zijn?

Ik verheug me al op het lezen van jullie reacties, plaatjes zijn natuurlijk meer dan welkom.

Voor mij, is op dit moment de Tudor Pelagos een absolute topper:

(plaatje van het www geleend)

Groet, Jelle.

Ik heb een zwak voor automatische duikers. Enerzijds idd door de techniek van een klein mechanisch wondertje waar je geen batterijtje voor nodig hebt. Ik was namelijk opgegroeid in de tijd dat ‘alles’ een batterij had (zelfs in m’n ouwe mobieltje en buzzer). Tegenwoordig heeft alles steeds meer een herlaadbare accu.

Deze had ik niet, maar is dit de eerste smartwatch :+

Maar voor heeft 't iets van een eeuwigheidsgevoel zo een horloge dat al vele generaties oud is en het ‘voor altijd’ doet, en zonder ergens afhankelijk van is. (OK, weet nu dat onderhoud wel nodig is, maar toch…)
En vooral als er Perpetual op staat, zoals bij een Rolex :stuck_out_tongue: En dan dat automatische… ik vond het fascinerend dat een horloge alleen door beweging van de pols al kon werken. Magie was dat gewoon. En je kon het horen en zien draaien. Tegenwoordig vind ik handopwinders ook wel leuk. Enerzijds, omdat je vaak meer van het uurwerk kan zien, vooral bij chrono’s. Anderzijds ook praktisch van m’n Pellikaan ‘slaaphorloge’ die ik gewoon even een paar slagen geef en ie weer een dag vooruit kan. Een automaatje met de hand opwinden vind ik toch niet zo… ‘goed’ aanvoelen. Het draait allemaal niet zo soepel voor mijn gevoel.

En duikers… tja ik ben door 007 beetje aangestoken. Het zijn over het algemeen toch best stoere horloges, zonder dat ze zo grof zijn als een military watch (a la G-Shock, MTM, Luminox, etc). Daar lag ook lange tijd mijn voorkeur: een combi van een elegance & sportive. Mijn favoriet is de ‘SMPd’. De Seamaster Pro 300 die Daniel Craig droeg. Stoere duidelijke wijzerplaat door de stippen, strepen en krachtige plongeur wijzers, sportief en vlot door de mooi geronde band en de discrete golfjes op de wijzerplaat, en toch iets elegants door de horned lugs met de afwisseling in gepolijste en geborstelde delen, het skeletteren van de gepolijste wijzers (ipv de bekende wit oranje combi), de opgelegde indexen en logo, de glimmende tussen schakels… ik vind em perfect.

Sinds ik meer ben gaan diversificeren, is mijn smaak wat meer gaan schuiven naar een casual all-rounder voor een daily beater. Nog steeds vind ik duikers leuk hoor, en draag met plezier m’n Seiko Monster als daily beater. Maar ik denk dat een all round look wel meer… all round is :sunglasses: zoals een Sinn 556

Of Railmaster

Of Explorer

Dit komt mede doordat ik sinds een poosje een variant van het horlogevirus te pakken heb: bandenswapperitus. En dan vooral aangestoken door de ziekteverwerkers als Ko, D-straps, etc. :wink:
Metalen banden hebben nog steeds mijn voorkeur, vooral door hun duurzaamheid en dat eeuwigheidsgevoel. Maar leren bandjes kunnen een klokje telkens een andere look geven.
Rubber staat het laagst in 't rijtje. Alleen op reis heeft het mijn voorkeur, omdat het zo makkelijk droog te wrijven is.

Een heel relaas, maar waar het op neer komt denk ik is dat ik een stoer horloge… wel tja, stoer vind :+

Ik zou dus niet zo snel een hele verzameling dresswatches bijvoorbeeld opbouwen.

Wat mij doet besluiten “iets” te kopen is
"nieuwsgierigheid" naar een nieuwe complicatie of ergonomisch feitje.
daarbij soms denkend aan het seizoen
of een naderende feestdag ( voetbal / oranje klokjes etc )

't is nu niet direct zo dat ik van al m’n horloges houdt hoor, sommige erger ik me een bult aan, ooit in een opwelling gekocht, of jaren geleden gekocht maar ondertussen is m’n smaak veranderd ofzo
(ook online kom je wel 'ns bedrogen uit)

ergo : ik zit met een bak horloges met Tritium / kompassen / radiocontrol / beats-time/ getijdenmeter / fishfinder / maanstanden etc.
en aan de andere kant een bak met tegenvallers waarvan v.n. de afleesbaarheid tegenvalt.

m’n fijnste beaterklokjes blijken uiteindelijk analoge quartzen waar ik zelf betere bandjes bij zoek, met lampjes en dan nog meestal cheap-ass, plat en klein, de wat meer substantiële klokken liggen na een weekje of wat toch weer stof te verzamelen want te lomp of niet praktisch.

grtz. Gerard

Mijn voorkeur gaat over het algemeen ook uit naar duikers.
Maar sowieso horloges met een quartz uurwerk.
Hoe mooi de automaat uurwerken ook zijn ik blijf het irritant vinden dat steeds weer opnieuw instellen. Ik draag m’n Steinhart dan ook bijna nooit. En een watchwinder gaat me weer te ver.
Ook zal ik nooit een horloge van > €500, veel te bang voor krassen.
M’n Casiootje van 3 tientjes draag ik dan ook het meest :smiley:

Haha, die buzzer… ik had een rode. moest je alsnog een telefooncel zoeken.
Bedankt voor je verhaal, die Sinn heeft ook wel iets. En de Omega, tja… kwijlen…

Ik ben ook een keer gevallen voor een Timex met getijdenklok (wat moet je er in godsnaam mee he) en Indiglo wijzerplaat. Leuk, zeker voor dat geld.
Bedankt voor je reactie!

Zelf draag ik mijn automaat vrijwel dagelijks, dus niet zoveel last van het telkens instellen. Ik wissel soms af met mijn T-Touch. Dat is voor mij ook wel mijn duurste klokje, zelfde reden. Bang voor beschadigingen als het een duurdere klok zou zijn.

Kwalitijd Schreef:

Ik ben ook een keer gevallen voor een Timex met
getijdenklok (wat moet je er in godsnaam mee he)
en Indiglo wijzerplaat. Leuk, zeker voor dat
geld.
Bedankt voor je reactie!

“getijden” zijn handig wanneer je gaat vissen, 2 uur voor en 2 uur na hoogwater vang je meer vissen :#

daarbij wanneer je explosieven onder de waterlijn wilt aanbrengen is dit bij vaste objecten handig om dit bij laag water te doen vooral als je daarna via wadlopen aan de vijand wilt ontkomen :smiley:

Blijft idd een vreemd verschijnsel…
Wat de een prachtig vindt doet de ander werkelijk helemaal niets.
Op het verkoop gedeelte staan klokken waar bijv E1000+ voor wordt gevraagd en ik zou er max E100 voor betalen. Totaal geen aantrekkingskracht.
En dit geldt natuurlijk ook andersom.

Ik merk dat mijn voorkeur heel divers is, maar ik word wel meer aangetrokken door “piloten” chronografen. Vermoedelijk door mijn liefde voor de luchtvaart en ook omdat ik op de vliegclub waar ik vlieg veel mensen met zo’n soort horloge zie (waarmee je omgaat wordt je besmet).

De techniek vind ik minstens zo interessant. Daarom ben ik een paar jaar geleden ook helemaal verliefd geworden op de Citizen Skyhawk Titanium. Solar, atoom aangestuurd en vol opties (timer, verschillende en dubbele tijdzones, alarm, stopwatch). Wat wil een mens nog meer :wink: . De één haalt er misschien zijn neus voor op, maar ik vind deze techniek persoonlijk net zo mooi als een automaat en bovendien een stuk praktischer. Geen onderhoud en als je hem een paar dagen in de kast laat liggen hoef ik weer niet de tijd/datum aan te passen.

Duikers hmmmm, tsja het lijkt wel alsof iedereen hier een zeer sterke voorkeur voor heeft. Ik moet toegeven dat het mij niet veel doet. Met Rolex heb ik al hemelaal niks (mijn mening uiteraard). Toch heb ik het vorig jaar geprobeerd met een Steinhart OVM, maar deze zat dezelfde week al weer op de post naar Duitsland. Ik moet toegeven dat de ik Longines Hydroconquest wel een mooi horloge vind dus wie weet koop ik dan toch nog een keer een diver om mijn collectie uit te breiden.

Ik kreeg als 10 jarige een automatisch duik klokje op een flexofit band van een oom. Op de achterdeksel was een duikertje gegraveerd. Het had mooie groene lume welke in het donker een grote fascinatie op mij had. Toen is het fout gegaan. Mijn voorkeur ligt hierdoor ook bij duikers. Ik heb maar één chrono in de collectie.

hangt eigenlijk een beetje van de gelegenheid af. Ben zelf fanatiek watersporter en ben regelmatig op het water te vinden(vrijwillige lifeguard, soms bij grote evenementen), dan heb ik steevast een seiko black monster om de pols hangen, heerlijk robuust, heeft flink aantal krassen maar dat hoort bij deze klok, is mijn beuker, kan tegen (veel) water, lekker makkelijk af te lezen en een berg lumen. Ik de reden dat ik niet snel een duurdere duiker zal kopen, is een echte toolwatch en beschadigingen horen daarbij.

Chronograven daartegenover vind ik zelf leuk speelgoed, kan je allemaal zinloze dingen timen :slight_smile:

Voor mij is de techniek het leukste, zal nooit een quartz horloge dragen, heb ik echt helemaal niets mee als er een batterijtje in zit. Het feit dat het enkel losse onderdeeltjes zijn zonder printplaten en en elektronica vind ik prachtig. Ik restaureer veel vintage horloge en antieke zakhorloges, dat is voor mij leuk omdat het toch meestal tientallen of honderden jaren oude horloges zijn, en ik het dan gaaf vind dat ze nog steeds zo goed werken als de dag waarop ze werden gemaakt, kan je van de meeste hedendaagse producten toch niet zeggen. Ik vind dat een horloge van tientallen jaren oud op een andere manier ‘karakter’ heeft dan een nieuw horloge.
Heb wel eens zakhorloges van 200-250 jaar oud, ieder onderdeeltje is destijds met de hand gemaakt bij kaarslicht, vind ik persoonlijk fascinerend dat zo’n horloge vandaag nog steeds loopt. Mijn telefoon welke in enkele jaren geleden nieuwe kocht was destijds het allerbeste, nu is hij simpelweg afgeschreven…

Ik heb 4 horloges 2 x quartz en 2 x automatic (diver) vindt ze allemaal even interessant wat techniek betreft (en allemaal ongedragen). En dat er alleen een printplaat in een quartz horloge zit ben ik het niet mee eens. Denk dat er in mijn Certina DS2 precidrive meer bewegende delen zit als bij een automaat zelfs het aantal Jewels is meer dan bij een automaat;)

De Steinhart OVM lijkt me wel interessant, wat viel jou er aan tegen?

Ik verzamel dan een bepaald merk. Wat ik leuk vindt om zeer veel verschillende modellen te verzamelen en te dragen. Ieder decenia heeft zo z’n eigen mode en modellen.
Oud is fascinerend door de wetenschap dat een “simpel” mechanisch ding het na een lange tijd nog steeds doet.

Handwinder, automaat en een enkele quartz dat maakt me niet zoveel uit. Wel een voorkeur voor mechanisch maar quartz is wel heel erg praktisch.

koen Schreef:
-----------------------------------------------------Mijn

telefoon welke in enkele jaren geleden nieuwe
kocht was destijds het allerbeste, nu is hij
simpelweg afgeschreven…

In telecomwereld heet dat antiek :wink:

boeing767 Schreef:

De techniek vind ik minstens zo interessant.
Daarom ben ik een paar jaar geleden ook helemaal
verliefd geworden op de Citizen Skyhawk Titanium.
Solar, atoom aangestuurd en vol opties (timer,
verschillende en dubbele tijdzones, alarm,
stopwatch). Wat wil een mens nog meer :wink: . De één
haalt er misschien zijn neus voor op, maar ik vind
deze techniek persoonlijk net zo mooi als een
automaat en bovendien een stuk praktischer. Geen
onderhoud en als je hem een paar dagen in de kast
laat liggen hoef ik weer niet de tijd/datum aan te
passen.

Zeker handig zo n solar icm rc. Is voor mij n grab&go horloge (heb de pvd variant), voor zware/grove werkzaamheden gaat ook n gshock solar+rc om, en op vakantie ook steevast n casio solar+multiband. Twijfel nu of ik v casio hun solar+rc+gps zou nemen. Ze hebben helaas nog geen ana-digi uitvoering van.

Kwalitijd Schreef:

Ik ben ook een keer gevallen voor een Timex met
getijdenklok (wat moet je er in godsnaam mee he)
en Indiglo wijzerplaat. Leuk, zeker voor dat
geld.
Bedankt voor je reactie!

Beste Jelle, Met een getijdenklok doe je net zo weinig als met een ‘500m-duiker’ op kantoor (vermoedelijk 98% van de dragers) Maar vooruit- het mag ook gewoon leuk zijn…

Haha, weet ik eindelijk de functie. Snel eens mijn voorraadje dynamiet opzoeken X(

En leuk is het ding zeker, er zit ook een thermometer op (die gebruik ik wel op kantoor, heb het altijd te warm naar mijn zin) en een kompas. En da’s toch wel een gave gimmick. Maar het instellen van die getijdenklok daar tob ik wel eens mee. Stel hem in op de rivier hier, als ik ga wandelen door de uiterwaard. Dan is de Timex mijn klokje.