Waarom vind ik Invicta een verzamelwaardig merk?!

Hey allemaal,

Ik had mij tijdje terug voorgenomen om minder topics te maken. Maar nu krijg ik ergens van @Dao een vraag naar mij toegeworpen. “Waarom hou jij van Invicta horloges?”

Dit antwoord is eigenlijk kort te beantwoorden. Horloge van een familielid gehad. Een Invicta. Huidige horloges heel erg anders dan de vintage varianten. Weinig bekend van de vintage varianten en dat maakt mij dan vervolgens weer nieuwsgierig.
In mijn geval trekt dingen aan die door anderen gehaat worden, maar waarvan ik de positieve kant probeer in te zien. Ook wanneer iets onbekend is, dan word ik alleen maar benieuwd wat datgeen is.
Iedereen vergruist Invicta, terwijl hun vintage horloges er volgens mij prima uitzien. Misschien wel meer dan prima. Degelijke horloges, met in veel gevallen een prima ontwerp, en in alle soorten.
Daarom zijn de Vintage Invicta’s met name verzamelwaardig.

warning nu komt het lange verhaal **

Je kunt als ware zeggen dat ik ervan hou om mijzelf te onderscheiden. Dat heb ik ook in het dagelijkse leven.

Nu terug naar horloges. Hoe meer ik mij verdiep in dit merk hoe meer leuke Invicta’s ik tegenkom. Wanneer ik deze vijf horloges naast elkaar neerleg dan is het voor mij best lastig om te kiezen. Omdat ook zo’n grote duiker met name wanneer ik sportief gekleed ga best een grote kans kan hebben om gedragen te worden. Terwijl een andere keer ik door het leven ga met overhemd en stropdas.

Het merk Invicta is voor mij het symbool voor onderscheidenheid. Niet meegaan met de mainstream.

Ik kijk regelmatig die filmpjes van Jasper van AVW. Natuurlijk informatief bedoelt. Maar niet zo bijzonder als het lijkt. Ik kijk nu enige jaren die figuren op YouTube en hoor zo vaak elkaar herhalen. Iedereen kan natuurlijk informatie vinden van verschillende modellen, de historie, etc. Dat is in mijn ogen best suf en stoot bij mij juist af. Ik heb namelijk in mijn boekenkast ook wat boeken over de grote horloge merken.
Bij merken zoals Invicta, Movado is dit toch wat lastiger. Dat maakt het voor mij juist spannend. Spannend genoeg om voor mijzelf dit uit te zoeken. Contact opnemen met andere mensen (heb al war Skype gesprekken gehad met wat YouTubers) en met bedrijven (telefoontje gehad met Zwitsers museum, en informatie van hen ontvangen).
Maar goed begrijp dat dit bij zoveel mensen niet zo goed valt. Maar dit ff na aanleiding van de vraag van Dao. :laughing:
Maar zoals ik al zei: ik vind het met name verzamelwaardig omdat prima degelijke Zwitserse horloges zijn. Wanneer je erin verdiept heeft Invicta ook een interessante geschiedenis en mooie ontwerpen. Maar voor mij belangrijker: het is anders dan anders. Niet een Seiko die iedereen heeft. Niet die Rolex waar dit forum mee word overspoelt. :grimacing:

Hier een aantal foto’s omdat jullie stiekem toch wel van Invicta houden. :kissing_heart:

81 likes

Sorry Horlogeforum! :see_no_evil:

278eda1d46267cfb67fc06d827faa874

Geintje natuurlijk Kasper :wink:

Leuk om te lezen: er zit dus meer achter dan puur en alleen weg zijn van één specifiek horlogemerk. En ik herken wel een beetje de hang naar underdogs, althans als ik het zo mag interpreteren.

Tof, zo haal je wel veel uit je hobby!

Ik vind deze voorbeelden erg mooi. Prachtig. Ze hadden de nieuwe Invicta’s gewoon geen Invicta meer moeten noemen, want ik vind het een wereld van verschil. Niet positief voor moderne Invicta’s.

Je bent een makkelijk doelwit om te plagen omdat je het alleen maar over Invicta’s hebt. Maar je zou wat mij betreft wel wat minder zure reacties mogen krijgen :kissing_heart:

giphy

31 likes

:ok_hand:t2::+1:t2:

2 likes

Kan het niet beter verwoorden dan :point_up:

4 likes

Heel mooi stuk Kasper… stukje delen van jezelf :blush:

En zeker mooie stukken in je bezit… de chrono is erg mooi!

2 likes

Oke top

3 likes

Wat is er top?:laughing:

1 like

Ach, dat Invicta door velen wordt verguisd, zou mij niet uitmaken. Het gaat immers om een horloge dat jij koopt en draagt. En dan maakt het mij geen fluit uit wat een ander ervan vindt.

Uiteraard heb ik ook wel naar Invicta’s gekeken, maar ze spreken me gewoon niet aan. Mijn handicap is dat ik niet zo van de vintage horloges ben, en eerder naar modernere horloges kijk.

Geniet van je Invicta’s!

4 likes

Mooi verhaal over mooie horloges !!!
Bb

1 like

zo zie je maar weer :slight_smile: Ik vind de oudere modellen over het algemeen zeker aantrekkelijk en heb helemaal niets met de nieuwere serie. Die vind ik zelfs jakkiebah. :rofl:

2 likes

Nieuw en oud heeft toch 0,0 met elkaar temaken?

Ik denk dat het goed is om een verschil te maken tussen Invicta van vroeger. Wat volgens mij een prima doorsnee Zwitsers merk was zoals er zovele waren voor de Quartz crisis.Het huidige Invicta heeft alleen de naam gemeen en heeft mijns inziens geen fluit te maken met het Invicta van vroeger. Het huidige Invicta is zelfs een Amerikaans bedrijf. Mijn mening over Invicta is inmiddels wel duidelijk dus het lijkt mij niet nodig om die nog een keer te herhalen. Desalniettemin als jij het mooie horloges vindt en je er happy bij voelt, be my guest and enjoy wearing them.

3 likes

Leuk verhaal, en mooi dat je op zo’n manier je hobby beleeft. Juist bij zo’n onbekend merk, kan het zeer belonend zijn als je weer een interessant model vindt of wat nieuwe informstie weet te bemachtigen.

1 like

Alles, van begin tot eind geboeid gelezen! :+1:t2:

2 likes

Probleem van deze theorie is dat Invicta al veel eerder maar Amerika is gehaald. Ik heb documenten die aangeven dat Invicta al in de jaren 40 verhuisde naar Amerika.

2 likes

Leuk verhaal en prachtig die oude Invicta’s, dus gewoon doorgaan!

3 likes

Ga vooral door met posten Chillekasper, lees je postings altijd met veel plezier. Moet bekennen dat ik een moderne Invicta bezit, kostte destijds net 100 euro, je kunt er mee in de Noordzee zwemmen, en vervolgens denkt de bedrijfsleider van S&C in Haarlem dat het een Rolex is, hoe gênant :sunglasses:

9 likes

Ze doen het ook goed met min 20, ik zeg er maar verder niks over. :shushing_face:

Dat van :sheep::lemon: is wel hilarisch

5 likes

Ik heb niks vóór en niks tegen Invicta. Maar ik vind het wel goed dat Chillekasper zijn best doet om relevante horlogeinformatie over te brengen.
Het getuigenisdeel hoeft overigens voor mij niet echt. Voor je het weet wordt smaak verward met maatschappelijke standpunten.

2 likes

Ja misschien is dat overbodig!

3 likes