Dure merken gebruiken dezelfde uurwerken als goedkope merken. Bij navraag wordt aangegeven dat het gaat om modificaties. Ik heb daar mijn twijfels over en zie het als slimme marketingstrucs. Wie denkt daar anders over of weet het gewoon?
:#
Ik denk dat het heel simpel is.
Een ongemodificeerde komt zo ‘van de lopende band’. Deels zelfs in Azië gemaakt.
Op het moment dat je gaat modificeren, komt er veel duur europeesch handarbeid aan te pas. Als een werkje inkoop een 100 euro kost, kun je er maar 1-2 uur aan werken, en hij is al twee keer zo duur. Als je kijkt hoeveel uren in echt mooie uurwerken gestoken wordt, is het heel verklaarbaar.
Daarnaast betaal je nog een flink stuk voor een naam (marketing, etc.) natuurlijk.
Groeten,
Martin
MartinB Schreef:
Ik denk dat het heel simpel is.
Een ongemodificeerde komt zo ‘van de lopende
band’. Deels zelfs in Azië gemaakt.
Op het moment dat je gaat modificeren, komt er
veel duur europeesch handarbeid aan te pas. Als
een werkje inkoop een 100 euro kost, kun je er
maar 1-2 uur aan werken, en hij is al twee keer zo
duur. Als je kijkt hoeveel uren in echt mooie
uurwerken gestoken wordt, is het heel
verklaarbaar.Daarnaast betaal je nog een flink stuk voor een
naam (marketing, etc.) natuurlijk.Groeten,
Martin
Bij sommige merken worden alle tanden van de raderen en het rondsel met de hand gepolijst. Daarbij kan het ook nog zijn dat ze aan de chronometer norm moeten voldoen. Nu ETA vanaf volgend jaar geen uurwerken meer aan niet Swatch groep merken gaat leveren, zullen ze eigen calibers moeten ontwikkelen. Die kosten moeten ergens op verhaald worden.
Gooi er toch gewoon een seiko mechaniekje in ! ! !
Sommige merken vervangen zo ongeveer alles in een uurwerk.
Een mooi voorbeeld is IWC, dat de ETA-ebauches totaal stript en van custom-onderdelen laat voorzien. Dan heb ik het voor 't gemak nog even niet over alle decoratie die - goeddeels met de hand - aangebracht wordt.
Ook Omega kan er wat van. Een Omega Valjoux 7750 is zwaar aangepast en niet goed te vergelijken met de instapmodellen.
Een ander voorbeeld is bijv. cal 2892-A2. Standaard heeft dit 21 jewels. In de Omega 1120-uitvoering heeft het 23 jewels, aangepaste opwinding, hoge kwaliteit Nivarox A1 balans en balansveer en zware decoratie.
Een ander voorbeeld: ik heb een Perrelet, basis is een 2892-A2. Die is zwaar gedecoreerd met o.a. geblauwde schroeven, afgeronde bruggen etc. Als extraatje zit er ook nog eens een gouden rotorgewicht op.
Dat moet natuurlijk allemaal betaald worden…
En natuurlijk willen de producenten uiteindelijk ook graag winst maken
Piwi Schreef Nu ETA vanaf volgend jaar geen uurwerken meer aan niet Swatch
groep merken gaat leveren, zullen ze eigen
calibers moeten ontwikkelen. Die kosten moeten
ergens op verhaald worden.
Klopt niet wat je stelt.
ETA zal geen Ebauches aan merken buiten de swatch group meer leveren, wel complete uurwerken.