Ik zie dit telkens weer terugkomen, maar enkel bij Omega. Andere uurwerken uit een vroegere of dezelfde periode hebben dat niet.
Betekent dit dat de uurwerken van lagere/hogere kwaliteit zijn? Goedkoper om te produceren? Welk materiaal is het?
Ik zie dit telkens weer terugkomen, maar enkel bij Omega. Andere uurwerken uit een vroegere of dezelfde periode hebben dat niet.
Betekent dit dat de uurwerken van lagere/hogere kwaliteit zijn? Goedkoper om te produceren? Welk materiaal is het?
Het is een laagje koper dat is aangebracht met electroplating. Het beschermt onder andere tegen corrosie. Daarnaast ziet het er ook gewoon mooi uit. Andere merken deden/doen het ook, zoals ETA en Enicar, zij gebruik(t)en messing. Het wordt tegenwoordig nog regelmatig gedaan, maar meestal bij de wat meer high end uurwerken met bijvoorbeeld het metaal rhodium. ETA doet het ook bij de top grade/chronometer afgewerkte uurwerken (nog steeds met een gele koperlegering).
Ook mijn CortƩbert heeft diezelfde soort plating hoor.
Heb je een foto van het uurwerk ter illustratie?
Ik heb hier zelfs een Pontiac gesigneerd Tissot 2461 uurwerk.
Hij is dan wel geel verkoperd en niet rood.
Dan is het messing. In oud-Hollands heet dat geelkoper. Een legering van hoofdzakelijk koper en zink en in mindere mate andere metalen, zoals tin.
In de jaren waarover de TS het heeft gebruikte Longines en UG vnl rhodium.
Enicar en ook b.v. Moeris gebruikte met regelmaat verschillende koper of messing legeringen.
Dus een laagje aanbrengen was bij meerdere merken ācommon practiceā.
Jullie wilden een mooi uurwerk zien?
Non datum caliber 601. Een Seamaster 600 uit ca 1968.
Betrouwbare tikkertjes Hans! Lemania toch? Mooie dresswatch heb je daar!
Hieronder ook enkele, altijd leuk om te zien.
En deze zijn weer net even anders, maar ook mooi om te zien.
Dank je wel, of kaliber 601 van oorsprong Lemania is, weet ik niet. Maar het horloge loopt perfect en laat zich soepel opwinden.
@Omega_73 Is een āinhouseā uurwerk dus geen afstammeling van Lemania.
Omega heeft enkel voor diverse chronografen gebruik gemaakt van Lemania en andere merken.
Dank je wel Bidle, dat is duidelijk!
Er waren dus dromers die dachten wat goud op hun caliber te hebben? Leuk verhaal.
Ja, in engels zeggen ze dat sommige echt met goud zijn gemaakt.
" And perhaps there is some simple confusion with special calibers like the 863 that actually did have gold finishing."
Dank je @Bidle, ik mis die mooie website van Maddox vroeger. Stonden prachtige Omega wetentenswaardigheden in.
Na het overlijden van Chuck Maddox, is er nog wel een soort van archief op het www geplaatst.
Is inderdaad erg spijtig om diverse redenen. Heb zelf gelukkig het nodige opgeslagen, dat doe ik eigenlijk altijd als ik iets tegen kom dat me interesseert. op zich ook een kleine moeite.