Waarom zoveel moeite voor een penanker?

Vorige week heb ik een reactie geplaatst in ‘welke vintage draag je vandaag: deel…’

Ik droeg deze cheap ass Jehaka ter controle omdat hij steeds op een bepaald moment stilviel, ofschoon de veer nog niet helemaal was afgedraaid. Er zat nog veel spanning op. Weggelegd en laten voor dat het was.

Ik had nog een Alpina waar ik via @LVA een andere veer voor toegestuurd kreeg en ik had @Lexaf al benaderd om eens te kijken voor een wijzerplaat voor een eta 2460. Ook lag er nog een zakhorloge en een Valjoux 7730 waar ik nog niet aan durf te beginnen.

Maar toch… deze Jehaka heeft wel wat. Een goedkoop 1 steens blikken uurwerk ‘made in Hong Kong’ met een kast die nog heel netjes is en een wijzerplaat heeft a la tijgeroog. Best leuk dus…

Waar heeft het mee te maken? Loopt er een rad aan? Is de veer vies? Ik zag er tegen op om het uurwerk uit elkaar te halen, want nagenoeg alle tappen zitten inderdaad onder 1 brug en zie dat maar weer eens goed te krijgen.

Eerst maar eens even het uurwerk eruit, wijzers eraf en de wijzerplaat demonteren (zit niet geschroefd maar geklemd). En dan het uurwerk bestuderen. … … …

Waarom valt het daar stil en loopt het verder goed?
Zien jullie het?

Een tandje van het urenrad had op onverklaarbare wijze een douw gehad en was uit het lood. Op het moment dat dat tandje aan de beurt was om door de veerton aangedreven te worden blokkeerde de boel en viel het uurwerk stil. Op het moment dat die tand werd aangegrepen, begon de balans al te vertragen.

Hahaa! Opgelost. Triebniet erbij en heel voorzichtig met een tooltje deze tand opnieuw gericht en weer in het uurwerk gezet.
Proefdraaien… (duurt altijd even bij horloges)

En opgelost! Hahajaja daar wordt een mens blij van…

Ik weer superblij en trots en met optimisme het uurwerk weer in ere hersteld.
Wijzerplaat erop, wijzers keurig op twaalf uur gericht. Secondewijzer erop. Rodico over de binnenkant van het glaasje, blaaspompje over de plaat en het geheel in elkaar. Opwinden … opwinden???

Hèh? Wat vreemd… ik krijg de opwindstift er goed in, maar de stand om op te winden lukt niet … hij verzet alleen de tijd en windt niet op!
Tirette niet goed? Iets te ver deze schroef losgedraaid?
Afijn… alles weer los tot op het blote uurwerk…

Oh nee. . . … schade aan de veer die de opwind- en tijdverzet schakelt… het “keyless work” heeft schade.
Ik laat het zien…

Afgebroken… De pal die dit

verzet en het geheel weer in goede stand terug laat veren is afgebroken. Overdreven is de onderste bocht van de “S” afgebroken, waardoor er geen druk meer is en opwinden niet meer lukt.

Normaal gezien een enkele reis naar de donorbak, maar mijn succesgevoel van de eerste actie was te groot. Wat nu?

Eerst maar eens gekeken wat er aan actie nodig is. De pal moet terug naar de opwindstand gedrukt worden en die bocht is afgebroken. Die bocht zorgde voor die tegendruk. Kijken, voelen, proberen en denken.

In een bakje wat met date springs gerommeld en veertjes gevonden en daarmee wat gepast en gemeten. Ik vond een veertje wat past onder de schroef en dezelfde functie heeft als het afgebroken veerdeel. Dit deel was waarschijnlijk door een combi van inferieur materiaal en metaalmoeheid gebroken.
Nu zit er een vers onderdeeltje in, wat niet zo ontworpen is, maar nu wel functioneel is.
Ik hoop dat jullie het kunnen ontwaren… en eventuele andere oplossingen hadden bedacht.

16662020062619075504906167011129|375x500

De onderste uitsparing wordt normaal gevuld door de contra’S’ maar nu leeg is omdat er een palletje tussen is geplaatst.

Waarom zoveel moeite voor een penanker?

Wel… ik zie het als een uitdaging om ook voor deze goedkope uurwerken oplossingen te bedenken om deze van de afvalbak te beschermen. En ik vind het een leuk modelletje…

Deze gaat wel eens aan de pols…

Dank voor het lezen.
Serge

36 likes

Succes behaald, leuk hoor!

1 like

Het is toch leuk om juist dit soort uurwerkjes te redden. En nog meer eer van je werk dan de zoveelste ETA die alleen maar schoongemaakt hoeft te worden.

En die penankertjes zitten echt niet zo ingewikkeld in elkaar. Het is meer een foefje om ze in elkaar te zetten. Meestal is het monteren van het ankertje het meeste werk omdat ze geregeld omvallen

3 likes

Leuk om te lezen . En mooie opkossing.

2 likes

Deze dus.

Mooi verhaal @Serge2. En het is zeker leuk om een creatieve, niet standaard oplossing te verzinnen als een origineel onderdeel niet meer te verkrijgen is. Normaal ga je dan op zoek naar een identiek caliber als donor, maar dat is lang niet altijd te vinden of te krijgen. Zo’n alternatieve oplossing zoals deze vind ik veel leuker! Goed gedaan jochie! Veel plezier met je gemodificeerde Hong Kong beauty!

En inderdaad, het maakt dan niet zoveel uit of het gaat om een (exotische) penanker, of (bijvoorbeel) een zeldzame JLC. Het met vakmanschap en creativiteit weer tot leven kunnen brengen van zo’n ding is een fantastich aspect van deze hobby. Niet iedereen kan dat, maar voor diegenen die daar niet toe in staat zijn is het een groot plezier om er over te kunnen lezen, voor mij althans wel.
Respect voor je skills dus en dank voor het delen.

6 likes

Top verhaal! Niets geeft zoveel voldoening als je iets met creativiteit en doorzettingsvermogen weer aan de praat krijgt!

2 likes

Dat maakt jouw verhaal voor mij helemaal duidelijk :slight_smile:

1 like

Kijk, dat bedoel ik nou.
Verzamelen van horloges is een leuke hobby.
Maar het verzamelen van onderdelen hoe gek ook, van veertjes tot schroefjes en van oude tirettes en andere aanverwante zogenaamde rotzooi die normaal gesproken de prullenbak ingaat zijn essentieel voor het uitoefenen van dit soort dure hobby’s.
Hier weer een bewijs dat het opsparen van onderdelen hoe gek ook belangrijk is.
Uitstekende actie en goed opgelost @Serge2

Vandaar mijn immer gebezigde uitdrukking;
ik kijk wel even in een van mijn laatjes.

dixi

5 likes