Waarom?

Wie kan mij uitleggen waarom gouden horloges zo duur zijn?

Recent werd in een eerder topic werd de waarde van een 14k gouden Certina besproken. De goudwaarde kwam uit op 240 Euro, gebaseerd op 12 gram/14k. Bij 18k zou de goudwaarde 310 Euro zijn. Stel nou dat de kast nog wat zwaarder is uitgevoerd en b.v. 500 Euro waard is. Waarom is dan zo’n gouden horloge veel duurder in aanschaf dan een exemplaar van staal. Theoretisch zou een gouden exemplaar dan toch max. 500 Euro duurder mogen zijn? Dan heb ik er nog niet eens de waarde van de stalen kast (paar tientjes) afgetrokken.

Waarom? Gewoon, omdat er mensen zijn die het gewoon voor gouden horloges willen betalen.

Ik weet het niet, maar het zou kunnen dat de productiekosten van een gouden horlogekast hoger zijn.
Zowiezo al omdat de oplage kleiner is…

Goud is van oudsher al schaars vergeleken met staal en goud wordt ook in veel culturen beschouwd als statussymbool.

Makkelijker te bewerken in tegenstelling tot staal aluminium en titanium en goud is ook nog eens zwaarder en zachter…

Dus eigenlijk het minst geschikt voor horloges zou je denken want er moeten allerlei processen aan te pas komen om het zaakje hard genoeg te krijgen voor gebruik in horloges en sierraden.

Dus buiten sommige toepassingen om, lijkt het mij een kwestie van gevoel status esthetische waarde en aanzien om goud te gebruiken.

En waarom het een stuk duurder is dan staal ik denk dat bovenstaand verhaal wel een beetje in de richting komt waarom.

Edit: ik kwam deze toevallig nog tegen van good old Archie…

Groeten,

Noel.

Mij lijkt ook kleinere oplage een rol te spelen, maar vooral exclusiviteit en status. Waarom kost een limited edition versie van een model zoveel meer bij sommige merken…

Een paar redenen die zo in me opkomen.

Nieuw goud in de vorm voor verwerken tot horloge kasten is veel duurder dan sloopgoud. De TS gaat uit van sloopgoud prijzen.

Veel topmerken maken een kast uit vol materiaal. Net als Arie doet met de P1lot one. Dus heel veel afval dat slechts de waarde van sloopgoud heeft.

Veel topmerken hebben complexe kasten die veel bewerkingen vergen. Vaak ook met de hand zoals het polijsten.

Het kost allen al een vermogen om de goud werkplaats goed te beveiligen.

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer redenen.

Ko

Ko Schreef:

Een paar redenen die zo in me opkomen.

Goeie praktijkinzichten.

Het kost allen al een vermogen om de goud
werkplaats goed te beveiligen.

Ik kan me dat artikel over james bond beveiliging nog herinneren vd kluis bij rolex.