Waarop baseren jullie

je aankoop?

zoek je alleen in de bekende merken?
zoek je een bepaald model?
zoek je op prijsklasse in combi met een bepaald merk?
ben je huiverig voor een onbekend merk?
onbekend maakt onbemind en koop je daarom een bepaald horloge niet?
koop je een bekend merk vanwege de restwaarde?
koop je een merk om (onbewust) mee te showen?
*verdere opties zelf aan te vullen

hoe zitten wij in elkaar?!

de reden hiervoor is dat ik hier nml. vrij veel van dezelfde merken tegenkom, m.n. Omega, Rolex, Steinhart, Seiko, Tissot, Sinn en nog wat merken

er zit weleens een uitschieter naar een onbekend merk tussen, maar m.i. vrij weinig.

Hij moet kloppen … wijzers, logo, font gebruikt voor merk, logo, (dikke) kast in mijn geval etc…
Merk maakt niet zo heel veel uit denk ik.
Helaas zijn het wel vaak de wat duurdere horloges die kloppen :slight_smile:
Rolex gebruikt bijvoorbeeld een “Mercedes” kleine wijzer en die vind ik enorm lelijk dus Rolex zal het in mijn geval niet snel worden.

Cleane look, niet te veel knopjes en wijzers (gevoelsmatig rustig)
Merk moet goed voelen, zwitsers is een pre.
Wat het budget toelaat op dat moment.
Onbewust showen voor mijn gevoel, dus weten dat je een dikke klok draagt van een goede klasse.

Restwaarde maakt mij niet uit, verlies neem ik altijd op mij, maar moet wel een klok zijn welke ik nog over 20 jaar of 50 jaar nog draag. vandaar de cleane look en de klokken van toch wel de betere merken. IWC JLC ROLEX PANERAI PATEK en dan niet eens Breitling, gewoon omdat breitling te veel troep horloges heeft, zoals de pluton man wat ziet dat er over 20 jaar armoedig uit.

zoek je alleen in de bekende merken?

Nee, ik ben altijd wel geïnteresseerd is alles wat er te koop is, maar mijn voorkeur gaat wel uit naar bepaalde merken, dit heb ik overigens alleen met horloges, kwa kleding boeit het me helemaal niet wat voor merkje er op zit :slight_smile:

zoek je een bepaald model?

Ja en Nee, ook weer moeilijk maar mijn voorkeur gaat de laatste tijd uit naar stoere duik modellen, maar eerst was mijn smaak meer klassiek dress, en heb ook een periode alleen naar vintage gekeken.

zoek je op prijsklasse in combi met een bepaald merk?

Geen idee eigenlijk :slight_smile:

ben je huiverig voor een onbekend merk?

Nee.

onbekend maakt onbemind en koop je daarom een bepaald horloge niet?

Nee integendeel :slight_smile:

koop je een bekend merk vanwege de restwaarde?

Ja telt toch wel mee, zal me niet boeien als mijn Seiko monster over de periode van 1 week 0 euro waard is, maar in het hoge segment telt het zeker mee.

koop je een merk om (onbewust) mee te showen?

Ik koop ze voor mezelf, boeit me totaal niet wat iemand denkt. Hoef geen indruk te maken op mensen.

hoe zitten wij in elkaar?!

Met hele goede lijm anders zouden we uit elkaar vallen :wink:

Voor mij meestal redelijk bekende merken, maar dat is wel een beetje relatief. Ik heb bijv. een Glycine, bekend bij velen hier maar daar zal het wel bij blijven. Voor mij is restwaarde (en daarmee merkbekendheid) wel van belang, ik koop niks nieuw. Ik hoef er niet op te verdienen, maar horloges zijn voor mij wel een leukere manier van sparen dan het op een spaarrekening zetten. Dan moet je niet iets kopen waar je meteen 1/3 op afschrijft.

Ik heb niet echt een specifiek model wat ik mooi vind. Neig wel vaak naar chrono’s merk ik. Prijsklasse hangt af van wat ik op de bank heb staan :slight_smile: Horloges kopen om te showen zit er nauwelijks in, er zijn maar heel weinig mensen die klokjes anders dan een Rolex herkennen…

Popma Schreef:

je aankoop?

zoek je alleen in de bekende merken?
zoek je een bepaald model?
zoek je op prijsklasse in combi met een bepaald
merk?
ben je huiverig voor een onbekend merk?
onbekend maakt onbemind en koop je daarom een
bepaald horloge niet?
koop je een bekend merk vanwege de restwaarde?
koop je een merk om (onbewust) mee te showen?
*verdere opties zelf aan te vullen

hoe zitten wij in elkaar?!

de reden hiervoor is dat ik hier nml. vrij veel
van dezelfde merken tegenkom, m.n. Omega, Rolex,
Steinhart, Seiko, Tissot, Sinn en nog wat merken

er zit weleens een uitschieter naar een onbekend
merk tussen, maar m.i. vrij weinig.

Het moet me aanspreken, maar dat kan op zoveel verschillende manieren. Uiterlijk, techniek, geschiedenis, etc.

En zeker niet alleen de bekende merken. Wel ben ik bij een nieuw/onbekend merk een beetje huiverig, omdat ik dan niet weet waarmee ik precies mee te maken heb. Zo had ik twijfels over het merk VDB, maar na er 2 irl gezien te hebben ben ik er toch wel van gecharmeerd.

Prijsklasse? Alles wat voor me haalbaar is. Dus een horloge dat met wat bewegende vogeltjes de tijd aangeeft, zit er voorlopig niet in…

Een leuke restwaarde kan ik wel waarderen. Niet voor het flipperen, maar meer omdat het horloge iets bijzonders is, wat ook door anderen zeer gewaardeerd wordt.

Om mee te showen? Tuurlijk vind ik het leuk als ie herkend wordt, maar meer omdat iemand er attent op is of ook een liefhebber is. Maar ik loop er niet mee te patsen. Merendeel van m’n horloges hebben m’n vrienden niet gezien of weten niet eens dat ik ze heb.

Inderdaad, bekende merken zijn “beproefd”. Ik ben huiverig om een onbekend merk te kopen en uiteindelijk een miskleun gemaakt te hebben.

M.b.t. de prijsklasse heb ik gemerkt dat de horloges die ik op het momen mooi vind, in de categorie € 2000 - 3500 liggen. De prijs van een horloge
is voor mij overigens niet doorslaggevend. Het is meer een kwestie van: vind ik het horloge de aanschafprijs waard?

Qua model heb ik niet echt een voorkeur, ik heb inmiddels 2 chronografen, 2 duikers en een dresswatch.
Alhoewel al mijn huidige horloges een stalen band hebben, staat er nog wel een “klassiek” horloge met lederen band op mijn wensenlijstje.
Eerst mijn vrouw nog zien te overtuigen van de “noodzaak”. Ik betaal ze dan wel uit eigen zak, maar mijn vrouw is thuis Minister van Financiën :wink:

Restwaarde is voor mij niet interessant aangezien ik een horloge voor mezelf koop en niet de intentie heb deze door te verkopen.

Bewust showen doe ik niet, al vind ik het wel leuk als een horloge wordt herkend door een liefhebber…

Groeten,
Rob

Voor mij kunnen verschillende overwegingen de keuze bepalen. Rolex en Omega zijn mooi (niet alle modellen overigens), maar ik heb er niet het geld voor over. Tweedehands koop ik zowieso niet, ik wil geen erfenissen in de vorm van krassen of draagsporen.

Als ik een horloge overweeg aan te schaffen dan moet ik er van gecharmeerd zijn door (en/of) :

De afwerking en uitstraling
Techniek
Complicaties

En zo kan het gebeuren dat ik mijn Mako of Ray vaker draag dan mijn FC of ML. En dat ik zuinig om ga (dus minder vaak draag) met mijn Spring Drive (mooi, maar o zo gevoelig voor gebruikssporen).

En soms moet een horloge gewoon praktisch zijn. Daarom heb ik een Skyhawk die altijd en overal gelijk loopt (en er ook nog eens gelikt uit ziet).

Dus, het is allemaal wel erg persoonlijk :slight_smile:

zoek je alleen in de bekende merken?
NEE - HEB EEN PAAR KLOKJES VAN MERKEN DIE NIET BEPAALD ALLEDAAGS ZIJN. AVIATOR, SEAGULL, BURAN, MOSER…
zoek je een bepaald model?
IK HEB ALLEEN HORLOGES IN RONDE KAST. KAN MAAR NIET WENNEN AAN TONNEAU OF VIERKANT.
zoek je op prijsklasse in combi met een bepaald merk?
TOT OP ZEKERE HOOGTE.
ben je huiverig voor een onbekend merk?
EEN BEETJE; DENK AAN AFTERMARKET SERVICE… ZOLANG ER EEN ETA MOVEMENT IN ZIT, ZOU 'T ME NIET ZOVEEL UITMAKEN.
onbekend maakt onbemind en koop je daarom een bepaald horloge niet?
NEE.
koop je een bekend merk vanwege de restwaarde?
NEE
koop je een merk om (onbewust) mee te showen?
NEE.

uiterlijk en kwaliteit en lekker aan de pols voelen, niet te zwaar :slight_smile:

zoek je alleen in de bekende merken?

Tot 12 jaar geleden wel.

zoek je een bepaald model?

Hangt van de situatie af. (zelf zoek ik al een hele poos een echt mooie dresswatch maar als ik een leuke duiker zie voor een leuke prijs gaat plan A weer even in de ijskast)

zoek je op prijsklasse in combi met een bepaald
merk?

Soms wel voor bijvoorbeeld een mooie 2e hands Fortis.

ben je huiverig voor een onbekend merk?

Absoluut niet!!!

onbekend maakt onbemind en koop je daarom een
bepaald horloge niet?

Zoals hierboven al staat tot voor 12 jaar geleden alleen bekende merken.
(keek toen op horlogegebied niet verder dan m’n neus lang was zeg maar, is tevens ook de enige reden waarom ik destijds geen onbekende merken kocht)

koop je een bekend merk vanwege de restwaarde?

Nee als het nog een leuk bedrag opbrengt is het mooi meegenomen maar ik sta niet bij restwaarde stil bij een eventuele aankoop.

koop je een merk om (onbewust) mee te showen?

Nee. wel draag ik een mooie of ruige duiker vaak zichtbaar gewoon omdat het lekkerder zit dan zo’n knots onder je mouw omdat ik vaak kleding met strakke mouweinden aanheb.

Verder ligt het aan de horlogesoort welke vorm ik kies voor een duiker rond of cushionshape, voor een dresswatch ligt het aan het ontwerp een tonneauvorm of vierkante vorm vindt ik wel mooi als het desbetreffende ontwerp maar goed uit de verf komt.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.