Misschien bij een enkeling al bekend, maar voor mij en wellicht voor velen is het nieuw.
Tijdens onderhandelen of afronden van een horlogedeal kan er gevraagd worden (“omdat er zoveel fraude op internet bestaat”) om een toegezonden QR- code te scannen en te retourneren via, e-mail, of chat.
Scannen wordt steeds vaker gedaan voor verificatie van bank of verzekeraars enz. Dat doe je met telefoon of tablet.
Hoe het werkt weet ik niet en ik hoef geen expert te zijn om te weten dat je heel alert moet zijn op deze nieuwe methodiek.
Omdat QR codes door sommige banken wordt gebruikt als verificatie kan de indruk ontstaan dat het scannen van een QR code hét middels is om te controleren en volledig legaal is.
Het is dus niks meer dan een link naar een banksite waardoor jij weer de indruk krijgt dat het helemaal legaal is. Je voert je gegevens in en hoppa!
Dit is altijd twee-staps als ik me niet vergis. Dat je uit moet kijken is zeker waar, maar dat je hele rekening leeggehaald kan worden door een qr-code te scannen lijkt me een broodje aap (al sta ik open voor kennis van de kenner).
Oftewel, je klopt zelf de gegevens ergens in waar het niet moet.
Dat ze het vragen is 1 ding maar vertellen ze ook waarom. Dat is toch vreemd… !!!
Kom op mensen, logisch nadenken. Alleen bankgegevens vragen en meer niet als je niet thuis bent met huidige techniek…
Ik heb hier even over nagedacht, rekeningen leeg halen kan in ieder geval niet.
Wat wel zou kunnen is dat je iemand warm maakt voor een deal en als hij bereid is te betalen uitzoekt bij welke bank hij zit, dan zorg je dat je een bestelling doet bij een webwinkel met iDeal. hierbij selecteer je die bank en vervolgens betalen via app. Dan krijg je een QR code die je in theorie aan de koper kunt sturen, hij scanned de code en kan direct het geld over maken en betaalt daarmee dan jouw bestelling. Dan moet je wel over het hoofd zien dat je het aan iemand anders overmaakt. Ik acht de kans dat je dit lukt niet erg groot.
@Ogenblik hoe komt u aan deze info, want ik kan dit technisch niet uitleggen, en ben best beetje handig hiermee.
Kortom wil me even inlezen over wat hier nu precies gebeurd.
En tja verder gewoon je verstand gebruiken, en er is niks mee met gewoon cash betalen bij grote transacties.
Beter nog lijkt steeds minder fraudegevoelig tov digitaal betalen.
Enige wat je hoeft te doen is de bankbiljetten checken met een pen of ze niet vals zijn, simpel en effectief.
Tja … QR code scannen EN DAN INLOGGEN … dus tis niet alleen een code scannen, je moet ook nog inloggen met je bank gegevens.
"De meest bekende variant van fraude met QR-codes is momenteel dat de QR-code naar een nagemaakte inlogpagina van de bank verwijst. In plaats van dat je inlogt om een betaling te verwerken, geef je de oplichters je rekeningnummer en alle van toepassing zijnde inlogcodes. "
De QR code is niet meer dan een link naar een NEP website die op een bank site lijkt. Daarmee pakken ze uw rekening nummer en login naam en wachtwoord.
Vervolgens loggen ze namens u in op de website van de bankt et voilla rekening leeg.
Neemt niet weg trouwens dat het totaal onbeschoft is dat mensen dit doen en mensen hiermee belazeren !
Die ING code (hieronder genoemd) is nasty trouwens, daarvoor hoef je niet eens in te loggen.
Ok …
Damn … Dank voor de waarschuwing !