Waarschuwing voor gevaar !

Ik lees en hoor van verschillende mensen die zelf aan horloges werken dat men wasbenzine in een reinigingsmachine gebruikt.

Door het ronddraaien van de waskorf voor het reinigen in wasbenzine , ontstaan er veel BENZINEDAMPEN.

De motor van het toestel geeft kleine vonkjes aan de koolborstels van de motor waardoor er een ontploffing ontstaat.

Ik kende persoonlijk een horlogemaker die bij het wisselen van de bokalen een ontploffing had met blijvende verminking in het aangezicht.

Ook wasbenzine in een ultrasoon geeft veel benzinedampen die ook schadelijk zijn bij het inademen.

1 like

Hoi Freddy,

zou je de forumleden kunnen adviseren welke schoonmaakmiddelen dan gebruikt zouden moeten worden? Bij mijn weten zijn de spoelvloeistoffen van Elma(en andere merken) namelijk ook zeer vluchtig en licht ontvlambaar, of vergis ik mij hierin? Sterker nog, het advies om wasbenzine te gebruiken als spoelmiddel is mij destijds door de groothandel gegeven!

Ik maak zelf ook gebruik van wasbenzine als spoelvloeistof in een Elma machine, de schoonmaakresultaten zijn prima, maar los daarvan moet het wel veilig blijven, dus ik ben benieuwd naar je advies in deze kwestie.

Met vriendelijke groeten,
Koen

Ik wist niet eens dat er benzine in moest. Ik heb ooit onderstaand recept gekregen en het voldoet prima. Het kan natuurlijk dat we het over een ander apparaat hebben maar ik gooi dit in de ultrasoonreiniger:

5 liter water
1 liter ammonia
0,5 liter spiritus
0,5 eetlepel zout
0,5 eetlepel groene zeep
0,25 liter schoonmaakazijn

Je hebt dan een liter of 7 en daar kan je best even mee vooruit (-:

EDIT: na even op google te hebben gezocht zie ik dat jullie waarschijnlijk een grotere reinigingsmachine bedoelen. ā€œThatā€™s different cookā€ zou van Gaal zeggenā€¦

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,3081702,3081702#msg-3081702

Wow, heftig. Bedankt voor de headsup!

Ik heb er inderdaad wasbenzine inzittenā€¦ maar ik denk er wel aan om over te stappen op professionele reinigingsmiddelenā€¦ Wasbenzine in de Ultrasoon doe ik een enkele keer, maar dan in een afgesloten pot in het waterā€¦ de kunststof behuizing van mijn Ultrasoon verdraagt geen wasbenzineā€¦

+1

Ik dacht er al langer over, maar ik heb na dit bericht meteen de knoop doorgehakt en gelijk besteld.

hallo Allen,

Freddy heeft het al eens eerder verteld maar wegens tegenstrijdige verhalen en de zeer hoge aanschafkosten voor een beginner destijds toch maar gestart met wasbenzine.

Een beetje ā€˜proberenā€™ of eigen methodes gebruiken vind ik prima, maar als het ten koste gaat van de veiligheid is het niet verstandig. Ik zal zodra ik weer thuis ben eens gaan kijken op welke vloeistoffen ik over ga stappen, ik denk dat L&R #566 en L&R #3 een goede optie zijn.

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing!

Met vriendelijke groeten,
Koen

p.s. hoe zit het met de ontvlambaarheid van de bovengenoemde spoelmiddelen, want als ik internet mag geloven zijn deze ook licht ontvlambaar.

Ik heb precies dezelfde vloeistoffen besteld. Ja, die zijn ook irriterend en licht ontvlambaar. Daarom wordt er ook aangeraden om rubber handschoenen te dragen en een veiligheidsbril.
Wel veel minder ontploffingsgevaar door de bestanddelen (geen benzinedampen). Er wordt alleen gewaarschuwd voor vloeistof die kan ontploffen in een dichte beker als deze oververhit raakt.

Dat is een duidelijke boodschap Freddy, ik ga ook maar shoppen voor reinigingsvloeistof, weet iemand nog ergens een webwinkel waar je als particulier terecht kunt?

http://www.dehobbysite.nl/werkplaats/reinigingsmiddelen-voor-uurwerken-522.html

Als chemicus zijnde zou ik zeggen: draag altijd handschoenen en een veiligheidsbril, als je met een chemisch product werkt.
OĆ³k als het zgz ā€˜veiligā€™ product is.
Alles wat goed organisch materiaal oplost is m.i. schadelijk voor de mens.

Lees ook altijd goed het etiket van je product.

De dampen van wasbenzine zijn overigens puur gif.

Vintage1982 Schreef:

Ik heb precies dezelfde vloeistoffen besteld. Ja,
die zijn ook irriterend en licht ontvlambaar.
Daarom wordt er ook aangeraden om rubber
handschoenen te dragen en een veiligheidsbril.
Wel veel minder ontploffingsgevaar door de
bestanddelen (geen benzinedampen). Er wordt alleen
gewaarschuwd voor vloeistof die kan ontploffen in
een dichte beker als deze oververhit raakt.

1 like

Update: Ik heb de L&R #566 en L&R #3 besteld en uitgeprobeerd. Het resultaat mag er zijn. Bij vergroting 15x zie je duidelijk verschil in hoe schoon de onderdelen nu zijn, ze glanzen meer en het laat totaal geen residu/sporen achter. Ook het feit dat je met professionele vloeistoffen werkt, is een prettig idee.
Het kostte me 110 euro, maar de verpakkingen zijn 3.8 liter en ik verwacht er 2 jaar of langer mee te kunnen doen. Voor mij de investering per jaar dubbel en dwars waard.

Zelf gebruik ik al jaren , heet water met een paar druppels afwasmiddel of vloeibare

groene zeep in mijn Ultrasoonreiniger tot volle teveredenheid.

Heb dan de meeste onderdelen in gazen afsluitbare korfjes , die ik na de wasbeurt ,

onder de hete kraan goed naspoel en vervolgens met een fƶhn of op de radiator goed

laat drogen. Een aanslag op de onderdelen heb ik nog niet kunnen ontdekken , wel dat

ze prachtig glimmend schoon zijn.

Groet , Koos

Voor de Ultrasoon gebruik uk een oplossing van water en Bio-texā€¦ (textielwasmiddel ja )

de Enzymen in het wasmiddel lossen acrylverf opā€¦ ideaal voor het schoonmaken van een dichtgekoekte airbrushā€¦ :)ā€¦

als ik horloge onderdelen in de ultrasoon gooiā€¦ dan gaan die meestal in een afgesloten potje wasbenzine in de Ultrasoonā€¦

Ik denk dat de investering in pro-reinigingsvloeistoffen geen gekke investering is, gezien de resultaten die Vintage 1982 hier meldtā€¦
intussen zit ik ook te denken aan het ā€œverherbouwenā€ van mijn Elma Reinigerā€¦ de motor van dat dingā€¦ daā€™s niet optimaal zeg maarā€¦ ik denk aan het monteren van een stappenmotortje, aangestuurd met een Arduino controllertjeā€¦ kan je het ding links en rechts laten draaien, gedurende een ingestelde tijdā€¦ :)ā€¦ wie weet trek ik het hele apparaat wel uit elkaarā€¦ en monteer ik de baden op een draaischijf, zodat alles automagisch gaatā€¦ :)ā€¦frame van Alu profielen kost me ook de wereld nietā€¦ :slight_smile:

Ik zou er geen stappenmotor inzetten maar een oud Ducati blok ala topgear.
Gegarandeerd dat alles ultraschoon wordt.:):):slight_smile:

groetjes Lenno

Mag ik vragen waar u die L&R 566 en 3 besteld had? De enige nederlandse groothandel die ik kan vinden die dit levert
Zonder dat ik een kvk nodig ben is van de Gevel.

dat was een blender, gegarandeerd horloge poeder :joy: V8 powerrrrr

Zeg maar jij hoor. Dat was volgens mij bij Hobbyklok, maar die leveren niet meer.
Ik bestel het tegenwoordig bij Alma findings, maar daar heb je ook een KVK en BTW nummer voor nodig.

En KVK kan je zeker alleen krijgen als je horlogemaker als beroep hebt? Als hobbyist kun je zeker niet aan een KVK komen?