Waarvoor dient de O-ring onder bezel?

Ik heb onlangs voor het eerst de bezel van mijn Sector duiker losgehaald voor wat schoonmaak en polijst werk, maar trof daarbij ook een rubber o-ringetje aan.
Doordat ook de RVS inlay los kwam kon ik moeilijk achterhalen waar deze o-ring nu precies heeft gezeten.
Weet iemand waar deze ring voor dient? (Ik heb bij andere horloges niet eerder een rubber o-ringetje onder de bezel aangetroffen)

Het enige wat ik mij zo kan bedenken is dat deze wellicht vuil van af het glas tegenhoudt,of voor extra tegendruk zorgt bij het draaien aan de bezel. (Het lijkt mij sterk dat dit ringetje bijdraagt aan de waterdichtheid aan de glaskant van deze klok)

Bij het terugplaatsen heb ik achteraf gezien toch een fout gemaakt want de eerste draai aan de bezel heeft het ringetje helaas niet overleefd…

En nu ratelt de bezel als je hem ronddraait wat luidruchtiger??
Volgens mij is het inderdaad om enige spanning te houden op het mechaniek, en er voor te zorgen dat de bezel niet wiebelt. Heeft inderdaad niets met waterdichtheid te maken.

Dick

Bedankt voor je reactie Dick,

Op dit moment draait de bezel heel erg moeilijk omdat het gesneuvelde o-ringetje wat klem is komen te zitten. Ik ga de bezel weer loshalen om het ringetje te verwijderen, eens kijken of er dan enig verschil in bezel werking te merken is…

Ik heb bij een SKX007 eens iets vergelijkbaars gehad. Ik had toen de bezel verwijderd, voor een schoonmaakbeurtje. Op een gegeven moment kwam het rubberen ringetje los van de bezel, ik dacht dat zo’n dun ringetje niet veel verschil zou maken, dus liet 'm weg bij hermontage van de bezel. Daarna was de soepele werking v/d bezel totaal tot niet gedaan. Daarna heb ik de bezel weer gemonteerd met ringetje. Zorg ervoor dat het ringetje, goed in de daarvoor bestemde passing in de bezel valt.