Bijna vier jaar in bezit. GMT wijzer nog nooit gebruikt. Sfeer wijzer
Als je net begint wil je een duiker met zo’n mooie draaibare bezel, die je uiteindelijk nooit gebruikt. Ook wil je een chronograaf met zo’n mooie tachymeter, die je uiteindelijk nooit gebruikt. Ook wil je… enfin, uiteindelijk blijven de gewone horloges (al dan niet met datum) over omdat je daar alle functies van gebruikt.
Hier wordt de wijzer op 24h ingesteld
.
De laatste keer dat ik buiten de tijdzone geweest ben is er een non-gmt horloge meegegaan ![]()
Dat is afhankelijk van welke soort GMT je hebt en of je frequent reist.
Ome Google ![]()
- True GMT / Traveler GMT: De lokale uurwijzer kan per uur worden versteld zonder de minuten/seconden te stoppen, ideaal voor reizigers die vaak van tijdzone veranderen.
- Caller GMT / Office GMT: De GMT-wijzer (24-uurs) wordt onafhankelijk ingesteld. Dit is handiger voor het bijhouden van een andere tijdzone (bijv. buitenlandse collega’s) vanuit één locatie.
Ik gebruik hem omdat hij erop zit, of zoiets
Interessante topic. Ook altijd benieuwd naar geweest!
Als ik in NL ben, GMT wijzer voor NY vanwege familie daar.
Als ik in andere tijdzone zit, GMT wijzer NL tijd.
Ik heb net naar die Fratello Talks zitten kijken waar @rjbroer de stelling poneerde dat toolwatches boven 500 Euro een soort van niet bestaan, en ik ben het daar al jaren mee eens. Als je echt iets met meerdere tijdszones zoekt en zo, dan kun je een G-shock, Eco Drive duikertje, en dat soort horloges scoren, zoals een CWC quartz field watch, maar de notie dat je duizenden Euro’s in een mechanisch monsterje steekt om een “functie” te vervullen is al jaren bankroet.
Als je begint te verzamelen zijn er veel mensen die aankopen wel op die manier rationaliseren, en bovendien dan nog met het idee aankomen dat ze “een flieger, duiker, GMT, chronograaf, en net horloge” moeten hebben in een soort “alle functies ooit” race.
De waarheid is simpeler: Koop wat je mooi vindt, en pas het eerst even zodat je zeker weet dat het lekker zit. ![]()
Dat is precies de reden dat ik jouw gs GMT heb overgenomen. Omdat ik hem met de extra rood accenten op de wijzerplaat gewoon mooier vind dan een niet GMT ![]()
Toolwatches hebben en houden altijd een aantrekkingskracht natuurlijk. Hetzelfde als alle functies in een SUV of Sportwagen. Of een huis met 8 badkamers voor 4 bewoners. First World Problem Solutions.
Mijn vader had in 1980 een Citizen Digital Chronograph Dual Time gekocht en gebruikte deze tot in de jaren 90 als zijn GADA. Veel reizen door tijdzones en regelmatig bellen met kantoor in NL, of ons thuis. Helaas kan ik het hem niet meer vragen, maar ik ben benieuwd of hij eerst een gewoon horloge gebruikte, of ook nog een GMT heeft overwogen. In ieder geval was het een onmisbare tool voor hem. Samen met zijn agenda, adressenboek en HP rekenmachine.
Doordat ik twee weken lang de Glycine Airman Noon Vintage mag proberen, ben ik me wat meer in GMT aan het verdiepen. Bovenaan mijn shortlist staat een GMT, maar die stamt nog uit een tijd dat ik veel zou gaan reizen. Twijfel dus…
Op de vorige Fiffer (de Revolut Danascus) had ik de GMT functie niet geprobeerd. En ik zie ook niet in dat ik zo’n functie ooit ga gebruiken. Op de Airman is de bezel wel een geinige feature, die vroeger veel werd gebruikt door piloten, samen met de 24hr indeling. Ik heb hem nu ingesteld op Zulu tijd, omdat ik dat in dit draadje las. Erg makkelijk af te lezen.
Grote kans dat dit mij helpt om de GMT van mijn shortlist te krijgen. De shortlist is bedoeld om mezelf iets leuks cadeau te doen voor mijn 50e verjaardag. Ik heb nog ff…
Dat is ook een propere reden. En het is een sportiever geheel omdat hij wat aanweziger is. Het is een mooie sportbeuker.
Maar de notie dat je 'm overnam omdat het een onontbeerlijk stuk gereedschaps is wat je nodig hebt om in Spanje een parapludrankje aan het strand te doen, die geloof ik gewoon niet van mensen. ![]()
Nu geen GMT-wijzer in huis maar ik gebruikte hem als duider van de winter (=echte?) tijd.
Hier staat de gmt wijzer ook op de wintertijd. Gewoon geinig die extra wijzer.