Waarvoor gebruiken jullie de GMT-wijzer?

Gisteren had ik een oude Pulsar van mij weer aan de gang gebracht met een vers batterijtje. Dit horloge heeft op 6 uur een apart klokje dat dienst kan doen als alarm, maar ook als tweede tijdzone. Nu ben ikzelf (nog) nooit in een andere tijdzone op vakantie geweest en heb ik ook geen (voor mij belangrijke) familie in een ander deel van de wereld wonen, dus het staat nu gewoon op dezelfde tijd als de normale wijzers ingesteld.

Nu vroeg ik me af, waarop hebben jullie zoal de GMT-wijzer ingesteld? Bijvoorbeeld op de 24-uurs-klok, een tijdzone waarin je kennissen/familie wonen of een plaats waar je mooie herinneringen aan hebt overgehouden? Of ben je op reis naar een ver land en wil je de thuistijd bijhouden? Ben benieuwd!

(Fotootje van m’n Pulsar, ja, de 3 uursmarkering zit klem op 12 uur)

Fijne avond verder, allemaal!

1 like

Beroepsmatig voor de ZULU tijd.

5 likes

Gaaf! Luchtmacht, of op de grond?

(Ik heb niet gigantisch veel kennis van defensie😅)

Alle militairen gebruiken de ZULU tijd (zouden ze in principe moeten doen :grinning:)

In mijn geval, luchtmacht.

2 likes

Jakarta tijd.
En als ik in Indonesië ben op Hollandse tijd.

2 likes

Cool!

1 like

Hier beroepsmatig: Standaard op Greenwich Mean Time

1 like

Ik heb me ooit laten vertellen dat je de GMT altijd de tijd thuis laat weergegeven en je de gewone klok op de lokale tijd zet waar je bent. Geen idee of er iets van klopt, maar sindsdien doe ik dat dus

3 likes

Grappig,ik heb die van mij ook op Jakarta staan.
De geboorte stad van mijn vrouw.

1 like

Ik reis veel, dus ja dat

3 likes

Ik ben ook nooit in een andere tijdzone. Toch heb ik er straks plezier van. Ik organiseer altijd een voetbalpoel tijdens een EK of WK, mannen en vrouwen. Dit jaar is het WK voetbal voor mannen in verschillende landen en tijdzones. Ik moet alle 103 wedstrijden kijken en wil weten wanneer wie hoe wat waar.

Mijn nep chronograaf heeft twee tijdzones. Vind ik best grappig maar je hebt er niks aan.

Nee, dan dit monster. Vijf tijdzones meneertje! Compleet met wereldkaart, alarmen en alles. Kost weinig kan alles. WK voetbal here we come! Als er nog mensen willen meedoen aan de poel: dat kan!

2 likes

Ook wel logisch, de ‘hoofdwijzer’ van de uren is vaak een snel verzet, waardoor je altijd de ‘correcte’ tijd ziet en even twee keer moet kijken voor de (24h) thuis-tijd.

2 likes

Dat is correct! Alleen vindt ik het makkelijker om het in Nederland zo niet te doen. Pas wanneer ik me in een andere tijdzone ben, gaat de GMT wijzer naar de “hometime”

Fortis heeft daar met de “Vagabond” een leuk design- dingetje aan gewijd.
“Thuis” is het meest “kostbaar” De GMT ring is daarom in het witgoud uitgevoerd.

3 likes

Voor de show

2 likes

Dat is ook de enige situatie waarbij een GMT horloge nuttig is, er vanuit gaande dat je naar andere tijdzones reist.

2 likes

Ik ook bij mijn Vostok GMT. Leuk en nutteloos.

Heb 3 Casio’s met een (digitale) 2e tijdzone en die staan allemaal op UTC al heeft het voor mij geen enkel nut.

1 like