Waas achter glas

Voor m’n vakantie heb ik m’n Monster in m’n kluisje bij de bank opgeborgen. Nu ik em weer terug heb, komt er een witte waas achter het glas met het dragen. Ik vermoed door warmte, omdat het pas gebeurt wanneer ik em een tijdje om heb. Maar weer niet als ik em achter het vensterbank door de zon laat opwarmen.

Weet iemand hoe zo iets kan gebeuren en wat hier aan te doen valt?

Lijkt me toch vocht.
Misschien even het schroefdeksel er af schroeven en uit laten wazemen ?

Als je achter het raam laat opwarmen word het glas zo warm dat daar geen condens op komt,
Op de plos zal het glas het koelste zijn en daar condens vormen

Informatie van de QPX website:

CONDENSVORMING
Ook bij goed afgesloten, waterdichte horlogekasten is het mogelijk dat er condens optreedt aan de binnenkant van het glas. Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat het horloge ‘lek’ is; condens kan namelijk ook ontstaan wanneer het horloge plotseling afkoelt. Wanneer een horloge bijvoorbeeld tijdens het skiën onder de handschoen of het jack wordt gedragen (en men zich behoorlijk inspant), kan de kast behoorlijke warm worden. Wordt het horloge vervolgens plotseling aan de koude omgeving blootgesteld, dan koelt het glas sneller af dan de (metalen) kast, die door de lichaamstemperatuur wordt verwarmd. Het vocht dat zich in de lucht in de horlogekast bevindt, kan dan condenseren en een lichte waas vormen aan de binnenzijde van het glas. Zodra het glas weer op temperatuur is gekomen, zal dit waasje vanzelf weer wegtrekken.

Is er echter sprake van dikke druppels aan de binnenkant het glas, dan is de kast waarschijnlijk niet goed waterdicht. Om roestschade aan het uurwerk te voorkomen, moet daar -liefst snel- iets aan gedaan worden. Als de condensvorming een hardnekkige klacht is, dan kan de vakman het horloge behandelen met droge lucht (hiervoor zijn spuitbussen in de handel).

Mijn Bell en Ross had hier ook last van, daarom ligt ie nu ook in Parijs. Mijn PRS18Q heeft nergens last van maar die komt volgens mij door de dubbele Viton ringen.

Overigens kun je hem ook in een autoclaaf leggen, weet dat Jan Ubels dit altijd doet.

Hi!

Ik heb zo iets dergelijks gehad met mijn Seiko S5 maar dan al bij aanschaf! Dit hoeft zeker geen condens te zijn. Bij mij was het namelijk de verdamping van de olieen die ze hebben gebruikt om het horloge te smeren. Het schijnt vaker voor te komen.

Dit heb ik ook van Rob vernomen van Monsterwatches.nl

Ik heb even de kast netjes open gemaakt en het uurwerk er uit gehaald en het glaasje gereinigd. Walla!

Maar aangezien het bij jou bij het dragen terug komt lijkt het wel op condens. Je zou de kroon op kunnen schroeven en zo in de zon kunnen laten condenseren… wellicht dat de condens dan kan ontsnappen…

Groeten,
Cyrille

Kroon open heeft geen zin volgens mijn horlogemaker. Achterkant moet er echt af.

Hm… na met een loep nog eens gekeken te hebben, lijkt er wel een soort witte aanslag op het glas te zitten. De achterkant ziet er wel normaal uit en het uurwerk lijkt ook geen (water)schade te hebben.

Bedankt voor de tips met de kronen, denk net als Tom Koerts dat alleen kroon open door de pakkingen misschien niet genoeg is, en zal toch even het uurwerkje eruit moeten halen om het glaasje te reinigen. Bedankt allen voor de tips!

Pakking zit om de as, dus opendraaien zal niet voldoende zijn denk ik. Die aanslag kmt af en toe voor, als ik het zie maak ik zo’n horloge schoon voordat ik hem verkoop. Alleen bij witte wijzerplaten zie je het niet zo goed. Bij zwarte zie je het meteen.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het later kan ontstaan.

Als een horloge open is geweest bij hoge relatieve vochtigheid, kan er een heel klein beetje condens in het horloge ontstaan, maar dat lijkt me niet van toepassing bij jouw monster.

robbie409 Schreef:

Pakking zit om de as, dus opendraaien zal niet
voldoende zijn denk ik. Die aanslag kmt af en toe
voor, als ik het zie maak ik zo’n horloge schoon
voordat ik hem verkoop. Alleen bij witte
wijzerplaten zie je het niet zo goed. Bij zwarte
zie je het meteen.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het later kan
ontstaan.

Als een horloge open is geweest bij hoge relatieve
vochtigheid, kan er een heel klein beetje condens
in het horloge ontstaan, maar dat lijkt me niet
van toepassing bij jouw monster.

Ik heb ook geen idee hoe het gekomen is. Voordat ie de kluis in ging was het nog prima. Pas erna viel het me ineens op. Enfin, zal eens kijken of ik 't weg kan poetsen.