Polijsten leer je het beste door het echt zelf te doen. Ik zou wat goedkope donoren zoeken en gaan oefenen. Wel met een machine.
Een machine en polijstpasta + schijfjes. Heb je voor ongeveer €75 al bij HBM.
Wow, mooi! 75 euro is nog een leuke investering inderdaad. Zeemleer net geprobeerd. Eerst even nat gemaakt om het zacht te maken. Maar dan komt er met die dialux pasta (voor t oog) echt helemaal niets meer van af, in die zin dat de pasta op de doek niet meer zwart kleurt. Prima, want dat betekent dat je heel langzaam maar wel zeker op doel geraakt. Want dat je íets verwijdert is natuurlijk een feit. Langzaam maar zeker, daar hou ik van
We gaan even mis. Ik bedoelde eigenlijk in mijn eerdere bericht dat schoonmaken met (sommige) microvezel doekjes. Die krasjes kunnen veroorzaken. Mijn tip was niet bedoeld om mee te gaan polijsten.
Voor wat jij wil kan je beter een cape cod doekje pakken wat ik zelf zou afraden.
Sowieso horloges die je niet “echt” gaat opknappen om een 2e leven te geven.
Zou ik niet aan gaan zitten rommelen.
Mooi werk Harco!!
Ik heb ooit ook wel eens wat met cape cod gedaan.
Grotere plekjes kon ik prima met het roze doekje weghalen maar ik eindigde ook altijd met een waas. De truc die ik heb geleerd was dat je een stukje van een brillen doekje (zo 1 waar je ook het glas van je bril mee schoon maakt) moet gebruiken om in de vloeistof van de cape cod de dopen en met dat doekje wat dan iets vochtig is de micro waas weghalen. Ik heb dit ook geprobeerd met een stukje zeem, dat werkt ook.
Uiteraard is wat Harco zegt een nog
Mooiere optie maar bij gebrek aan materiaal kan het misschien zo ook.
Mooie Spyderco op de achtergrond:-)
Weet ik wel. De manchet van je overhemd maakt zulke krasjes al. Maar bij een tweedehands horloge zou ik het leuk vinden om ze er 1x af te poetsen, dat ze daarna allemaal van mij zijn.
Daarnaast verwonder ik me erover dat ik het niet voor elkaar krijg en dat er hier blijkbaar ook niemand weet hoe ik het bereiken kan. Tot dusver het mooiste resultaat bereikt met korrel 3000 polijstpapier gevolgd door “flitz” poets op een schoon vingertopje. Dan nog blijft er een hele fijne waas zichtbaar in het licht. Is niet erg. Maar kan beter. Alleen de vraag is: hoe?
Is al wel gezegd hoor .
Maar ook dat is polijsten en materiaal verwijderen.
Dus zeker niet over geborstelde (matte) delen heen gaan. Ik ben er zelf geen voorstander van en doe het ook niet. Maar geloof me er zijn er genoeg op HF die hier elk weekend mee aan het poetsen zijn dus bij een nieuwe (gebruikte) aanschaf een keer voorzichtig moet kunnen.
Ik wil dat cape cod best een keer proberen voor een tientje hoor, zal t bestellen. Maar ik begreep ervan dat je daarvan juist een waasje overhoudt. Misschien de tip die hierboven ergens staat: de vloeistof ervan op een stukje zeem.
Afdoen met isopropylalcohol
of Malt Whisky
Na 2 glazen zie je dat waasje ook niet meer.
Naja, waasje, hologramkrasjes, ik weet de technische term niet. Maar jij weet ook wel dat ik wel weet dat dat er met alcohol niet af komt
Elke post die ik in dit topic gedaan heb was serieus.
Het komt bij gepolijste auto’s ook voor dat het vettige van een waslaag lijkt op markeringen door het polijsten. Het breekt immers het licht op een bepaalde manier waardoor het oppervlak niet homogeen/egaal lijkt. Kan ook met metaal polijsten, dus goed ontvetten is zo gek niet. Maar dat zou je herkennen doordat de “richting” van de waas zou veranderen als je er overheen veegt. Ervan uitgaande dat je een soort veeg/streperige waas ziet, en niet een egale matte waas…
En bij autolakken geldt zeker dat je met een doek strepen kan krijgen, maar of je dat met een goede microvezeldoek zonder middelen op een stalen kast ook voor elkaar krijgt, dat vind ik twijfelachtig.
Als je verkeerd polijst met een machine op te hoog toerental en te hard drukken dat het materiaal dus te warm word dan krijg je een waas/gloed die je nooit meer wegkrijgt.
Respect
Na het schuren van grof naar fijn gebruik ik plankjes met daar op leer met de ruwe kant omhoog en wat polijst middel( groen of rood)
Werkt perfect
Kijk, dat is goud! Dank!
Dank. Dat is zomaar een reden waarom ik het niet met “powertools” wil doen. Dat is het risico simpelweg niet waard.
Bedankt Ray