Als een horloge nieuw uit de doos komt zijn de gepolijste delen echt, echt, ECHT krasjes vrij.
Kan ik dat thuis ook bereiken? Ik hou zelf zo’n heel klein waasje van krasjes over wat zichtbaar is al je het oppervlak een beetje beweegt in het licht. Tot dusver geprobeerd met wat dialux groen op een (nieuwe) microvezel doek en met wat geduld gepoetst op een oude omega stalen doorngesp. Maar zelfs dat laat een heel klein waasje van krasjes na in de richting van het poetsen uiteraard . Roterend instrumentarium durf ik niet op mijn horloges te zetten uit angst dat ik t eerder erger maak dan beter.
Met een goede polijstmachine en de juiste technieken is dat modelijk. Ik begrijp dat je over beide niet beschikt,
Waarschijnlijk is het polijstmiddel te grof kies een fijner soort en probeer het daarmee.
Nee precies. De lol is om het thuis te kunnen. Beetje een dooddoener antwoord ook wel he: met professionele polijst apparatuur en een opleiding polijsten snap ik zelf ook wel dat men professionele polijst resultaten bereiken kan.
Ik heb nog dialux rood, maar da’s voor goud en zilver. Kan t proberen natuurlijk.
Het is geen opleiding, het is heel veel doen.
Maar goed, niemand die zegt: gebruik ipv microvezel doek een stukje krantpapier, of een wattenstaafje, of weet ik wat voor hack?
Ik gebruik af en toe cape cod.
Ik lees “Hoogglans afwerking voor platina, witgoud en harde witte metalen”. Nu mis ik ff waar je het op toepast, maar voor staal lijkt mij dit te soft?
Bereik je niet überhaupt heel weinig, handmatig met dergelijke pasta’s?
En ben je zeker dat je niet naar een vettige waas kijkt?
Dank voor je antwoord! Het doekje wordt wel zwart. Ik neem aan dat dat het metaal is wat van het oppervlak af komt.
Cape cod laat toch JUIST die waas van fijne krasjes na?
Ik heb ook wel eens zo’n geel juweliers doekje op een gouden horloge geprobeerd. Dat had ik ook beter niet kunnen doen
Voor de duidelijkheid: dit soort “krasjes” bedoel ik dus. Hoe diep kunnen die zijn? Een paar micrometer? Dat zou toch nagenoeg niets voor nodig zijn om te verwijderen…
Inderdaad heel ondiep.
Dus die zitten er ook na een keertje knipperen ook weer op dus wat schiet je er nou eigenlijk mee op?
Deze krasjes komen ook van sommige microvezel doekjes,
En natuurlijk regelmatig een schone doek pakken.
Goeie vraag. Maar toch vraag ik me af hoe ze het bij Seiko, Omega, Rolex etc wél fixen.
Kan ik de vraag anders stellen misschien: hoe haal ik (bij wijze van spreken) een micrometer van het oppervlak af, zonder nieuwe krasjes te introduceren?
Kijk, dat is een begin, maar dan: wat is het beste alternatief?
Laat toch zitten, je blijft anders poetsen
Glas poleerdoek. Of een natuurzeem van schapenleer.
Kijk Harco! Nou kan ik aan de gang, nice!
Proffesioneel met een polijstmachine, daarom kunnen soms de lijnen verdwijnen.