Wachtwinder

Is het verstandig om je horloge elke nacht of voor enkel dagen/weken,in een wachtwinder te plaatsen of is het soms ook goed het horloge te laten stoppen.

Ik heb een watchwinder voor de Zenith`s, maar eigenlijk is het onzin. Je horloge slijt terwijl je hem niet om hebt. Een winder is alleen zinvol als je dagelijks of om de dag van horloge wisselt. Als je hem langere tijd niet draagt, is het beter als hij niet loopt, want dan slijt ie…

Thx Sander.
Ik dacht ook al zoiets.

ik ben het niet helemaal met jullie eens. Als een horloge langere tijd stilstaat wordt de olie die in het uurwerk gebruikt is dikker. Op den duur kan dit met miniscule deeltjes stof een soort “koek” om de asjes vormen, waardoor het uurwerk stroever, en dus trager gaat lopen. dit gebeurt minder snel als het horloge blijft lopen.

Ja dat is een feit ik had zoiets gehoord bij de aanschaf van mijn wachtwinder en er is ook iets met een veer die dan helemaal word uitgerekt wat ook goed schijnt te zijn,al met al uurwerken zijn best ingewikeld maar al doende leer ik toch veel over de horloges.

1 keer per 2 weken laten draaien is voldoende om dit op te lossen.
Winder is de reinste onzin alleen voor gecompliceerd uurwerken niet, zoals een eeuwige kalender en dat soort fratsen

Thanks,
zie toch dat er veel meningen over zijn,ik gebruik de winder voor een cvdk Ariadne het leek me wel handig om niet steeds de datum,maanstand,dag en tijd te moeten zetten,maar smorgens loopt me cvdk toch nog steeds de laatste 3 dagen heb ik de winder niet meer gebruikt,dus ben wel benieuwd hoelang hetduurd voor hij ermee stopt maar dat is een kwestie van Tijd zal van het weekend wel zijn dan slaap ik goed uit.

vaak heeft een mechanisch horloge een looptijd van 48 uur dus als je hem vrijdag na het werk af doet en de kroeg in gaat en dan pas die zondag laat weer wakker wordt met of zonder kater moet het uurwerk nog gewoon steeds lopen. geef hem voor de zekerheid een paar slagen aan de kroon.
gr mal

mijn breitling chronomat ligt elke nacht op de winder,en de volgende dag na het werk doe ik hem weer om en hij loopt verder netjes.
Ook gaat dit klokje nu voor het eerst naar breitling voor een onderhouds beurt,als er dus iets slijt zullen ze dat daar wel zien en vervangen.
Als je geen winder gebruikt en je moet elke keer je tijd goed zetten dus aan de kroon lopen te draaien en te klooien dat is ook niet altijd alles (daar slijt hij ook van)

het schroevendraad heeft er wel wat onder te leiden ivm water afdichting
voor mensen met geschroevde kronen zou ik een winder aanraden.

als je hem elke dag draagt heb je echt geen winder nodig hoor.

Nee idd als je hem niet altijd draagd maakt het niks uit.

Alleen hebben veel mensen werk horloges en weekend horloges…