Wakmann triple date Valjoux 730

Vorige week een Universal Genève Tri-Compax:

http://www.dezinvanluxe.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=15282&st=0&sk=t&sd=a

Nu dit:

Oké, er zijn niet zoveel triple date chronografen.
Dit is helemaal een apart dingetje!

Doorsnede 37 mm
lugsize 20 mm
5 atm. waterdichte kast (yeah right, 20 jaar geleden ;))
stainless steel kast
antimagnetisch
plexiglas

Valjoux 730, dat wil zeggen: Valjoux 72C met grotere balans, geen schroeven meer in het balanswiel, incabloc schokprotectie , 21.600 bph ipv 18.000 bph en nog een aantal technische innovaties.

Over Wakmann kan ik alvast melden, dat dhr. Wakmann ooit de importeur van Breitling in de USA was. Op enig moment heeft Breitling 100% belang in de tent gekregen en is men allerlei horloges in Zwitserland en Frankrijk gaan maken, die in de VS werden verkocht. Reden voor die constructie was het omzeilen van de USA importheffingen, zoals ook Longines (Wittnauer), Omega (kasten van goud bijv. lokaal laten maken, in de UK via Denison, in de VS via lokale fabrikanten) en ook Jaeger LeCoultre (LeCoultre) dat deden. Later, toen het fiscale verhaal minder speelde zijn deze merken wel lange tijd “door gegaan” met hun andere “brands”.

Breitling liet voor Wakmann (dus voor de export) veel maken door de Franse kasten/horlogemaker Charles Gigandet. De kast van deze Wakmann is eveneens van deze firma afkomstig. Het uurwerk is Zwitsers en op de wijzerplaat staat dan ook “Swiss made”.

Wat mij erg aansprak is de kleurstelling zwart en wit op de wijzerplaat. Net een Heuer, maar dan wel een gecompliceerde!
Daarnaast is dit de finale (ueber-) versie van een iconisch uurwerk, de Valjoux 72c, die weer een gecompliceerde uitvoering was van de VJ 72.
De VJ 72 was op zijn beurt losjes gebaseerd op de VJ 23, nog zo’n klassieker.

Kort samengevat was dit de mijns inziens meest moderne, betrouwbare en gecompliceerde versie van een topchronografenuurwerk.

Mijn exemplaar is overigens een maandje terug geserviced. Loopt als een zonnetje en het uurwerk is een beauty!

De hierboven geplaatste foto’s zijn - m.u.v. de eerste - van voor de service en derhalve bagger (glas zat er nog niet op bijv.). De eerste foto is ook niet super, maar ja… onder tl-licht met een gsm een beetje een redelijke foto maken… Dat gaat gewoon niet.[/quote]

1 like

En wederom:

We hebben een W (:smiley:
We hebben een A (:smiley:
We hebben een U (:smiley:
We hebben een W (:smiley:

WAUW!!! :~

Thnx!

Overigens: dit zei wijlen Chuck Maddox over de bestaande varianten:

[quote]Valjoux 72 Family of Chronograph Movements:
71
Large 15 Ligne version of Valjoux 72 (13 Ligne or just under)

72
Basic ‘Plain Jane’ Valjoux 72.

721
"Seafarer" Tides complication in 9 o’clock sub-dial…

722
Rolex variant with Breguet Overcoil & MicroStella Balance

72c/723
Tri-Date non-moonphase v.72

724
GMT complication

725
I’ve never seen a movement marked 725, probably skipped.

726
Improved v.72 movement.

727
Rolex version of 726 with Breguet Overcoil & MicroStella*

728
1 Register/Center Pinion Chrono Minute hand varitant.

729
GMT, probably v.726 with GMT complicaton added.

730
Another Triple-Date model, perhaps DDM v.726?

88
Triple-Date Moonphase model (v.723/72c with Moonphase)[/quote]

Werkelijk schitterend Bernard! (tu)

Top gewoon en leerrijke kost bovendien .

Is die Charles Gigandet dan diegene die we tot begin jaren zeventig kennen van
het merk Gigandet ?

Yo , Manu .

the one and only!

Heel mooi!!!

Dat uurwerk daar blijf je naar kijken (tu)

Zonde, die stalen bodem…

Hele mooie aanwinst Bernard. De zwart witte wijzerplaat is prachtig.

Mooi hoor, zoveel functies in zo’n klein kastje(tu)

Prachtig horloge Bernard echt een genot om te bekijken, het dragen zal helemaal een 7e hemel gevoel geven :wink:
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, echt (tu)

mvg, Frans

Ik vind de Universal een tikkie mooier.
Maar de info er bij maakt het toch wel boeiend.

Trouwens de Wakmann waar jij het over hebt.
Is dat dezelfde die veelvuldig op EBay wordt aangeboden:

http://cgi.ebay.nl/WAKMANN-Militaruhr-mechanisch-swiss-made-/290477396509?pt=DE_Kleidung_Schmuck_Accessoires_Uhren_Armbanduhren&hash=item43a1cd521d

2006 Schreef:

Ik vind de Universal een tikkie mooier.
Maar de info er bij maakt het toch wel boeiend.

Trouwens de Wakmann waar jij het over hebt.
Is dat dezelfde die veelvuldig op EBay wordt
aangeboden:

http://cgi.ebay.nl/WAKMANN-Militaruhr-mechanisch-s
wiss-made-/290477396509?pt=DE_Kleidung_Schmuck_Acc
essoires_Uhren_Armbanduhren&hash=item43a1cd521d

De UG is wel een beetje een andere prijsklasse :wink: Kijk maar eens op bijv. Chrono24.

Wakmann is gewoon een merk. Het model dat ik heb is nog echt erg verbonden met Breitlings uit die periode. Hoe het nu zit met Wakmann weet ik niet. De rechten op Breitling zijn in de jaren 80 verkocht, de rechten op Wakmnann zitten bij een Duitser enerzijds (voor de Duitse markt) en bij een andere firma voor wat betreft een aantal andere landen.

Die Wakmann die 2006 aanhaalt is toch niet DE Wakmann van vroeger.
Ik heb me ooit en ik geloof Jur idem dito eens laten misleiden door die naam om zoiets wat op Ebay werd aangeprezen te kopen voor 100 Euro.
Ik denk alleen dat het weggegooid geld is geweest.
Verder een schitterende uitleg en bijbehorende foto’s van Bernard.
Alle hulde , CHAPEAU!!