Vorige week een Universal Genève Tri-Compax:
http://www.dezinvanluxe.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=15282&st=0&sk=t&sd=a

Nu dit:

Oké, er zijn niet zoveel triple date chronografen.
Dit is helemaal een apart dingetje!

Doorsnede 37 mm
lugsize 20 mm
5 atm. waterdichte kast (yeah right, 20 jaar geleden ;))
stainless steel kast
antimagnetisch
plexiglas
Valjoux 730, dat wil zeggen: Valjoux 72C met grotere balans, geen schroeven meer in het balanswiel, incabloc schokprotectie , 21.600 bph ipv 18.000 bph en nog een aantal technische innovaties.

Over Wakmann kan ik alvast melden, dat dhr. Wakmann ooit de importeur van Breitling in de USA was. Op enig moment heeft Breitling 100% belang in de tent gekregen en is men allerlei horloges in Zwitserland en Frankrijk gaan maken, die in de VS werden verkocht. Reden voor die constructie was het omzeilen van de USA importheffingen, zoals ook Longines (Wittnauer), Omega (kasten van goud bijv. lokaal laten maken, in de UK via Denison, in de VS via lokale fabrikanten) en ook Jaeger LeCoultre (LeCoultre) dat deden. Later, toen het fiscale verhaal minder speelde zijn deze merken wel lange tijd “door gegaan” met hun andere “brands”.
Breitling liet voor Wakmann (dus voor de export) veel maken door de Franse kasten/horlogemaker Charles Gigandet. De kast van deze Wakmann is eveneens van deze firma afkomstig. Het uurwerk is Zwitsers en op de wijzerplaat staat dan ook “Swiss made”.
Wat mij erg aansprak is de kleurstelling zwart en wit op de wijzerplaat. Net een Heuer, maar dan wel een gecompliceerde!
Daarnaast is dit de finale (ueber-) versie van een iconisch uurwerk, de Valjoux 72c, die weer een gecompliceerde uitvoering was van de VJ 72.
De VJ 72 was op zijn beurt losjes gebaseerd op de VJ 23, nog zo’n klassieker.
Kort samengevat was dit de mijns inziens meest moderne, betrouwbare en gecompliceerde versie van een topchronografenuurwerk.
Mijn exemplaar is overigens een maandje terug geserviced. Loopt als een zonnetje en het uurwerk is een beauty!
De hierboven geplaatste foto’s zijn - m.u.v. de eerste - van voor de service en derhalve bagger (glas zat er nog niet op bijv.). De eerste foto is ook niet super, maar ja… onder tl-licht met een gsm een beetje een redelijke foto maken… Dat gaat gewoon niet.[/quote]