Wall Street Journal artikel over o.a. Omegamania veiling. Zeer interessant!

In de Wall Street Journal staat een artikel over thematische horlogeveilingen (Veilingen met stukken van 1 merk)

Dit artikel geeft een kijkje achter de schermen van dergelijke veilingen, en dan met name de mega-veiling Omegamania van afgelopen april.
Wat velen al dachten blijkt inderdaad te kloppen…

De veiling is een een-tweetje tussen Omega en Antiquorum geweest. Omega gebruikte de veiling als marketing middel om behoorlijke prijsverhogingen te kunnen rechtvaardigen. Naar nu blijkt heeft Omega zelf meegeboden op maar liefst 80 van de 300 aangeboden stukken. De prijzen zijn hierdoor behoorlijk opgeblazen. Verweer van Omega is dat ze boden (en aankochten) voor hun museum in Bienne. Tuurlijk zal dat zo zijn, maar dat zal niet de hoofdreden van de veiling geweest zijn.
Hoofddoel was om de koper van een nieuw horloge het gevoel te geven dat een nieuwe Omega zijn geld dubbel en dwars waard zal blijken te zijn, zelfs tegen de nieuwe, hogere, prijzen.

Voorbeeldje: Tijdens de veiling werd de hoogste prijs ooit voor een Omega horloge betaald. ( Lot 170, een Platina Constellation Grand Luxe werd verkocht voor CHF 413700, inklusief buyers premium). Dit kreeg breeduit aandacht in de pers. Wat er niet bij werd vermeldt was dat Omega zelf de koper was.

De thematische veiling werd in 1989 geintroduceerd met een veiling van Patek Philippe horloges. Patek positioneerde zijn merk tegelijkertijd als lange termijn investering (Wie kent niet de sublieme reklamezin “You never actually own a Patek Philippe, You merely look after it for the next generation.” ) Prijzen van Patek horloges stegen naar eenzame hoogtes. En het publiek accepteerde dit maar al te graag.

Omega wil nu nadoen, maar dan op schaal van een massa fabrikant. Het lijkt te werken…

Zeer kwalijk vind ik de rol die de verzamelaar Guido Mondani speelde: De grote man van Antiquorum, Patrizi adviseerde Mondani in het samenstellen van zijn collectie, en Mondani publiceerde boeken van zijn collectie. Allemaal om interesse bij het grote publiek te wekken voor een merk. Tijdens een thematische veiling bracht Mondani zijn horloges in en inkasseerde een astromisch bedrag.

Inmiddels is Dhr. Patrizzi uit zijn baan gezet bij Antiquorum.

Mijn conclusie:

Neem de prijzen die horloges opbrengen bij bepaalde veilingen met de nodige korrels zout.
Ik kocht al vrijwel geen horloges nieuw bij de juwelier, maar zal dat nu nog minder doen. De hogere prijzen van nieuwe horloges worden maar ten dele veroorzaakt door innovatie en vakmanschap. De belangrijkste prijsstijgingen worden veroorzaakt door heel slimme marketing en de beleving die een potentiele klant daardoor bij een merk ervaart.

Ik was zelf op de beursvloer bij de Omegamania veiling. Het was echt een belevenis om mee te maken. En er deden al geruchten de ronde omtrent bemoeienis van Omega in het geheel. Nu is dat dus bevestigd.

Een PDF bestand met het hele artikel is bij mij op te vragen.

Een sfeerimpressie van de veiling is te lezen op
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,47892,47951#msg-47951
De laatste zin die ik toen schreef lijkt te worden bewaarheid

[i]Er zal nog heel veel nagepraat worden over deze veiling, en wat het effect van deze veiling voor de tweedehands markt zal pas duidelijk worden als de kruiddampebn weer wat zijn opgetrokken. Feit is dat de prijzen voor tweedehands en vintage nu blijvend op een hoger peil zijn komen te liggen. En reken maar dat Omega de prijzen voor de nieuwe modellen nu straffeloos kan ophogen..... Ze zullen er zeker mee weg komen.

Voorlopige conclusie… De Omegamania veiling is een Meesterzet van Omega geweest.[/i]

Interessant om weten Hans, en goed doordacht van Omega. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze daar redelijk ongemoeid mee weg komen. ( Daar zal wel een legertje advocaten mee gemoeid zijn - om te leren balenceren op de rand van het wettelijke )

Goed dat de hype nu eens duidelijk doorprikt is. De volgende verkoper die nu naar Omegamania-prijzen verwijst, zal ik zeker van antwoord dienen :smiley:

Nu marketing is een vak op zichzelf. Als je het maar goed kan aanprijzen, een goed imago kan meegeven - image building - kan je vrijwel alles verkopen.

Ook letterlijke beeldvorming is enorm belangrijk. Als ik ze goed in beld breng + een mooi kadertje er rond, verkoop ik zelfs mijn schoonmoeder ! :smiley:

Zo werkt dat inderdaad… , altijd geweest, zal altijd zo blijven.

Het hele Omega-mania gedoe is trouwens een exponent van een doorgedreven hype (en dat geldt voor de meeste luxe-merken -en niet enkel voor horloges dus…-) om zowel de naam en het “imago” als de verkoopprijs (dus NIET de waarde) van de koopwaar op te drijven.

“Waarde” en “Merk” worden op die manier “markt-gesegmenteerd” en “gepositioneerd” zonder echte relatie tot elkaar (een oud voorbeeld is het “segment” Tissot en dat van Omega. Beide bezaten in het verleden dikwijls hetzelfde werkje, hadden soms eenzelfde afwerking, maar de prijzen waren gerelateerd aan de “naam” en vertoonden daarbij soms verschillen tot het tienvoud. En dankzij de reklame (marketing) werkte dat nog ook !

Het probleem is dat de meeste mensen “willen bedrogen” worden.

Ook dit artikel in de WSJ zal daar niets aan veranderen.

Vele “High End”- merken maken gebruik van ETA werkjes en -of- technologie (of zijn daarop gebaseerd) die een inkoopprijs hebben tussen 50 en 390 Euro.
Neem daarbij een stalen kast, wijzerplaat, wijzers, glaasje, kroontje en band en … hopla, sommigen springen voor zoiets meteen naar verkoopprijzen tussen 3000 en 5000 Euro… Voor Goud of Platina zitten we algauw boven de 10.000 Euro… In enkele gevallen terecht, maar bij massaproductie … ??

Akkoord, de hele keten moet “gevoed” worden, maar waarom kan het dan bij andere merken wel (veel) goedkoper ?

Om nog niet te spreken over de prijzen van de wisselstukken van vele luxe-merken en het hele “protectionisme” daarrond.

Zonder “marketinghype” en toestanden zoals dergelijke “veilingen” wordt dat wat moeilijker houdbaar natuurlijk…

Normaal ??? Misschien…en waarschijnlijk onontkoombaar volgens sommigen, maar niet voor mij…

Dan liever tweedehands, oud en versleten of zelfs kapot, dan beleef ik er tenminste nog echt plezier aan om ze terug werkend te krijgen…

Trouwens, ik blijf bij m’n mening: dure horloges kopen als investering loont zelden…

Met Wall Street Groeten B)- ,

Morse.

Mijn beste,

Wat een interessant artikel Hans.
Toen er hier op het forum het afgelopen voorjaar een aantal berichten verschenen over de ‘Omega-Mania’ en even zo velen meningen kreeg ik toch ook een gevoel van ‘een te hogen concentratie gebakken lucht’. Dit artikel is hier dan ook een bevestiging van.

Doch ik wil niet zeggen dat Omega niet deugt, maar Omega is wel een deugniet. :slight_smile:

Orologio Signaturis Temporis

Met alle respect, maar wie dit niet direct in de gaten had… Dit was al duidelijk voordat de ‘veiling’ nog moest beginnen. Mensen die zich daar hebben laten belazeren, daar heb ik geen enkel medelijden mee. Mensen huppelen maar achter elkaar aan zonder zelf na te denken en blaten elkaar na en dan krijg je zo’n evenement als dit.

Mijn interesse in Omega horloges blijft hetzelfde. Nog beter kijken bij wie je koopt en op welk moment. Een ding is m.i. wel duidelijk: de off. dealers worden er niet aantrekkelijker op.

Hoi Hans,

Dit is oud nieuws , Is al jaren bekend dat ook antiqourum zelf inkoopt en op haar eigen stukken bied op de veilingen . Heb zelf een persoonlijk een rolex chronograaf verkocht aan antiquorum die 8 weken later onder de collectie van mondani werd geveild wel verstaan voor 7 keer zoveel de prijs waarvoor ik het aan hun verkocht. Zo zijn er nog zoveel meer toestanden die mis zijn bij antiquorum.

Saludos ,

El americano