In de Wall Street Journal staat een artikel over thematische horlogeveilingen (Veilingen met stukken van 1 merk)
Dit artikel geeft een kijkje achter de schermen van dergelijke veilingen, en dan met name de mega-veiling Omegamania van afgelopen april.
Wat velen al dachten blijkt inderdaad te kloppen…
De veiling is een een-tweetje
tussen Omega en Antiquorum geweest. Omega gebruikte de veiling als marketing middel om behoorlijke prijsverhogingen te kunnen rechtvaardigen. Naar nu blijkt heeft Omega zelf meegeboden op maar liefst 80 van de 300 aangeboden stukken. De prijzen zijn hierdoor behoorlijk opgeblazen. Verweer van Omega is dat ze boden (en aankochten) voor hun museum in Bienne. Tuurlijk zal dat zo zijn, maar dat zal niet de hoofdreden van de veiling geweest zijn.
Hoofddoel was om de koper van een nieuw horloge het gevoel te geven dat een nieuwe Omega zijn geld dubbel en dwars waard zal blijken te zijn, zelfs tegen de nieuwe, hogere, prijzen.
Voorbeeldje: Tijdens de veiling werd de hoogste prijs ooit voor een Omega horloge betaald. ( Lot 170, een Platina Constellation Grand Luxe werd verkocht voor CHF 413700, inklusief buyers premium). Dit kreeg breeduit aandacht in de pers. Wat er niet bij werd vermeldt was dat Omega zelf de koper was.
De thematische veiling werd in 1989 geintroduceerd met een veiling van Patek Philippe horloges. Patek positioneerde zijn merk tegelijkertijd als lange termijn investering (Wie kent niet de sublieme reklamezin “You never actually own a Patek Philippe, You merely look after it for the next generation.” ) Prijzen van Patek horloges stegen naar eenzame hoogtes. En het publiek accepteerde dit maar al te graag.
Omega wil nu nadoen, maar dan op schaal van een massa fabrikant. Het lijkt te werken…
Zeer kwalijk vind ik de rol die de verzamelaar Guido Mondani speelde: De grote man van Antiquorum, Patrizi adviseerde Mondani in het samenstellen van zijn collectie, en Mondani publiceerde boeken van zijn collectie. Allemaal om interesse bij het grote publiek te wekken voor een merk. Tijdens een thematische veiling bracht Mondani zijn horloges in en inkasseerde een astromisch bedrag.
Inmiddels is Dhr. Patrizzi uit zijn baan gezet bij Antiquorum.
Mijn conclusie:
Neem de prijzen die horloges opbrengen bij bepaalde veilingen met de nodige korrels zout.
Ik kocht al vrijwel geen horloges nieuw bij de juwelier, maar zal dat nu nog minder doen. De hogere prijzen van nieuwe horloges worden maar ten dele veroorzaakt door innovatie en vakmanschap. De belangrijkste prijsstijgingen worden veroorzaakt door heel slimme marketing en de beleving die een potentiele klant daardoor bij een merk ervaart.
Ik was zelf op de beursvloer bij de Omegamania veiling. Het was echt een belevenis om mee te maken. En er deden al geruchten de ronde omtrent bemoeienis van Omega in het geheel. Nu is dat dus bevestigd.
Een PDF bestand met het hele artikel is bij mij op te vragen.
Een sfeerimpressie van de veiling is te lezen op
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,47892,47951#msg-47951
De laatste zin die ik toen schreef lijkt te worden bewaarheid
[i]Er zal nog heel veel nagepraat worden over deze veiling, en wat het effect van deze veiling voor de tweedehands markt zal pas duidelijk worden als de kruiddampebn weer wat zijn opgetrokken. Feit is dat de prijzen voor tweedehands en vintage nu blijvend op een hoger peil zijn komen te liggen. En reken maar dat Omega de prijzen voor de nieuwe modellen nu straffeloos kan ophogen..... Ze zullen er zeker mee weg komen.
Voorlopige conclusie… De Omegamania veiling is een Meesterzet van Omega geweest.[/i]