Waltham zakhorloge automaat

Goedemorgen,

Mijn schoonmoeder heeft via een erfenis wat sieraden geërfd. Hier zit ook een zakhorloge van waltham bij, gaat om een automaat.

Iemand meer informatie hierover? Heeft het ook los van sentimentele waarde ook nog financiële waarde? Of kent iemand mogelijk een zaak die hier meer over weet?

Het is in ieder geval vrijwel zeker geen automaat maar een handwinder. Forumlid @koen weet bijna alles over met name Amerikaanse zakhorloge.

2 likes

Staan er goudstempels in? Zou daar naar zoeken. Grote kans dat t horloge best veel waard is vanwege het goud dat erin zit.

De plaat lijkt in uitstekende staat maar waltham staat niet op de plaat. Dat vind ik wel vreemd.

1 like

Nu wordt ik nieuwsgierig naar wat er aan uurwerk in zit. Is makkelijk te openen, dussss :wink:

1 like

Jammer dat de kroon, en waarschijnlijk stift, ontbreekt, maar afhankelijk van het uurwerk is dat misschien te herstellen

1 like

Je had de opwind sleutel al gezien? Er zit een knopje op het horloge voor het openen. Opwinden en gelijk zetten met een sleutel.

1 like

Wat @MartijnV zegt, dit is een oudje. Zeker een stuk voor 1900 gemaakt.

Ook ga ik er van uit dat het een gouden horloge is.

Hele mooie vintage. Als je de achterdeksel open maakt dan zie je 2 posities waar de sleutel past. 1 om optewinden en een om de tijd goed te zetten. Die plaat met 2 gaten is een deksel die ook open gemaakt kan worden. Dan zie je het uurwerk.

2 likes

Excuses handopwinder. Dank voor informatie alvast, ik ga koen ook nog even contacten en zwl even kijken of ik nog een foto van het uurwerk kan maken

Deze plaat zit dus nog op het uurwerk.

2 likes

Even openklappen. Deze scharniert hetzelfde als de eerste deksel.

1 like

Dit lijkt mij zo geen Waltham…
Probeer de binnendeksel ook nog open te maken: scherpmesje op dr hoogte van de kroon. Ook deze kan open klappen. Of wellicht ook een ontgrendelknop?
Edit: @Scudo was me voor :crazy_face:

2 likes

Ah dat ging simpel!

2 likes

Nee hoor. Dit is een ouder horloge, meer richting 1800 dan 1900. Geen kroon, alleen gaten in de tussenplaat als je de gouden kastbodem opent. Daar steek je dat sleuteltje in voor het opwinden en op tijd zetten.

Mooi spul hoor!

1 like

Het is geen Waltham. Wel een mooi zakhorloge in een Waltham doosje.

2 likes

Uuuhh, mis ik goudmerkjes? :thinking: ik kan ze nergens ontdekken. Iemand anders…

1 like

Okay, dat weet je 100% zeker? Meer voor de terugkoppeling richting mijn schoonmoeder.

Wel vreemd dat het niet op de wijzerplaat staat inderdaad Waltham

Lijkt meer op een FHF uurwerk uit 18zoveel.
Waarschijnlijk een “Lepine type V” .

Bak leesvoer:

2 likes

Tof, ga ik straks even lezen dank je wel.

1 like

Goud is ook niet zeker hoor, zeker USA horloges waren nog wel eens gold filled

Mooi exemplaar :+1:

Gezien het volledig ontbreken van oxidatie vermoed ik dat het om een echt gouden kast gaat. Omdat het horloge waarschijnlijk nog van voor 1880 is moet je denk ik op zoek naar het Neuchâtel chevron goudmerk, staat dan ergens aan de binnenkant van de deksels:

2 likes