Waltham zakhorloge

Ook dit horloge kreeg ik in de hand gedrukt een mooi zilveren Waltham zakhorloge. volgens mij begin 1900 iemand wat meer info over dit opdraai horloge was dit ook een middenmoot model voor zn tijd? vind hem zelf erg mooi…
Alle info welkom sorry voor de slechte foto’s groeten ed

Explore edwinzoeker Explore edwinzoeker

Waltham kan beschouwt worden als de ‘T-Ford’ onder de horloges. Onderdelen waren op grote schaal uitwisselbaar. Omdat ‘American Watch Company’ op het kaliber staat, is het horloge te dateren tussen 1859 en 1885.

Waltham heeft diverse keren zijn naam veranderd. Ze produceerden meer dan 40 miljoen horloges en andere precisie/meet-instrumenten!

Ik heb een vroeg polshorloge uit 1914. Er is een site waar je de exacte leeftijd van de Waltham kunt achterhalen aan de hand van het serienummer.

Ik twijfel toch even, omdat op de dial A.W.W.Co (American Waltham Watch Company) staat. Dit zou betekenen dat het horloge tussen 1885 en 1907 is geproduceerd.

1 like

Dat is een mooie Waltham sleutelopwinder.
Ik kan het serienummer op het uurwerk niet zo goed zien maar als er 401674 staat is hij volgens de boeken uit 1867.
Van Amerikaanse zakhorloges is heel veel terug te vinden.

Volgens mij staat er 401678, dan zou ie van 1869 zijn. Tenminste het kaliber, ik denk dat de dial een keer vernieuwd is door genoemde latere versie.

Je kan best wel eens gelijk hebben, ik weet alleen dat je deze Amerikaanse sleutelopwinders niet zo vaak ziet.

Er staat inderdaad 0401678 als nummer in best een oud horloge dus nog leuk!
bedankt voor de info top!

Hij moet wel dringend een keer worden schoongemaakt, en aan de afstelling van de balans te zien liep het horloge al niet meer helemaal top, kortom tijd voor een service.