Hoi allen,
Een tijdje geleden heb ik voor 25 euro een mooi zakhorloge gekocht, niet lopend. Aan de hand van het serienummer 8779519 uitgevonden dat het ging om een Waltham model 1888, een horloge uit het jaar 1898. (ongeveer)
Prachtig om te bekijken, maar ik wilde nu graag voor de eerste keer een horloge zelf repareren. (Heb al veel youtube filmpjes bekeken om me voor te bereiden.)
Heb het horloge helemaal uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat de mainspring kapot was en dat bleek te kloppen. Wel bijzonder, het gaat om een “waltham safety barrel”, waarbij het deksel niet dichtklikt, maar over het tonnetje heen draait. Maar goed. Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe mainspring. Er zijn er genoeg te vinden op ebay in de VS, maar de verzendkosten zijn dan hoger dan de mainspring zelf. Ik heb gezocht op ebay europa, Etsy Europa, marktplaats, cousinsuk en een Duitse site, maar kan het niet vinden. Iemand nog een ander idee? Het gaat om mainspring nummer 2218 of 2276, ook te vinden onder JA-713. (Al veel hulp gehad van Willem op marktplaats, misschien hier ook aanwezig?) Kan ik er eventueel een andere veer indoen met dezelfde maten? Alvast dank voor jullie hulp!
6 likes
Op de foto ziet de mainspring er nog goed uit of zie ik dat verkeerd?
1 like
Hij was aan de buitenrand afgeknapt, daar zat een soort “haakje” om aan vast te haken. T was echt een stukje van maar een paar mm.
2 likes
Mooi exemplaar! Ik hoop dat je dit weer lopend krijgt
1 like
Dank. Heb me echt voorgenomen om dit echt goed te proberen.
1 like
Dankjewel! Die had ik gemist! Geweldig!
Ah, daarom is dat niet te zien op de foto. Veel succes met zoeken en repareren.
1 like
Hallo @Hannah.
Is het nog gelukt om er een nieuwe veer voor te vinden en erin te monteren?
Was benieuwd.
dixi
De veer ligt er, nog netjes in de verpakking 🫣, nog steeds aan het oefenen met andere horloges . Durf het nog niet aan, veel te bang om te verprutsen, maar ooit ;-)…
1 like