Wanneer datum instellen

Misschien is hier al wat over geschreven,
maar ik kon het niet vinden,

de vraag is wanneer stel je de datum op je horloge het beste af en waarom,
ik las zojuist ergens dat wanneer je de datum tussen
19.00 en 03.00 afstelt, je zelfs je horloge kunt beschadigen, ( lijkt me sterk, maar het stond op een horlogemakers site )
Er zijn trouwens ook analoge quartzen die pas om
04.00 de dagnaam verzetten, is dat technisch of puur
omdat het gebruikelijk is zondag 02.00 hrs
gewoon zaterdag nacht te blijven noemen ?

Als wij nu hetzelde vertellen als wat op de “horlogemakersite” staat, geloof je het dan ook niet?

@bert1

waarschijnlijk niet… zeker zolang me niet duidelijk is waarom er staat “kan” beschadigen en wat er bedoeld werd met “tussen” 19.00 en 04.00
bedoelt men dan de “echte” tijd of simpelweg de huidige wijzerstand ? ( stel het is echt 08.00hrs
en ik heb een stilstaand klokje dat toevallig
op 02.00 kwam stil te staan en ik pruts aan de datum )

Bij de “echte” tijd lijkt het me niet dat dit feit
je klokje “kan” beschadigen
of wanneer men bedoelt de wijzerstand, dan is het
schadeprobleem te lossen door eerst de wijzers anders te draaien.

Tussen die tijdstippen (werkelijke tijd, dus niet b.v. Rond 12.00 middag)begint het datum verstel process bij o.a. mechanische en “eerste generatie” quartz horloges. De nokken van de tandwielen die bij het verstel process zijn betrokken staan dan kritisch. Als je dan de datum gaat verstellen ga je met geweld de tandwielen verdraaien die op dat moment door het automatisch verstel process onder spanning staan.
Automatische verstelling is n.l. een ander process als handverstelling.

Carpe tempus Schreef:

Bij de “echte” tijd lijkt het me niet dat dit
feit
je klokje “kan” beschadigen
of wanneer men bedoelt de wijzerstand, dan is het
schadeprobleem te lossen door eerst de wijzers
anders te draaien.

Je slaat de spijker op z’n kop. Ook in manuals staat vaak dat je de datum tussen een bepaalde tijd (daarmee wordt dus de tijd bedoeld die de wijzers aangeven) beter niet kunt verstellen.
En dat kun je dus voorkomen door eerst de wijzers op bijv 6 uur te zetten, dan de datum naar de datum van gisteren, en vervolgens de wijzers net zolang te draaien totdat de datum naar vandaag is versprongen, en dan de juiste tijd instellen.

Er zijn hierover al wat topics geweest…

Maar ik probeer om het nog eens simpel uit te leggen…

Hieronder zie je een foto van een (quartz- maar dat maakt niet uit) werkje met een datumring…

Op die foto zie je een datumring die gecentreerd en gefixeerd wordt door enerzijds een centerplaat (dekplaat voor het gehele datum-mechanisme) en een lange veer met lip (datumveer B). Die veer heeft als voornaamste doel om de datum gecentreerd te houden in het datumvenster. De uiterste lip van de veer “springt” in een inkeping op de datumring bij elke datumwissel en houdt zo de ring stabiel in het datumvenster.

Het witte radje linksonder is het gewone datumrad (A) dat meegaat met de uur- en minutenwijzers (aangedreven door het uurrad). Daaraan zit een lipje dat langzaam ingrijpt op de tanden van de datumring. vanaf +/- 22 u zit dat lipje eigenlijk stilaan “IN” zo’n inkeping… Om dan rond middernacht een finaal duwtje te geven tegen een tand van de datumring zodat die op de volgende dag springt (daarbij onmiddellijk gecentreerd door de datumveer) om dan daarna langzaam weer uit de buurt van de inkepingen van de datumring te verdwijnen tegen +/- 02 à 03 uur.

Rechts zie je de tandwieltjes van het snelverstel-rad ©. eigenlijk doen die bij uitgetrokken kroon (dus kroon in de datumverzet-stand) niks anders dan gewoon de datumring verder duwen als je aan de kroon draait…

Als je poogt om dat te doen wanneer het lipje van het datumrad gewrongen zit tussen twee inkepingen van de datumring, dan loop je het risico dat er iets blokkeert. En als je dan nog wat extra kracht uitoefent op de kroon dan kan dit het resultaat zijn (kijk maar eens bij de “6”:

Soms is het datumrad mechanisme uitgerust met een verend mechanisme en gebeurt er niks, maar meestal is dat niet zo.

Duidelijk ?

In elk geval één goede raad: best nooit datum via snelverzet wisselen tussen wijzerstand 21 u en 03 u…

Mvg,

Morse.

@wilseiko

ik vroeg me altijd al af of e.a. niet anders zou kunnen, maar men laat bij dergelijke instructies
in het doorvertellen wel eens wat exacte definities weg,
en na 3 x doorvertellen klopt het hele verhaal niet meer, tref je dan iemand die 40 jaar in "het vak"
zit maar deze heeft het 40 jaar fout gehad dan praat je ze dat niet zomaar uit het hoofd.

@morse & @wilseiko

goeie uitleg bedankt hiervoor.

heb een Q&Q kwartsklokje van 15 Euro met daydate
dat de dagnaam pas om 04.25 's nachts verplaatst
me altijd verselijk druk over gemaakt,
maar nu kan ik weer rustig slapen…,
zonder me af te vragen of het toch een miskoop was.

Bij een quick date change, wordt de datum altijd verzeten tussen 22 en 01. Waarom beschadigt dit niets?
Grts,
Gianni

giannivg Schreef:

Bij een quick date change, wordt de datum altijd
verzeten tussen 22 en 01. Waarom beschadigt dit
niets?
Grts,
Gianni

er zal nog wel verschil zitten tussen het instellen van de dagnaam vd week
en de dag van de maand.

Bedankt Chris voor de mooie uitleg.
Is al dikwijls gepasseerd op HF.

Ik wil nog juist toevoegen dat er grote verschillen zijn in de systemen van uurwerken.
Daarom een grote veiligheidsmarge nemen zoals Chris zegt, tussen 21u en 03u afblijven.
Het is dus wel mogelijk dat een verkoper of horloger zegt dat het anders kan, maar dan voor een bepaald type uurwerk.

Ga deze maar opslaan in de archieven :slight_smile:

Bert1 Schreef:

Als wij nu hetzelde vertellen als wat op de
"horlogemakersite" staat, geloof je het dan ook
niet?

hahaha