Wanneer datum wijzigen?

Hier en daar heb ik al eens vernomen dat je de datum bij een horloge best niet aanpast tussen de 20 en 3 uur (ongeveer).
Ik kan mij voorstellen dat in deze “periode” het uurwerk reeds een overgang aan’t maken is en dat daarom zelf aanpassen misschien uit den boze is?
In hoeverre moet ik hier rekening mee houden , is dat bij alle calibers of enkel bij bepaalde…
Of is dit allemaal te verwaarlozen?
Graag wat duidelijkheid uit jullie ervaringen.

Voor alle duidelijkheid : ik haal men stilgevallen automaat uit de kast en moet de datum en uur terug aanpassen… Mag de datum aangepast worden met de wijzers tussen de 8 en de 3 uur?

Het tijdswindow hangt inderdaad van het caliber af, maar ik zou de datum absoluut niet verstellen binnen dat tijd interval. Ik heb het per ongeluk wel eens geprobeerd, maar voelde weerstand in het horloge… doordraaien is kapot maken.

Zoekfunctie:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,90704,90704#msg-90704

Succes.

Vooral bij mechanische horloges; NIET DOEN, je kan zo heel snel het datumverzetrad beschadigen! Is makkelijk te omzeilen> zet je horloge even op zes uur> zet de datum goed> ga weer naar de juiste tijd.

De Harrie Schreef:

Vooral bij mechanische horloges; NIET DOEN, je kan
zo heel snel het datumverzetrad beschadigen! Is
makkelijk te omzeilen> zet je horloge even op zes
uur> zet de datum goed> ga weer naar de juiste
tijd.

zo doe ik t voor alle analoge horloges. better save than sorry.

Je kan in de wijzerverzet stand gewoon rustig de datum verzetten. Het gevaar zit hem in de datum-snelverzetstand.

Als ik het goed begrijp is het afhankelijk welk automatisch/mechanisch caliber het is.
Maar voor safe te zijn er toch op letten dat je de datum verzet buiten het 8-3 uur bereik…

Bedankt voor jullie reacties tot zover !

Geen risico mee nemen, is ook kleine moeite. Eerst de tijd goed zetten en daarna de datum. Is alleen een probleem als je belachelijk vroeg opstaat, dan moet je toch nog even opletten :)o

Als het eens voorkomt dan zet ik eerst de dag een dag vroeger en dan draai ik de tijd totdat de datum ook goed staat. Nog nooit problemen gehad maar is idd misschien afhankelijk van het caliber.

Zo doe ik het ook. :slight_smile:

Het probleem wat de TS aanspreekt is voornamelijk bij het 7750 werk aanwezig.

De 2824, 2836 hebben daar niet zo veel last van…

Ik zet meestel de seconde op “0” de tijd op 6 uur en verstel dan de datum naar gisteren. Dan de juiste tijd en datum instellen en klaar is kees :slight_smile:

Ik zet ze voor de zekerheid op 12 uur in de middag alvorens ik de datum verstel…