Wanneer en hoe ben jij in de wereld van horloges verzeild geraakt?

Zoals de titel zegt. Wat motiveerde jou om weer een horloge te dragen? Of wellicht heb je er nooit één afgedaan?

Zelf is het bij mij pas begonnen ergens in 2019. Opeens kwam ik video’s tegen van TheTimepieceGentleman. Ik vond het interessante content en vond de diverse Rolexen en AP’s echt gaaf. Toen ben ik meer gaan verdiepen in welke modellen er allemaal zijn en wat bijv. Chronograaf nou precies is en het verschil tussen Quartzen en Automatische uurwerken.

Nu draag ik elke dag weer een horloge en vind het echt een toevoeging met wat ik dagelijks aan heb. Graag lees ik jullie ervaringen!

3 likes

Ik heb vaak genoeg de bus gemist in mijn jeugd, simpelste oplossing was om een horloge aan te schaffen. :wink:

11 likes

Ik heb eigenlijk altijd een horloge gedragen.
Begonnen met een Casio in mijn jeugd, later als student kwam ik niet verder dan een Fossil of een Pulsar. Pulsar gedragen van 1998 tot 2008. Toen een TW Steel gekocht, en deze van 2008 tot 2018 gedragen. Daarna even en Apple Watch, maar helaas werkte dat niet bij mij.
Ik werd ergens in 2012 wat geïnteresseerd in mechanische horloges, en na lang zoeken, wikken en wegen, in 2018 mijn eerste “echte” horloge gekocht.
Inmiddels heel wat horloges verder, en ik merk sterk dat mijn smaak nog behoorlijk in ontwikkeling is/was.
Mijn einddoel is dat ene horloge, voor altijd en elke dag, Helaas lukt me dat niet :smiley:

1 like

De meesten hier zitten met een andere vraag:

Hoe kom ik weer úit de wereld van de horloges :crazy_face:

27 likes

Dat moet je niet willen.

4 likes

Ik liep langs een molen en kreeg een klap van de molenwiek :rofl:

2 likes

Sinds ik leerde klok kijken heb ik horloges gedragen. Terwijl iedereen met een FlikFlak rondliep, koos ik een zwart horloge met een witte wijzerplaat met Bart Simpson er op. Gekregen van mijn moeder en zelf uitgezocht bij de Hema! Iedereen in de buurt vond hem super gaaf, want ja… Bart Simpson hè!

Sinds die tijd altijd verschillende Quartz horloges gehad, want voor mechanische horloges had ik als kind en puber geen geld voor.

Toen de allereerste Apple Watch gereleased was, ging ik van analoge horloges over naar de smart watch. Ik was op de dag van de lancering in Hong Kong en kon hem diezelfde week al kopen.

Langzaam werd ik al die notificaties wel een beetje zat. Het ging me echt te ver dat als ik de auto in stapte, de Apple Watch vertelde welke route ik moest nemen, terwijl ik nisk had ingevoerd! En mijn auto is niet eens zo luxe! Kennelijk houd het kreng bij waar je je bevindt via locatievoorzieningen. Logisch, maar ik vond het echt raar dat zodra ik de autosleutel omdraaide en contact maakte, de Apple Watch gelijk een notificatie gaf… en dat doet die trouwens nog steeds, maar ik gebruik het alleen nog voor het sporten.

Zodoende ben ik in 2019 weer overgegaan op analoge horloges en dit keer mechanische uurwerken.

3 likes

Ik draag al vanaf mijn vierde jaar een horloge.

1 like

Ja, dan moet je altijd uitkijken (zei de kleinzoon van een molenaar :slight_smile: )

3 likes

Zo makkelijk kan het soms zijn/gaan.

1 like

Altijd een horloge gedragen. Meestal een sport horloge zoals swatch als weggooier en een luxer horloge om te koesteren
5 jaar geleden begonnen met wat exoten te kopen als verzamelobject om naar te kijken.
Toen ontdekte ik vintage, kocht een paar hele oude art deco horloges, daarna een vintage chrono.
De rest is als een virus dat inslaat… :smiley: tis net een invasie geworden.

1 like

Dinsdag16 augustus 1994, om 14:37 met de aanschaf van een Omega Seamaster Midsize Quartz, wat luttele tijd later het Bond horloge werd. Bij Juwelier Nittel, Kaiser-Joseph-Straße 228 im Freiburg

7 likes

Na de laatste klas van de lagere school ging ik dagelijks met de fiets naar school en ik daagde mijzelf uit om optijd te ariveren. Waarbij ik steeds als ik 2 of drie minuten sneller werd weer een paar minuten later wegging. Een mobieltje had ik wel maar daar op kijken koste tijd, langs de weg had ik ook 4 wandklokken bij gebouwen binnen waarop ik de tussentijd kon aflezen maar dit was op een gegeven moment te weinig om mijn tempo constant te houden. Dus voor mijn verjaardag toen een G-schock gekregen om de tijd precies bij te houden.

Als prettige bijkomstigheid zat ik daardoor ook zelden op de middelbare school op mijn smartphone. De enige manier waarop ik zonder sociaal leven net aan VWO wist te halen.

Nu probeer ik met een horloge en wandklok mijn aandacht weg te houden van digitale afleiding maar dat is tegenwoordig zeer onsuccessvol. Voornamelijk omdat echt iedereen tegenwoordig op de telefoon bezig is.

Dus eigenlijk best functioneel begonnen en toen bij ontdekking van Mechanische horloges gecombineerd met de fascinatie voor de techniek.

2 likes

Pittig accuraat haha!

1 like

35 likes

Het begon vroeger al met de interesse toen ik klein was. Toen heb ik een leuk divertje gekregen aan een tropicbandje. Deze heb ik nogsteeds in bezit!

Jaren later kreeg ik voor kerst een Tommy Hilfiger (heb ik ook nogsteeds)

Daarna wat jaren stil tot mijn 21. Toen begon ik via watch2day plakmerkjes aan te schaffen.

Daarna steeds meer interesse in highend. Vervolgens kocht ik mijn 1e echte horloge op mijn 23e een omega speedmaster panda voor €300,-

Daarna steeds verder omhoog gehandelt en geflipperd met krankzinnige deals er tussen. Verder heb ik enorm veel geleerd en gelezen en geleerd van mijn horlogemaker die mij les geeft. Al het gewonnen geld van de deals heb ik afgelopen 3 jaar steeds weer door geinvesteerd in nieuwe horloges.

Ben eigenlijk de hele dag bezig met lezen en het opzoeken van horloges :smiley:

4 likes

In mijn familie droegen alle mannen altijd al horloges. Van casio’s tot AP’s tot Franck Muller’s. Maakte nooit uit wat je droeg, als je maar een horloge droeg… Ik kreeg dan ook voor mijn 10e verjaardag een horloge. Op mijn 14e ben ik zelf wat gaan kopen, met name modemerk-spul en sinds 2018 lid van HF en ben ik wat meer bezig met ‘echte’ horloges. Ik doe dit lekker op eigen tempo en kan minstens zo genieten van een betaalbaar horloge :ok_hand:

4 likes

Even denken.

Hadden het thuis niet zo breed, maar heb vanaf redelijk jonge leeftijd al wel een horloge gehad. Goedkoop spul dat stuk mocht/kon, daarna op mijn 12e geloof ik iets gekocht bij de Hema. Simpel ding, maar zag er wel oké uit, met echte wijzers! :wink:

Vervolgens een paar jaar later een Casio Edifice gekocht bij de Lucardi als een soort verjaardagscadeau, die heb ik nog steeds maar ik draag hem nauwelijks meer. Na die aankoop dacht ik: “Ik heb een horloge om om te doen, klaar.” En dat was het tot pakweg 2018. Merkte dat ik de Edifice nauwelijks meer droeg, maar wel behoefte had aan een horloge. Dus toen een Casio digitaal horloge gehaald, onder het mom “Het is wat anders dan wat ik al heb.”

Deze dus:

Stelt weer niet zoveel voor, maar verandering van spijs doet eten. Vervolgens kwam een vriend van mij een lot tegen van 2 Lorussen/Lorusi (?) Lumibrites, die schijnbaar stuk zouden zijn voor een appel en een ei. Hij stuurde een bericht of ik geïnteresseerd was in één van die horloges mochten ze het weer doen. En welja, ze bleken beiden slechts een nieuwe batterij nodig te hebben.

En toen is het balletje echt gaan rollen en hield het niet meer op… Dus nog een stuk of 4-5 andere horloges erbij, het is cheap en cheerful, maar dat maakt het niet minder leuk.

3 likes

wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!

2 likes

1971 1e communiehorloge, ovale handopwinder. 1975 Frans skindiver handopwindertje, 1978 LED quartz, 1979 LCD quartz met melodietjes, daarna diverse goedkope quartzen. 1990 afgestudeerd, leuke Seiko quartz als afstudeerkado. Toen rond 1998 daarvan de batterij leeg was dacht ik een andere te pakken uit het nachtkastjeslaatje. Alle batterijen waren leeg! Toen bedacht ik dat ik weer een mechanisch horloge wilde zodat ik niet meer afhankelijk zou zijn van batterijen. Toen waren er vrijwel geen betaalbare mechanische horloges verkrijgbaar (meende ik). Daarom werd het een Vintage Omega Seamaster. Ik ontdekte Ebay en had er in no time een dozijn. Het is daarna alleen erger geworden …

1 like