Ik vroeg me af of je op basis van meetresultaten:
- Rate
- Amplitude
- Beat Error
… kan zien of je horloge service nodig heeft ?
Tja, domme vraag, wellicht wel, maar laat me de vraag dan anders stellen:
vanaf welke resultaten ?
En dit zal wellicht niet hetzelfde zijn voor een non-chronograaf t.o.v. een chronograaf ?
Mijn horlogemaker adviseert om iedere 5 jaar een mechanisch horloge te laten checken. Het deksel gaat eraf, en het olievoorraadje in de jewels wordt gecheckt. Volgens mij zijn meetresultaten van een chronoscope niet doorslaggevend, voor het wel of niet uitvoeren van een service. Want een slecht onderhouden horloge kán ook nog op tijd lopen.
ticothijs82 Schreef:
Want een
slecht onderhouden horloge kán ook nog op tijd
lopen.
Dat kan dan wel kloppen, maar ‘ratelt’ het van binnen dan niet een stukje anders? Ik bedoel het op tijd lopen kan zijn dat het ene ‘foutje’ het andere opheft.
Wat een moeilijke woorden zeg >X
Ik “vertaal” die woorden wel eens zodat ik het zelf beter begrijp :S
-Rate : voor of achter lopen 
-Amplitude : de kracht achter de “mep” die het anker aan de balans geeft
waardoor deze één keer een aantal graden linksom draait en bij de volgende “mep” één keer een aantal graden rechtsom draait , de som van deze graden is de amplitude
-Beat Error : Een balans hoort zowel links als rechtsom een zelfde aantal graden te verdraaien , het z.g.n “recht” tikken… tik-tak en dus niet bijv.tik-tik (
Nu begrijp ik ook meteen dat een mechaniek die niet goed gesmeerd is ook kracht
verlies heeft door te veel wrijving bijv. in de raderen of in de lagers of enz.
Éen of meerdere van de bovengenoemde meetingen zullen dus dan o.a en i.d.d ook op mogelijk onderhoud duiden .
Meetwaardes zullen i.d.d. ook kaliber afhankelijk zijn ofschoon ervaring ook een grote rol speelt denk ik zo 
Een chronograaf met niet ingeschakelde chronofunctie is niks anders als een non-chronograaf d.w.z m.b.t de meetbare waardes .
Met ingeschakelde chrono ziet het idd anders uit m.a.w er is meer energie nodig voor de aandrijving van het chrono raderwerk .
E.e.a is dan ook meteen te zien aan bijv. de Amplitude … er is immers minder kracht resterend voor de z.g.n deugdelijke “mep” 
Soms komt het zelfs voor dat een chrono met alle mogelijke ingeschakelde functies ( denk aan chrono , datum en dag wissel enz ? ) m.a.w veel energie verbruik
het klokje stopt met tikken :S
Domme vraag ?? ik heb altijd geleerd , niet vragen is dom of was dat alleen vroeger zo 
Enne … stel dat mijn antwoord dom is , lees ik dat ook graag hier zo 
Neen hoor Huub, zeer verhelderend ! (tu)
Maar als een heavy verslaafde (bv.Marc bee-wan ) tientallen klokjes heeft, en van sommigen niet weet hoe oud ze zijn en/of ze al een onderhoud gehad hebben, hoe ga je dan concreet te werk ?
Elke kast openen en kijken of de robijntjes “droog” staan ?
Maar zelfs dan moet je wellicht zeer goed weten wat er mag geolied worden en waarmee ?
Want ik heb begrepen dat als de klok nog goed loopt het niet altijd nodig is om alles te demonteren/reinigen/monteren/smeren ?
Mijn vraag ging in feite over of je aan de hand van bepaalde (niet binnen de norm zijnde) meetresultaten, kon bepalen of er al dan niet een klein/groot onderhoud nodig is.
En of je bepaalde kleine zaken zelf kan doen ?
Aan een Breitling ga ik natuurlijk niet sleutelen, maar een Alpha of een Parnis lenen zich daar wel toe. Al is het maar omdat deze ook iets makkelijker te openen zijn. 
Hub Hannemann Schreef:
Wat een moeilijke woorden zeg >X
Ik “vertaal” die woorden wel eens zodat ik het
zelf beter begrijp :S
-Rate : voor of achter lopen 
-Amplitude : de kracht achter de “mep” die het
anker aan de balans geeft
waardoor deze één keer een aantal graden linksom
draait en bij de volgende “mep” één keer een
aantal graden rechtsom draait , de som van deze
graden is de amplitude
-Beat Error : Een balans hoort zowel links als
rechtsom een zelfde aantal graden te verdraaien ,
het z.g.n “recht” tikken… tik-tak en dus niet
bijv.tik-tik (
De eerste die dat hier zo klaar en duidelijk uitlegt (tu) (tu) (tu)
Zou eigenlijk ergens in een sticky moeten staan.
Vraag/uitdaging: kan je op dezelfde wijze eens aan een leek uitleggen hoe een rotor werkt ?
Ik word er zo moedeloos van om te vertellen dat mijn horloge geen batterij heeft.
En dat een automatisch horloge niet op de hartslag werkt. ( nu ja, onrechtstreeks wel :D. )
Marc-B1 Schreef:
Ik word er zo moedeloos van om te vertellen dat
mijn horloge geen batterij heeft.
En dat een automatisch horloge niet op de hartslag
werkt.
8-)Neee ??? Maar zonder hartslag ook geen automatisch (op de pols gedragen) functionerend horloge toch
???
Maar is het niet zo dat in het horloge een zwaartekracht afhankelijke "slinger"
verbouwd is die door het bewegen van de pols / horloge telkens het diepst gelegen punt opzoekt en zodoende in beweging blijft en het horloge doet opwinden ?
Wat een woord " opwinden "
Moet telkens denken aan de zakhorloges met erotisch getinte motiefjes met
en zonder “slinger” :?
Elke kast openen ? : Ik vind van wel !! Zeker bij twijfel ?
We hebben bovendien immers alleen gesproken over een momentopname ! Hoe ziet de gangreserve en een meting in div.posities en langere periode uit.
Kijk ik vind dat ik bijv sneller ben met het trekken van een conclusie door het even bekijken van de ankerpalletjes cq de tandjes van het ankerwieltje te controleren op bijv vervuiling onder de microscoop !
Ook heb ik dan bijv. in een mum van tijd gezien of er olie voldoende of teveel( vaker als te weinig zijn mijn bevindingen hoor ) aanwezig is onder de deksteen van bijv.het balansastapje .
Groot of klein onderhoud ?? Ik weet niet wat klein onderhoud is ?
Omdat het werkje niet goed “tikt” ???
Ik denk dat het dan een oorzaak heeft die zeker eerst groot onderhoud verdient ?!
Het woord “bijsmeren” heb ik wel ooit voorbij zien komen ?!
Prima … De troep buiten het lager in de gedroogde olie lost dan lekker op en kan zo fijn in het lagerwerk zijn werk doen X(
Zelf doen ?? Is afhankelijk van de handigheid en de aanwezige gereedschappen kennis ervaring olieën en vetten , voor enkele honderden euro’s “smeerzooi” heb je misschien voor twee kalibers in huis
Smeer bijv eens het verkeerde soort vet in een automaat-veertonnetje ::o
Kan de “lol” niet op !
Vaker leest men hier ook bijv.
Bij juwelier “A” werd het klokje niet afgeregeld zonder groot onderhoud die “klojo”.
Bij juwelier “B” kon ik wachten en was het in enkele minuten gepiept
Het klokje loopt weer top :S
Marnix.moed schreef : het ene foutje met het andere opheffen 
Ben ik het dus helemaal mee eens !
Ook nu weer sta ik open voor commentaar hoor , het is voor mij ook immers maar een uit de hand gelopen hobby 
Marc-B1 Schreef:
Elke kast openen en kijken of de robijntjes
"droog" staan ?
Maar zelfs dan moet je wellicht zeer goed weten
wat er mag geolied worden en waarmee ?
Mijn vraag ging in feite over of je aan de hand
van bepaalde (niet binnen de norm zijnde)
meetresultaten, kon bepalen of er al dan niet een
klein/groot onderhoud nodig is.
En of je bepaalde kleine zaken zelf kan doen ?