Wanneer is een horloge mechanisch?

Och ja je hebt helemaal gelijk! :grimacing:

Interessante discussie. Een mechanisch horloge is een horloge met een mechanisch uurwerk (zie onderstaande link) dat Ăłf met de hand wordt opgewonden, Ăłf automatisch wordt opgewonden.

De Zwitserse autoriteit FHH (Fondation de la Haute Horlogerie) gebruikt bij de examens definities voor dit soort vragen. Zie hier:

https://www.hautehorlogerie.org/en/encyclopaedia/glossary-of-watchmaking/s/watch/

Het is vrij duidelijk omschreven en de Zwitsers laten weinig ruimte voor discussie is mijn ervaring. :slightly_smiling_face:

2 likes

Het Quartz-deel is een vervanging van het anker en ankerrad (het echappement).
In plaats van deze onderdelen zorgen electro magneten, gecontroleerd door Quartz voor een zeer gelijkmatige controle van de kracht op de aandrijftrein.
Hierdoor dus een volledig tik-loze beweging van de secondewijzer en een zeer nauwkeurig op tijd lopend uurwerk.

Dank voor jullie antwoorden. Ik weet nu in welke richting ik het moet zoeken bij de aankoop van een volgend horloge.
Wat betreft die gevoeligheid voor elektromagnetische velden: heeft met dit forum niet zoveel te maken, maar ik merk dat het nieuwsgierigheid oproept. Doorgaans ligt mijn horloge ‘s nachts naast mij op mijn nachtkastje en een horloge met een batterij voelt bij mij dan niet goed. Dat is niet zo vreemd, want er wordt ook aangeraden om smartphones ‘s nachts niet binnen een straal van 2 meter bij je hoofd te leggen, vanwege de straling.
Anderen reageren niet goed op gluten, of op achteruit rijden in de trein, ik reageer hier niet goed op.

Dit inderdaad
 Het is geen MRI ofzo.

Maar, als je daar geen last van wil hebben is een automaat inderdaad een prima keuze

1 like

Dan lijkt me een horloge niet het grootste probleem.

Precies, iedereen heeft wel een gevoeligheid voor het een of het ander. Dat het puur om perceptie gaat en niet om een daadwerkelijke fysieke interferentie met het menselijk lichaam heeft hier niks mee te maken. En zijn mensen die gevoelig zijn voor sfeer, koffie, clowns en Rolexen
 soms fysiek te verklaren maar meestal niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Handwinders, Automaten - Mechanisch
Quartz, Solar, Kinetic, Eco-Drive, Elektrisch, Stemvork, Spring Drive - allemaal elektronisch.

Er kunnen wel degelijk tandwielen in quartz horloges zitten. :slight_smile: Voorbeeldje van het web:

seiko3863quartz5
tissot2030quartz3

Sja
 Spring drive heeft een veerton als krachtbron, maar gebruikt een elektro-magnetische rem om de tijd te reguleren, als vervanging van een klassiek echappement. Dus in het kader van de vraag van de topicstarter zou het geen kandidaat zijn.

Mij ook. :point_up_2:

Eigenlijk is onze defintie van Mechanisch versus de rest totaal arbitrair en raakt ze kant nog wal. Alle mechaniekjes die een fysieke wijzer voortbewegen zijn mechanisch. Wat de krachtbron is maakt eigenlijk niet uit.

Een DAF diesel truck en een Nissan Leaf zijn allebei mechanisch aangedreven. :slight_smile:

Dat je m’n levensbloed naast zoiets lugubers noemt is mij een doorn in het oog. :slight_smile:

1 like

Die computer, telefoon of tablet waarmee hij op horlogeforum zit des te meer. En die aarde, om daar maar over te zwijgen. Of die WiFi, 3G/4G/5G? Ik kan nog wel flink wat apparaten en stralingsproblemen bedenken. Gek dat dit 10 jaar geleden voor niemand een issue was :slight_smile:

De WHO heeft over Electromagnetic hypersensitivity al in 2005 een factsheet gepubliceerd. Daarin werd gesteld “there has been an unprecedented increase in the number and diversity of electromagnetic field (EMF) sources”. Dat is dus enkel (veel) meer geworden sindsdien. Of het een werkelijk probleem is kan ik niet beoordelen, zelf heb ik er iig geen last van.

‘verzonden vanaf mijn iPhone’

Geen factsheet. Ze hebben een paper gepubliseerd, maar met als melding “There is no scientific basis to link such symptoms to electromagnetic field exposure.”

Zowel Wikipedia en de WHO zijn zeer helser hierover. Er is nog steeds geen bewijs of het waar is.

Maar ach, er is ook niemand die mij geloofd dat chemtrails waar zijn, dus misschien komt dat ook nog :slight_smile:

Toch nog even een aanvulling. Wellicht dat TS daadwerkelijk last heeft van dit soort radiogolven. Er is echter tot nu toe nog geen wetenschappelijke onderbouwing voor gevonden. Het kan zomaar zijn dat iemand over een paar jaar wel toe is staat is. Boson-Higgs heeft ook even geduurd.

Zie https://www.who.int/peh-emf/publications/facts/fs296/en/

Zie ook dat er in de URL “facts” staat. De WHO noemt dit een factsheet. Kan ik niets aan doen. Wil ook niet zeggen dat de WHO het een feit vindt, enkel dat het een impact assesment factsheet is :wink:
Laten we niet proberen hier een semantische discussie van te maken. Help de TS niet.

Prima voorbeeld van iets wat wel bestaat (zoals Einstein al in 1924 stelde) maar niet te bewijzen was :wink:

“The majority of studies indicate that EHS individuals cannot detect EMF exposure any more accurately than non-EHS individuals. Well controlled and conducted double-blind studies have shown that symptoms were not correlated with EMF exposure.“

Oftewel, ze hebben symptomen, maar er is geen correlatie met EMF.

Dat hoor je me niet ook ontkennen. Het enige waar ik niet in meega is je opmerking “Gek dat dit 10 jaar geleden voor niemand een issue was” :wink: Dat was het bewijsbaar wel, anders het de WHO er 14 jaar geleden al niet aandacht aan besteed. Ik heb een mening over het fenomeen, maar wil de TS niet voor het hoofd stoten. Daarom, als hij zegt dat het voor hem zo is, is het zo voor hem.

1 like

aangedreven zonder externe energie bron. Handopwinder of automaat. Quartz is met een batterijtje en niet mechanisch. Springdrive is eigenlijk een soort hybride combinatie tussen quartz en mechanisch.

1 like

Ik gaf ook eerder aan dat het misschien niet aangetoond is, dat dat niet betekend dat TS er geen last van kan hebben. Misschien moeten ze nog iets anders bedenken. Daarom ook Higgs-Boson aangehaald, het was tot recent aangetoond dat het kon bestaan, maar zeker weten deden ze ook nog niet.

1 like

Ik ben die vragensteller. Maar zoals jij het formuleert is voorkennis nodig en die heb ik niet.

1 like