Wanneer is een horloge mechanisch?

Ik ben wat gevoelig voor elektromagnetische velden en wil daarom een mechanisch horloge. Heb een opwinder (Russisch), maar veel is daar niet in te krijgen tot 500 euro.
Zijn automatische horloges ook mechanisch? Daar is meer keus in.

1 like

Een goedenavond. Een automatisch horloge is per definitie Inderdaad mechanisch.

2 likes

Wanneer er tandwielen in zitten ? Handwinders zijn mechanisch, maar automaten volgens mij ook ?

1 like

Automaten zijn ook mechanisch.

Een ā€˜kinetic’ horloge is een kwartshorloge met een mechanisch laadmechanisme voor de batterij. Dat vinden wij geen automatisch horloge, maar er zijn wel wat leken (al dan niet werkzaam in de horlogebranche) die ze ook onder de automaten scharen.

(Analoge) kwartshorloges hebben ook tandwielen. Zelfs als het geen kinetic is. :slight_smile:

Overigens is het elektromagnetisch veld van een kwartshorloge zeer zwak. Het zou me verbazen als je ooit bij het dragen van een kwartshorloge iets zou hebben gemerkt van een elektromechanisch veld.

3 likes

Ah weer iets geleerd !

Ja per definitie, maar er zijn mechanische horloges die zwak magnetisch zijn…

Het kan uiteraard ook psychosomatisch zijn. Er hoeft geen bewijsbaar causaal verband te zijn om een klacht te krijgen.

1 like

Wat is de bron van de kracht ? Als het een veer is is het mecanisch, anders voor batterijen of cells, is het niet meer mecanisch.
Dan zijn er verchillende electrische bron : zon, beweging (kinetic)… met herlaadbare batterijen of cellen.
en verschillende oscillator : kwarts, stemvork (Bulova), electrische met electro magneet (Timex)…
en verschillende display : wijzers, lcd, led, ā€œguichetā€ (venster met cijfers zoals voor de datum)…

3 likes

Hoewel dat uiteraard mogelijk is, vind ik het niet zo fijngevoelig om dat bij een onbekende te suggereren. :wink:
edit: prima edit van je :slight_smile:

1 like

Ik schreef al een reactie met ā€œSpring Drive!ā€ maar daarvan is de batterij is idd niet de bron van de kracht/energie maar slechts een buffer van de energie. :smile:

Je denkt in waarde-oordelen. Ik niet. Als de TS dit geconstateerd heeft bij hem zelf, is het zo. De opmerking ā€œHet zou me verbazen als je ooit bij het dragen van een kwartshorloge iets zou hebben gemerkt van een elektromechanisch veldā€ zou ik dan als ook eerder als ā€œniet zo fijngevoeligā€ bestempelen :wink:.

1 like

Alles met tandwielen is toch mechanisch? Alleen horloges zonder interne draaiende onderdelen zijn niet mechanisch, zoals lcd en led horloges. Dacht ik.

1 like

Nee, de kwarts met wijzers hebben tandwielen.

Dus mechanisch :slight_smile:

Mecanisch betekent volledig mecanisch. :wink: Geen andere bron kracht dan mecanisch.

2 likes

Je hebt in strikte zin gelijk, maar de consensus is anders, ook wat mij betreft. Overigens had de TS natuurlijk zijn topic zo kunnen benoemen dat er een voor hem zinnig antwoord op zou komen. Hij zoekt immers een horloge zonder een elektro-magnetisch veld. Een antwoord op de door hem gestelde vraag helpt hem voor geen meter.

1 like

Zonder flauw te willen zijn, dat is een waarde oordeel. :slight_smile:

Ik deed slechts een uitspraak over de mogelijke perceptie van de gebruikte term aangaande een onbekende.

Ik deed een uitspraak aangaande mezelf, niet over een ander. Ik omschrijf wat mij zou verbazen. (En wel vanuit mijn ervaring met het werken met zeer krachtige elektromechanische velden).

Ik denk dat het beter voor deze draad is dat we deze discussie per PB doen als je die behoefte al zou hebben ok? :yum::clinking_glasses:

1 like

Ze hebben mechanische componenten. Soms zelfs extra in het geval van ā€˜mecha quartz’ chronografen. Toch worden deze kwartshorloges niet beschouwd als mechanische horloges. Het is gewoon hoe horloges in de branche worden aangeduid.

Een zeilboot met een motor is ook geen motorboot. Zoiets :slight_smile:

Die ik probeerde weg te nemen Als ik nog iets heb, kom ik per PB bij je langs :wink:, niet hier in de topic.

1 like

In een springdrive zit als het goed is helemaal geen batterij, maar wordt het quartz controle cirquit voorzien van stroom door een kleine dynamo die aangedreven wordt door de veer. De resterende energie van de veer wordt gebruikt om de wijzers te laten draaien.
Bij een kinetic is er wel een oplaadbare batterij of een condensator aanwezig, want dat is eigenlijk een quartz met een veredelde fietsdynamo om de batterij vol te houden. Quartz met een zonnecel ook, maar dan met minder bewegende delen.

1 like