Wanneer is iets een modemerk en waarom geen quarzt?

In de discusie die JTrapman begon http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,439032,439032#msg-439032 waarin hij op grappige wijze de draak stak met de kwaliteit van modehorloges, is een korte sub-discussie ontstaan over wat een modemerk nou eigenlijk is. Over het algemeen is men het er wel over eens dat de kwaliteit van die “modehorloges” (tegenwoordig) over het algemeen goed is, het design niet minder onorigineel. Maar wanneer valt een merk onder de term modemerk? Ik vind dat wel een interessante discussie en start daarom deze topic, waarin ik ook de “quartzproblematiek” van sommigen graag laat passeren.

Lone ryder post dit: Onder modemerken verstond ik altijd de merken die bekend zijn om hun kledinglijn en later ook horloges op de markt gingen brengen. Dus eerst kleding, schoenen en aanverwante en daarna uurwerken.

Iets waar veel mensen zich denk ik in kunnen vinden.
Waar ik dan benieuwd naar ben is of een horlogemerk voor de “purist” dan ook puur als horlogemerk (of zakhorloge/klokken) moet zijn begonnen? Om mag een horlogemerk wel uit bijvoorbeeld een machinebouwer zijn voortgekomen?

En hoe zit het met merken die “als zoveelste merk” op de markt zijn gebracht door een horlogeproducent, omdat die nieuwe naam gewoon leuk bekt of die naam op het moment van oprichten modieus was?

Én hoe zit het verder met merken die wel een pure horlogeachtergrond hebben, maar nu horloges maken die de mode volgen, voornamelijk gemaakt uit ingekochte componenten?

Waar trekt de purist dus zijn grens?

Ik ben zelf als purist, vele jaren geleden, met horloges verzamelen begonnen en durf best te beweren dat ik van alle mensen op dit forum één van de meest uitgebreide collecties mechanische horloges heb met erg veel verschillend mechanische kalibers - waaronder erg zeldzame. Maar ik ontdekte op een gegeven moment (naar mijn smaak) mooie designs uit de jaren 1970, met daarin electronische uurwerken en later ook met quartz uurwerken. Ik heb me daar misschien even tegen verzet, maar “mooi” was op een gegeven moment net zo belangrijk voor me, als wat er in het horloge zat. Daarbij werd ik van het zoveelste nieuwe mechanisch horloge met een ETA 2824 (of varianten of “gebaseerd op”) op een gegeven moment ook niet echt spannend meer.

Wat ik er nog bij wil opmerken/vragen is of er iemand (feitelijk) weet wat een standaard (drie wijzer) ETA quartz uurwerk voor een producent inkoop kost, tegenover een net zo standaard ETA mechanisch uurwerk? Is dat die honderden euro’s die sommige leuke mechnische merken voor puristen wel duurder mogen zijn dan hun quarzt tegenpolen? Ik vermoed van niet.

Ik ben dus heel erg benieuwd, eigenlijk vooral naar de reacties van de puristen onder ons, wat voor hun nou eigenlijk een merk een modemerk maakt, waaro ze dat niet willen en wat er nou mis is met quarzt? Het kan natuurlijk een gevoelskwestie zijn, daar valt dan niets over te zeggen.

Modemerken zijn voor mij met name de goedkopere lijn klokjes van kledingfabrikanten. Hierdoor kunnen ze hun “brandnaam” nog eens uitbuiten.
Ik zou daarom eerder een swatch kopen, dan een Tommie Hilfiger klokje.

Ik heb verder niets tegen quartz-uurwerken. Soms zijn ze ook nog verdomd handig :slight_smile: Hoe je niet op te winden en op tijd te zetten.
Ik kan natuurlijk wel genieten van de techniek van een mechanisch klokje, maar zoals Henrik zelf al aangaf zit daar ook veel verschil tussen…automatisch en automatisch. Daarnaast hoeft een automaat voor mij niet persé van Zwitserse makelij te zijn om mijn goedkeuring te dragen.

my 2 cents :smiley:

wat betreft quartz; heb ik niets op tegen, waar ik wel wat op tegen heb is dat bij heel veel quartzen (verreweg de meeste incl dure) de secondewijzer de indexen niet “raakt”

modemerk, ALLE horloges die door een MODE (kleding, tassen, geurtjes etc.) MERK op de markt worden gebracht. Mont Blanc vind ik dan weer een twijfelgeval…ben toch wel een beetje van “schoenmaker hou je bij je leest”

neemt niet weg dat de “mode-merken” de laatste jaren wel mooiere (origineler) en betere horloges maken. in dit opzicht vind ik Mont-Blanc dan weer geen twijfelgeval :smiley:

Zie modemerken voornamelijk als merken die horloges niet als core business hebben maar ze aanbieden als accesoires./diversificatie binnen een veel groter portfolio om in de slipstream van hun naamsbekendheid hier wat extra inkomsten mee te genereren. Hoeft niet slecht te zijn zeker aangezien steeds meer van dit soort merken hier fors in investeren daar deze tak van sport lucratief blijkt te zijn hetgeen de kwaliteit wel ten goede zal komen. Gevoelsmatig heb ik echter meer met merken die een bepaalde geschiedenis in de horlogerie danwel het horlogemakers ambacht hoog in het vaandel hebben. Om die reden bepaald geen fan van plakmerken, waar we in het verlengde van dit topic makkelijk weer een nieuwe discussie over kunnen opstarten.

Quartz ben ik zeker niet tegen maar dan wel enkel als dit een bepaalde meerwaarde tov. een mechanisch horloge biedt in bijvoobeeld functionaliteit of duurzaamheid. De charme van een mechanisch uurwerk blijft voor mij echter onverslaanbaar door het gevoel iets bijzonders om mijn pols te hebben plus de zwevende secondewijzer. Is dat rationeel? Nee! Maar welke hobby is dat wel?

Om op de vraag in de titel te reageren: ik denk dat iets al snel wordt beschouwd als modemerk, wanneer het merk zich vooral laat voorstaan op het design van het horloge, en minder op de rijke geschiedenis, het Zwitserse vakmanschap of de technische kwaliteit van de uurwerken.

(Ik heb net mijn vintage Omega afgedaan en mijn nieuwe Uniform Wares omgedaan. Ik was hier dus toevallig ook net over aan het nadenken.)

Henrik Schreef:

Én hoe zit het verder met merken die wel een pure
horlogeachtergrond hebben, maar nu horloges maken
die de mode volgen, voornamelijk gemaakt uit
ingekochte componenten?

Deze groep zie ik als plakmerken. Vroeger “eigen” horloges. Daarna failliet en nu is het merk verkocht en worden met dit merk en logo horloges gelabeld.

Ik heb zelf niets tegen quartz.

Erg interessant onderwerp moet ik zeggen. Ik ben zelf pas sinds kort geïnteresseerd in de wondere wereld van horloges en ik heb in deze korte tijd al veel (veelal negatieve) reactie gelezen over modemerken. En in mindere mate ook over quartz. Grappig dat ik vroeger dacht dan Hugo Boss of Armani horloges ‘bijna dezelfde status’ hebben als bv Rolex :slight_smile:

Wat ik er zelf over denk. Naast wat prullaria heb ik een Seiko en een Fossil (beide quartz) die ik allebei ongeveer evenveel draag. Ook een Tommy Hilfiger, die ik minder draag omdat het meer een dresswatch is. Toegegeven, de Seiko is wel van een iets hoger niveau dan de Fossil. Maar ik ben met allebei even tevreden. Om mijn collectie wat nieuw leven in te blazen zal ik toch niet snel een modemerk aanschaffen. Ik ga voor een Tissot!

Dit is wel een stelling waar ik op wil reageren alhoewel hetgeen ik schrijf ook maar een persoonlijke mening is…

Modemerk, het woord op zich is voor mij al een indicatie hoe naar een bepaald horloge (of iets anders) te kijken. Het gaat mi. dan over een merk dat op een bepaald moment in de mode is om wat voor reden dan ook en dan kan het een wereldberoemd merk zijn of een totaal onbekend merk. Meestal worden een aantal mensen die ‘beroemd’ zijn ingehuurd om ‘de mode’ te bepalen, de onbekende mens spiegelt zich daar graag aan. Wanneer iets in de mode is dan wordt het door veel mensen gekocht en zie je er veel mensen mee rondlopen. Gaat het om een duur merk dan zie je dat mensen die zich het niet kunnen veroorloven zich richten op imitatie om toch mee te kunnen met de massa.

Het woord mode zegt mi. iets over het roedel of kudde gedrag van veel mensen, men wil graag ergens bij horen om wat voor reden dan ook. Wanneer iets in de mode is, dan is men bereid om in sommige gevallen behoorlijk in de buidel te tasten, wanneer iets uit de mode is beland het vaak op de rommelmarkt of ergens in een laatje en heeft men zich al weer gericht op het volgende mode item. Zo wordt onze consumptie maatschappij in stand gehouden.

Persoonlijk heb ik me nooit veel aangetrokken van mode, de keren dat ik iets wat in de mode was heb aangeschaft gaf me vaak aanleiding tot spijt zodat ik het weer gauw heb verkocht binnen de termijn dat het nog in de mode was…
Ook heb ik meer met het mechanische, wanneer het kapot is dan kan het meestal wel gerepareerd worden itt. een kwarts horloge, dat gooi je weg of je legt het in een laatje. Wanneer ik zo eens om me heen kijk en lees besef ik me al meer dat ‘men’ tegenwoordig niet meer zoveel hecht aan de waarde van iets…

In deze weggooi maatschappij onderscheidt je jezelf wanneer je kiest voor iets dat duurzaam is denk ik, dat je er dan niet bijhoort neem ik maar voor lief :wink:

Misschien een hoop onzin wat ik in de ogen van anderen heb geschreven maar het is hoe ik er tegen aan kijk.

mvg,

Frans

Overigens vind ik het heerlijk ontspannend wanneer ik in bed lig met mijn oor op mijn horloge en luister naar het regelmatig tikken van een uurwerkje.

Ik loop liever ook niet met een horloge van een kleding variant. Quartz vindt ik ook géén probleem, zolang het kaliber maar:

• fatsoenlijk gelagerd is
  • reparabel is
  • een stalen platine heeft

Tabee

De mode merken zijn aan mij in ieder geval niet besteed.
Wat betreft Quartz horloges, moet ik toegeven dat ik die de laatste tijd steeds meer draag en dan heb ik het voornamelijk over de volgende:

WVE Schreef:

De mode merken zijn aan mij in ieder geval niet
besteed.
Wat betreft Quartz horloges, moet ik toegeven dat
ik die de laatste tijd steeds meer draag en dan
heb ik het voornamelijk over de volgende:
http://i573.photobucket.com/albums/ss177/WVE_2009/
PC187435.jpg
http://i573.photobucket.com/albums/ss177/WVE_2009/
P8317304.jpg

Ah, zelfs een digitale T-touch heeft gewoon lekker lugholes (tu)

Wat een ieder verzamelt moet natuurlijk altijd een zeer persoonlijke keuze zijn, waar iemand wel een mening over mag hebben, doch ook dit niet zonder meer af mag keuren. En ja, wat is een modemerk?

Is IWC dan ook een modemerk met het uitbrengen van een AMG model of Tag Heuer met een Mercedes model of Girard Perregaux met een Ferrari model? … vele gerenommeerde merken verbinden zich met andere producten zoals in dit voorbeeld automobielen. Daarnaast, Porsche Design maakt schitterende horloges, dus kwaliteit van een modemerk?

En ja, Quartz is ook een tijdperk/variant. Persoonlijk heb ik niets tegen Quartz. Zelf bezit ik
10 automaten
2 handopwinders
10 Quartz
1 electronisch/stemvork
Dus electronisch/mechanisch is redelijk verdeeld.

Ik mis een beetje de reacties van de mensen die normaal de eersten zijn om iemands “modehorloge” af te kraken? Die hebben toch ook wel een gefundeerde mening? :slight_smile:

Henrik Schreef:

Ik mis een beetje de reacties van de mensen die
normaal de eersten zijn om iemands "modehorloge"
af te kraken? Die hebben toch ook wel een
gefundeerde mening? :slight_smile:

Maar zijn die mensen er echt op het horlogeforum? Ik heb altijd het idee dat men hier open staat voor alle horloges, goedkoop of duur, mode of merk, zolang het maar geen replica is. Uiteraard zijn er veel mensen (ikzelf hoor daar ook bij) die liever een puur horlogemerk dragen, dan bijvoorbeeld een Tommy Hilfiger oid., maar dat is te verwachten op een horlogeforum :wink:

Ik vind ook niet dat de modehorloges hier echt worden afgekraakt. Er zal hoogstens kritisch worden gekeken naar de originaliteit van het design, en de prijs die je ervoor betaalt. Dan worden merken als Seiko, en Citizen er bijvoorbeeld snel bij gehaald, omdat die over het algemeen in dezelfde prijsklasse liggen, en simpelweg heel veel value for money bieden.

Nu heb ik gehoord dat een aantal mensen op dit forum ook erg te spreken zijn over hun 'mode’horloges, en dat is alleen maar goed, maar ik vraag me nog steeds af of ze ongeveer dezelfde prijs/kwaliteit verhouding kunnen bieden als bijvoorbeeld een Seiko.

Tegen Quartz heb ik overigens niets. Heb zelf een Omega Seamaster Professional in de quartz uitvoering. Het is erg fijn als je een collectie hebt uit voornamelijk automaten om één (of meer) quartz horloge(s) te hebben, puur omdat je quartz horloges niet eerst op de juiste tijd en datum hoeft te zetten, maar lekker kan oppakken en dragen (tu)

Ik heb ook nooit echt iet gehad tegen mode merken. Ik zou ze alleen zelf niet zo snel kopen. Misschien komt daar verandering in nu ikzelf de kwaliteit van sommige merken kan ondervinden en controleren.

Quartz heb ik ook niks tegen, ik heb er een aantal, alhoewel ik vaak toch liever een handopwinder of automaat koop. Maar dat heeft meer te maken met het tikken van de secondewijzer.

Ik ben juist pro quartz. Maar geen weggooi spul. Heb nu een Citizen die op solar werkt en elke nacht de tijd synct. Prachtig stukje techniek. (kost nieuw ook wat meer dan die quartz bij de Hema…)

Ik heb ook niets tegen modemerken ,als ik er een mooi vindt koop ik hem, kwarts of niet.
De meest gebruikte automaten of handopwinders zijn niet spannender dan de meeste kwartshorloges.
Ik heb sinds kort een USB microscoop en als je dan de gebruikelijke ETA uurwerkjes bekijkt of Wat Japanse automaten dan is dat echt niet spannend.
Alleen als je de enorm dure uurwerken bekijkt wordt het echt mooi, maar dat kan ik niet betalen dus…alleen maar via sites bekijken dat is dan wel weer prachtig.
Wanneer ik een leuke klok zie maakt het mij niks uit als hij het maar doet.
Van echte superklokken ga ik natuurlijk ook kwijlen maar alleen op tweedimensionaal gebied.

Ik kan me in grote lijnen vinden met de definitie van J(unior)Trapman. Betreft mijn gevoel tegenover modemerken… ik heb er niet zoveel mee, omdat mijn beleving van een horloge gedeeltelijk zit in de geschiedenis/oprichting en mijn perceptie van wat ze doen. Horloges van Cartier heb ik weinig mee, doordat ik er meer sieraden mee associeer, terwijl ze iconische horlogemodellen hebben.
Maar het is ook niet helemaal zwart-wit bij mij. Ik kan het namelijk wel erg waarderen wanneer een “niet van oorsprong horlogemerk” zich toch weet in te zetten op horlogegebied. Zoals de vindingen van Montblanc. Terwijl ik dit merk meer associeer met schrijfwaren, en dan nog eens met name mooie vulpennen.

Ik ben dus geen purist, en kan in dat opzichte je vragen niet beantwoorden.

Betreft mechanisch vs quartz? Ook weer stukje gevoelsmatig. Bij een mechanische klokje heb ik er het ambachtelijk gevoel bij van een Zwitsers boertje die de wintermaanden probeert door te komen met het knutselen aan uurwerkjes. Natuurlijk realiseer ik me ook dat het tegenwoordig uit fabrieken komt (dat Panerai filmpje wees ons daar onlangs nog eens op), maar toch…
Heb ik verder iets tegen quartz? Ja en nee. Ja, beetje het idee van dat je na de zoveelste 2824 variant zo iets niet meer spannend vind, dat heb ik ook met quartz. Maar een quartz met allemaal toeters en bellen eraan, dat kan weer wel mijn aandacht trekken. Zo zat ik met open ogen (duh, maar ik weet niet hoe weinig ik geknipperd heb) te staren naar die Citizen Satelite. Wat een fascinerende klok was dat. Of die ene met aal die riemen. En natuurlijk met allerlei gadgets. van IR afstandsbediening tot GSM telefoon.

Verder vind ik het belangrijk dat een horloge niet afhankelijk is van een batterij. Het gaat om het principe dat net als bij een mechanisch klokje hij na opwinden ofzo kan blijven werken. Hoe minder afhankelijk/gevoelig ie is van iets, hoe beter. Dus bijvoorbeeld
Automaat > Kinetic > Solar > USB/netstroom
Bij een automaat kan de accu niet opraken, maar een Kinetic kan ook in 't donker/onder de mouw van energie worden voorzien, terwijl voor Solar er een lichtbron voor nodig is, maar dit is toch net iets onafhankelijker dan ergens aan een laptop of stopcontact te moeten blijven hangen.

De discussie splitst zich:
Wat vinden we er van,
Wat we wel of niet zullen kopen,
En wederom quartz of mechanisch.

Als ik iemand (geen forumlid) complimenteer met een horloge dat er leuk uitziet, beginnen ze gelijk te roepen dat het een goedkoop horloge is of geen bekend merk.
Dan is het vaak niet een modehorloge in mijn ogen, maar een gebruiksvoorwerp voor de massa.

Ik denk: een modehorloge is een horloge dat in springt op de trends, en dat gebeurd dan door bekende horloge merken, bekende . merken, en onbekende merken.

Als een merk doorheeft dat er vraag is naar hun klassiekers maken zij er een vintage serie van, vaak ook nog met een moderne kleur oid er bij.

Als een merk “in” is komen er accessoires bij, waaronder horloges.

Mode horloges zijn in mijn ogen duurder door de naam of het model, dan door de specs.
Maar ik verbaas mij ook wel eens over prijzen van merkhorloges bij zowel quartz als mechanisch (3K +)en dan ligt er een quartz naast van drie tientjes die er exact hetzelfde uitziet.

Maar ook ik vind dat er rustig gereageerd wordt hier, en had ook verwacht dat er wat fanatieker gereageerd zou worden.

Ik heb meer met mechanische horloges, maar ben nu toch aan het kijken naar een Omega F300 of Bulova Accutron omdat ik die zwevende secondenwijzer zo mooi vindt (voor een Seiko springdrive heb ik geen centen).

In elke collectie is ruimte genoeg voor zowel mechanische als quartz horloges.

Een vriend van me heeft zijn Tissot automaat verkocht omdat het steeds stil viel. Hij droeg het te weinig of hij is lui, maar hij heeft nu een Armani Quartz horloge en is daar veel blijer mee.