Wanneer is mijn horloge voldoende opgeladen?

Beste leden,

Ik ben sinds een week of twee in het bezit van een Seiko SNKM47. Dit horloge bevat het 7S26 uurwerk (21.600 bph) met een reserve van 43 uur. Hacking is niet mogelijk. Soms ben ik in verband met werk niet in de gelegenheid om het horloge te dragen, zo ook dit weekend. Ik heb hem sinds vrijdag niet om gehad maar ik heb er wel regelmatig een half minuutje mee geschud. Vanochtend wierp ik een blik op het horloge en viel het mij op dat hij rond 07:00 was opgehouden met lopen. Mijn andere horloge is deels skeleton en tevens een handwinder, wat mij in staat stelt om aan de hand van de veer te zien wanneer hij volledig is opgeladen. Dat is bij dit horloge niet het geval.
Mijn concrete vraag: waar kan ik uit afleiden dat er een reserve van +/- 24 uur in het horloge zit? Puur om me de moeite van het opnieuw instellen van dag/datum etc. te besparen.

Dank!

Niet.

Klik

Dat is het nadeel idd van de 7s26 uurwerkjes dat je ze niet kunt opwinden.
Ik heb ook een automaat met een Miyota uurwerk welke je ook nog handmatig kunt opwinden.
Toch wel een voordeel.
Ik ben me ervan bewust dat dit geen antwoord is op je vraag :grin:

Mijn ervaring met de 7s26 is dat die nogal wat variatie vertonen qua reeële reserve.

Toch vreemd dat die van jou toch stilgevallen is na regelmatig een halve minuut beweging.

de vraag is alleen bij hoeveel van de automaten met handwind functie je ze ook daadwerkelijk kunt handwinden zonder dat dat slecht is voor het uurwerk.

Ik maak me er zelf niet druk om. Als hij stil valt weer even schudden en de wijzers gelijk zetten.

Een halve minuut schudden voegt bijzonder weinig toe qua gangreserve.

1 like

Moet minstens een reserve van rond de 40 uur hebben

En de handleiding:

Als ik hem 30 uur of langer (dag en nacht) niet draag, schut ik hem licht gedurende minuut of 2-3. Meeste horloges zijn dan - ook als ze nauwelijks opgewonden waren - voldoende voorzien van gangreserve om hem 30-40 uur (afhankelijk van max gangreserve) lopend te houden. Of koop een watchwinder!

Groet en goede zondag!

Klopt.
Als ik tweemaal per dag anderhalve minuut schud, blijven de meeste 7s26 wel 24 Ă  36 uren lopen.

Mijn ervaring met 7s26 is dat bij dagelijks gebruik de gangreserve geen 36 uur is. De nacht haalt ie wel. Maar als ik de 36u wil halen, zal ik er even (idd een min of 2 a 3) mee moeten schudden.

Overigens valt het horloge om de pols nooit stil. Ook niet als ik 'm vanuit stilstand op tijd zet, even kort schud en om de pols doe.

De opgebouwde gangreserve kun je nergens uit afleiden, dan een klein beetje van je eigen draaggedrag afleiden. Een werkdag en plus een actieve avond moet een volle reserve geven (ca 40u). Een zondagmiddag voor de tv niet.

Een paar minuten swirlen kost je een paar minuten, maar het horloge opnieuw “opstarten” kost eigenlijk niet méér tijd.
Aan het eind van de gangreserve wordt trouwens de nauwkeurigheid vaak minder. Als hij uiteindelijk is stilgevallen kun bovendien je mooi de secondenwijzer op het gewenste moment aan de gang helpen.

2 likes

Geen idee,je hoort er tegenstrijdige verhalen over.
Ik heb de Miyota nu zo’n 2 jaar en gebruik het opwinden regelmatig.

Van de ETA2824 (en varianten) is bekend dat het opwindmechaniek bij dagelijks opwinden minder lang heel blijft dan het normale onderhoudsinterval.

Voor deze reden heb ik deze gekocht met meter
aan de hand van deze automaat wind ik me andere automaten ook weer effe op

[quote=“Mafkees, post:1, topic:96640”]
Vanochtend wierp ik een blik op het horloge en viel het mij op dat hij rond 07:00 was opgehouden met lopen
[/quote]

Allen bedankt voor jullie reacties. Tijdens de dagen dat ik hem actief draag heb ik geen problemen ondervonden. Het horloge liep accuraat en naar wens, en haalde de nachten ook makkelijk. Het ging me puur even om de periodes dat ik hem niet/minder draag. Ik zal hem wel aandoen tijdens het 2-3 min tandenpoetsen 's ochtends en 's avonds, dan moet het goedkomen!

1 like

Want die andere horloges draag je tegelijk? :thinking:

1 like

Nee
amper maar hou ze wel opgeladen wel door winding dat wel😊
Als ik zie dat het metertje laag staat
wind ik die andere ook effe bij
gaat nog goed tot zover.

30 seconden schudden op de Seiko manier (rustig heen en weer als een halve cirkel) zou ongeveer 7 a 8 uur moeten opladen.

Ik zat namelijk ooit met eenzelfde vraag en dan kom je dus ook met de vervolgvraag, hoe lang moet ik hem schudden om hem draaiend te houden. Bleek dat iemand op internet een aantal dagen lang getest had en zo consequent mogelijk geprobeerd had te schudden voor 30 seconden lang. Dit leverde tussen de 7 en 8 uur gangreserve op volgens hem. Bron ben ik even kwijt maar ik meen te herinneren dat het in engels was.

1 like

Automaten zijn geconstrueerd om voornamelijk automatisch te worden opgewonden. Een paar keer opdraaien om het horloge op te starten is prima, een paar keer schudden beter, Het handopwind-mechanisme bij een automaat is beduidend minder robuust dan bij een reguliere handopwinder. Uiteindelijk veroorzaak je vroegtijdige slijtage door al dat ge-wind. En dat alles om je horloges permanent te laten lopen? Dure hobby :confounded:

3 likes

Ga voor quartz, goedkoop, betrouwbaar en nauwkeurig.
What u want more? :sunglasses:

1 like