Wanneer is mijn horloge voldoende opgeladen?

Geen idee,je hoort er tegenstrijdige verhalen over.
Ik heb de Miyota nu zo’n 2 jaar en gebruik het opwinden regelmatig.

Van de ETA2824 (en varianten) is bekend dat het opwindmechaniek bij dagelijks opwinden minder lang heel blijft dan het normale onderhoudsinterval.

Voor deze reden heb ik deze gekocht met meter…aan de hand van deze automaat wind ik me andere automaten ook weer effe op…

[quote=“Mafkees, post:1, topic:96640”]
Vanochtend wierp ik een blik op het horloge en viel het mij op dat hij rond 07:00 was opgehouden met lopen
[/quote]

Allen bedankt voor jullie reacties. Tijdens de dagen dat ik hem actief draag heb ik geen problemen ondervonden. Het horloge liep accuraat en naar wens, en haalde de nachten ook makkelijk. Het ging me puur even om de periodes dat ik hem niet/minder draag. Ik zal hem wel aandoen tijdens het 2-3 min tandenpoetsen 's ochtends en 's avonds, dan moet het goedkomen!

1 like

Want die andere horloges draag je tegelijk? :thinking:

1 like

Nee…amper maar hou ze wel opgeladen wel door winding dat wel😊
Als ik zie dat het metertje laag staat…wind ik die andere ook effe bij…gaat nog goed tot zover.

30 seconden schudden op de Seiko manier (rustig heen en weer als een halve cirkel) zou ongeveer 7 a 8 uur moeten opladen.

Ik zat namelijk ooit met eenzelfde vraag en dan kom je dus ook met de vervolgvraag, hoe lang moet ik hem schudden om hem draaiend te houden. Bleek dat iemand op internet een aantal dagen lang getest had en zo consequent mogelijk geprobeerd had te schudden voor 30 seconden lang. Dit leverde tussen de 7 en 8 uur gangreserve op volgens hem. Bron ben ik even kwijt maar ik meen te herinneren dat het in engels was.

1 like

Automaten zijn geconstrueerd om voornamelijk automatisch te worden opgewonden. Een paar keer opdraaien om het horloge op te starten is prima, een paar keer schudden beter, Het handopwind-mechanisme bij een automaat is beduidend minder robuust dan bij een reguliere handopwinder. Uiteindelijk veroorzaak je vroegtijdige slijtage door al dat ge-wind. En dat alles om je horloges permanent te laten lopen? Dure hobby :confounded:

3 likes

Ga voor quartz, goedkoop, betrouwbaar en nauwkeurig.
What u want more? :sunglasses:

1 like

Inderdaad! 90% van me collectie bestaat uit Quartz, ik wilde automaten proberen omdat iedereen daar lyrisch over is maar merk dat ik vaker Quartz horloges pak vanwege accuraat en vaak betere lume(gebruik ik veel i.v.m veel nachtdiensten)Vooral Eco-drive, hoef ik niet snel batterijtje te vervangen…

Dus ik kan ze beter stil laten staan?

Het hele leuke aan de hobby vind ik juist het mechanische. Kleine technische wondertjes zijn het! :slight_smile:

Of op een winder. Dat is het betere alternatief. Het horloge loopt, maar zoals het bedoeld is. Maar eerlijk gezegd, is dat eigenlijk alleen nodig als het bijzetten ontzettend tijdrovend is, zoals bijv. een perpetual.

1 like

Dat geldt voor mij ook. Moet daarbij wel toegeven dat quartz uiteraard veeeel handiger is. Maar goed…het blijft voor iedereen een keuze :slight_smile:

1 like

Als je kijkt naar de tabellen voor watchwinders hoeveel omwentelingen per dag bv een 7s26 nodig heeft kom je op 650 a 950.
Dit is niet om de staat van de veer van leeg naar vol te krijgen, maar om hem op hetzelfde niveau te houden waarop hij in de winder komt trouwens. Gaan we even uit van 800 tpd, en dat moet dat dus voor 24 uur loopreserve geven. Als ik rustig swirl klok ik 22 omwentelingen per 10 seconden.
Even rekenen en je weet: 30 seconden swirl is 66 omwentelingen is (66/800)*24u=2 uur gangreserve.
Mijn vermoeden: Ofwel de veer van de tester die je noemt was niet leeg, ofwel het horloge is in de testperiode bewogen. Praktijk is geen theorie, maar ik zie geen fout in mijn rekensommetje. Je kunt natuurlijk wel héél heftig gaan schudden en misschien wel 60 omwentelingen per 10 seconden halen.

1 like

Ga dan voor je mobieltje, goedkoop (want je hebt er toch al een om te bellen), betrouwbaar en nauwkeurig.What u want more? :stuck_out_tongue:

1 like

De relatie quartz en lumekwaliteit is er misschien in jouw collectie maar dat ligt niet aan quartz hè :smile:

1 like

Weet niet op welke je doelt…maar denk zomaar Seiko Monster ofzo?

Eindeloze discussie…:joy:

Ja dat vind ik ook :relaxed:
Hoewel ik 2 quartz horloges heb, een ETA chrono en een G Shock.
Die liggen altijd klaar voor grab and go :+1:

Grt.

2 likes